kultura

Już w październiku odbędzie się w Warszawie III Dzień Różnorodności! Będzie to wyjątkowy weekend, podczas którego wysłuchamy prelekcji, nauczymy się reagować na przemoc, obejrzymy film, zapoznamy się z programem organizacji działających na rzecz różnorodności, będziemy uczestnikami happeningu, zaśpiewamy piosenki, skosztujemy potraw ze świata, zrobimy biżuterię, pomalujemy wodę, zatańczymy i wiele więcej. Przed nami cykl zajęć dedykowanych dzieciom, seniorom i kobietom, koncerty i prezentacje. Serdecznie zapraszamy już 14 i 15 października! 
Po dłuższej przerwie odbędzie się kolejna projekcja z cyklu Czeskie Środy w kinie Wisła. W drugą środę lipca wyświetlony zostanie film 'Mareczku, podaj mi pióro!' (1976, reż. Oldřich Lipský). O filmie:Przed Jiřím Kroupą, majstrem pracującym w fabryce maszyn rolniczych, któremu do emerytury pozostało tylko kilka lat, otwiera się droga do kariery - musi jednak najpierw ukończyć wieczorową szkołę przemysłową. Panu Kroupie niespecjalnie się to uśmiecha, dlatego próbuje się z tego wybronić, ale ostatecznie ulega namowom członków komitetu robotniczego i wraca do szkolnej ławy. Do tej samej placówki edukacyjnej uczęszcza również jego syn. Nagle okazuje się jednak, że tata radzi sobie znacznie gorzej niż jego latorośl. Czy rodzicowi uda się ocalić swoją reputację przed profesorami i kolegami z klasy? Partnerzy cyklu:Nove Kino Wisła, Jestem Czechofilem, Czeska Piviarnia, Czeska fotografia Cena biletu: 14 zł Kino Wisłapl. Wilsona 2
Czechosłowacki dizajn wspiął się na swoje wyżyny w dekadzie tuż po sukcesie na Expo 1958 w Brukseli. Styl „brukselski“ zapanował w całej Czechosłowacji, przenikał także do innych krajów i inspirował zagranicznych twórców. Wystawa – autorski projekt ołomunieckiego kolekcjonera Jana Jeništy, przygotowany dla Czeskiego Centrum – zaprezentuje polskiej publiczności piękno i uniwersalność tego stylu, który powstał w ograniczonych warunkach gospodarki socjalistycznej.Czechosłowacka ekspozycja na wystawie światowej w Brukseli miała zaprezentować styl życia zwykłych Czechów i Słowaków. Dzieliła się na główne części zatytułowane Praca – Odpoczynek – Kultura. Warszawska wystawa stara się nawiązać do tego podziału. Wystawę rozpoczyna pokaz czechosłowackiego pawilonu na Expo 1958, po którym następują fragmenty tematyczne: Przemysł, Mieszkanie, Moda, Kultura. Wystawę ramuje oś czasowa, prezentująca najważniejsze wydarzenia lat 1958-1968.Wystawa w atrakcyjny sposób prezentuje widzom skarby czechosłowackiego wzornictwa. Można na niej znaleźć twórczość graficzną (okładki książek, czasopisma, koperty płyt gramofonowych), fenomen szkła prasowanego, dizajn przemysłowy od naczyń kuchennych po plastikowe krzesła tramwajowe projektu Miroslava Navrátila, meble i wyposażenie mieszkania (telefon nazywany „trumną“, żelazko ETA 212 i suszarkę do włosów, wytwarzaną przez niemal 40 lat), a także ulubione plastikowe zabawki projektu Libuše Niklovej. Zwiedzający mogą chwilę odetchnąć w wygodnie wyposażonym brukselskim pokoiku i przekartkować czasopisma z epoki. Wystawa oferuje także wgląd w czechosłowacką kulturę lat 60. Pojawi się na niej słynne trio wokalne The Golden Kids, ale także plakaty do filmów czeskiej Nowej Fali czy książki autorów zakazanych po roku 1968, w tym pierwsze wydania Żartu Milana Kundery i Perełek na dnie Bohumila Hrabala.Projekt stanowi nawiązanie do wcześniejszych polsko-czeskich wystaw Wojna i Pokój, Dohnat a předehnat oraz Bruselas en Praga, Picasso en Varsovia, prezentowanych w ostatnich latach w Polsce, Czechach i Hiszpanii.Organizatorami wystawy są Jan Jeništa, Dom Spotkań z Historią i Czeskie Centrum. Projekt został objęty patronatem honorowym Ambasady Republiki Czeskiej w Polsce. Dom Spotkań z Historiąul. Karowa 20
Czyta Warszawa, czyta i Strefa!Majowe spotkanie Reportażowego Klubu Książki Strefy WolnoSłowej odbywa się w ramach festiwalu Warszawa Czyta. Książką tegoroznej edycji jest 'Pani Stefa' Magdaleny Kicińskiej.Spotkanie poprowadzi Joanna Szyndler, redaktor naczelna miesięcznika 'Podróże'.W Stole Powszechnym widzimy się co miesiąc. Reportaże stają się punktem wyjścia do dyskusji na najróżniejsze tematy. Książki odnoszące się do konkretnych wydarzeń i opowiadające indywidualne historie są dla nas pretekstem do rozmów nie tylko o literaturze, ale przede wszystkim o świecie, w jakim żyjemy. O tym, jak historie ludzkie splatają się z wielką historią. Zapraszamy wszystkich, którzy mają ochotę poczytać dobre książki i porozmawiać o nich.Stół PowszechnyZamoyskiego 20
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na spacer w języku angielskim po wystawie 'Syrena herbem Twym zwodnicza'. Publiczność odwiedzająca nowo powstały pawilon Muzeum obejrzy połączenie materiału historycznego – dzieł sztuki i artefaktów – z twórczością współczesnych artystów inspirowaną mitologicznym motywem. Celem wystawy jest pokazanie i uruchomienie potencjału tkwiącego w symbolu syreny. Jest to pierwsza tak duża wystawa współcześnie traktująca o syrenie, łącząca różne podejścia do zagadnień hybrydowości, tożsamości narodowej i mitologii. Tytuł to cytat z wiersza 'Dedykacja' Cypriana Kamila Norwida z 1866 roku, będącego osobistą inwokacją do Warszawy ('młodości mej stolico…') i przypomnieniem mitologicznej syreny jako niebezpiecznej hybrydy człowieka i zwierzęcia (oryginalnie ptak z głową kobiety), uwodzącej żeglarzy śpiewem i wiodącej ku zatraceniu. Poeta, by pokazać własne złożone relacje z Warszawą przywołuje antyczne źródła herbu – inwokacja Norwida zainspirowała metodę pracy twórców wystawy.Na przestrzeni wieków wyobrażenia i przedstawienia syren są tak różnorodne, że właściwie jedyne, co mają ze sobą wspólnego, to dwoistą, hybrydyczną naturę: człowieka i zwierzęcia. Nawet warszawski herb z mroków średniowiecza wyłania się zaskakująco jako postać męska, pół człowiek, pół skrzydlaty smok, zaś wizerunek kobiety ryby jako herbu miasta utrwala się dopiero u progu XVIII wieku. Wystawa oddaje tę różnorodność. Syrenę prezentują m.in. szkice Pabla Picassa, kolaże brytyjsko-amerykańskiej surrealistki Penny Slinger czy obrazy Doroty Jurczak. MUZEUM nad WisłąWybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego 'Cubryny')
Dzień Książki i Praw Autorskich, a także data wręczenia w Hiszpanii nagrody Premio Cervantes, którą w tym roku odbierze Eduardo Mendoza.
W Poniedziałek Wielkanocny ruszył ósmy już, wiosenny festiwal Wszystkie Mazurki Świata – tygodniowe święto muzyki tradycyjnej z różnych regionów Polski. W wielu miejscach Warszawy można do woli słuchać, tańczyć, grać i śpiewać, praktykować muzykanckie rzemiosło pod okiem wiejskich mistrzów, podpatrywać jak powstają tradycyjne instrumenty. Nie zabraknie też muzyki gości z zagranicy.   Główny koncert tegorocznej edycji festiwalu nosi tytuł „Muzyka Wisły”. Zgromadzi wykonawców z regionów leżących wzdłuż rzeki, od Beskidu Śląskiego aż po Kujawy. Zabrzmią melodie pasterskie od strony górskich źródeł i powolne kujawiaki od Torunia, powiślaki i zawiślaki ze środkowego biegu, tańce flisaków i piosenki warszawskich przedmieść. Krzysztof Trebunia-Tutka, Wałasi, kapela Niwińskich, Heniek Małolepszy i inni wykonawcy będą wędrować z prądem i pod prąd, reaktywując „muzykę Wisły”. (Centralna Biblioteka Rolnicza, piątek, 22 kwietnia). Warsztaty tańca, śpiewu i gry na instrumentach, od początku istnienia festiwalu stanowią jego dominującą część. W tym roku oferta warsztatów jest tak szeroka, że można mówić o powołaniu w Warszawie cyklicznego Uniwersytetu Mazurkowego. Prowadzonych będzie ok. 50 klas – tańca (dla zaawansowanych i początkujących, z Polski centralnej, południowej, ze Szwecji, z Norwegii), śpiewu (przyśpiewkowego z Radomskiego, wielogłosowego z Podlasia i z Ukrainy), kilka różnych klas gry na skrzypcach, harmonii i innych instrumentach. Od wtorku rano, do soboty po południu każdy może zdobywać podstawy do praktykowania muzyki tradycyjnej. Festiwal Wszystkie Mazurki Świata powstał w 2010 roku i od tego czasu odbywa się dwa razy w roku – wiosną i jesienią. Celem festiwalu jest promocja polskiej tradycyjnej muzyki oraz tańca w formach niestylizowanych czyli zaczerpniętych bezpośrednio od wiejskich muzykantów i tancerzy. Każda edycja festiwalu realizowana jest poprzez szereg działań, w które angażują się wiejscy wykonawcy starszego pokolenia, profesjonalni muzycy i młode pokolenia entuzjastów muzyki tradycyjnej. Udział tych różnorodnych grup i niezwykła atmosfera spotkania sprawia, że festiwal przyciąga coraz szerszą polską i zagraniczną publiczność. Program: PONIEDZIAŁEK 17. 04. (Okolice kościoła pokamedulskiego, ul. Dewajtis 3) godz. 12.00 – 15.00 - Wielkanocna impreza przy muzyce tradycyjnej Godz. 12.00, Do tańca zagra Janusz Prusinowski Kompania (przed kościołem) Godz. 13.15, Koncert zespołu More Jurija Pastuszenki (podziemia kościoła) WTOREK 18. 04. (Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12) Godz. 19.00 KONCERT LAUREATÓW KONKURSU DLA MŁODYCH WYKONAWCÓW „STARA TRADYCJA" 22.00 – 1.00 Klub festiwalowy, Solec 55   ŚRODA 19. 04. (Nowy Świat Muzyki, ul. Nowy Świat 63) Godz. 17.30 WERNISAŻ WYSTAWY „Sprzedana Muzyka”, prace Andrzeja Bieńkowskiego, Centralna Biblioteka Rolnicza, Krakowskie Przedmieście 66 Godz. 19.00 KONCERT „OPOCZNO STOLICĄ OBERKA” – Muzyka z opoczyńskiego *Kapela Opocznianka *Kapela Jana Kępy z Bobrowca *Kapela Biniek - Wojciechowski – Lipski *Odpoczno 22.00 – 1.00 Klub festiwalowy, Centralna Biblioteka Rolnicza   CZWARTEK 20. 04. (Centralna Biblioteka Rolnicza, Krakowskie Przedmieście 66) Godz. 19.00 KONCERT „PIEŚNI WIOSNY, PIEŚNI LATA” – Pieśni z Podlasia, Ukrainy i Rosji *Wiera Niczyporuk *Eudokia Markiewicz i Zofia Kirdylewicz *Nadija Klopotenko, Igor Perewertniuk *Z lasu *Marina Kriukowa i zespół Repei 22.00 – 1.00 Klub festiwalowy, Centralna Biblioteka Rolnicza W klubie festiwalowym zagra m.in. Zdzisław Marczuk, harmonista z Polesia lubelskiego ​ PIĄTEK 21. 04. (Centralna Biblioteka Rolnicza, Krakowskie Przedmieście 66) Godz. 18.30 Ilustrowana zdjęciami opowieść o Urzeczu - zapomnianym, nadwiślańskim mikroregionie, dr Maurycego Stanaszka Godz. 19.00 KONCERT „MUZYKA WISŁY” – Muzyka regionów leżących wzdłuż Wisły *Wałasi (muzyka Beskidu śląskiego) *Barbara Michalec i uczniowie – Maniucha Bikont , Michał Maziarz (muzyka powiśla kieleckiego) *Krzysztof Trebunia-Tutka z kapelą Śleboda (muzyka górali podhalańskich i flisaków) *Kapela Niwińskich i Stefan Nowaczek (muzyka powiśla maciejowickiego ) *MZK Toruń i kapela Kożuch, projekt „Muzyczna Narada Sąsiedzka” (muzyka z Kujaw) *Heniek Małolepszy i Warszawskie Przedmieście (muzyka miejska i podmiejska) 22.00 – 1.00 Klub festiwalowy, Centralna Biblioteka Rolnicza   SOBOTA 22. 04. (Forteca, ul. Zakroczymska 12) Godz. 11.00 – 18.00 TARGOWISKO INSTRUMENTÓW Ponad 100 twórców instrumentów z Polski, Ukrainy, Anglii, Łotwy, Hiszpanii, Niemiec, Estonii, Norwegii, Białorusi i Czech, oraz: - Pokazy pracy przy instrumentach - Warsztaty tańca - Zgromadzenia śpiewacze - Małe Mazurki - atrakcje dla dzieciGodz. 19.00 – 5.00, NOC TAŃCA Do tańca zagra ponad 30 najlepszych kapel z różnych regionów Polski i z zagranicy, m. in. Kapela Niwińskich, Tęgie Chłopy, Orkiestra Sentymentalna, kapela Lipców, kapela Jana Kmity, Viguela (Hiszpania), Anon Egelanda (Norwegia), kapela Maliszów. ​ Oprócz koncertów codziennie odbywają się WARSZTATY MUZYCZNE i TANECZNE, w godzinach 10.00 -18.00, w Mazowieckim Instytucie Kultury (Elektoralna 12), Centrum Promocji Kultury w Dzielnicy Praga Południe (Podskarbińska 2), w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272), w Nowym Świecie Muzyki (Nowy Świat 63), i w Rotacyjnym Domu Kultury (Jazdów 3/18) oraz ZAJĘCIA DLA DZIECI w Muzeum dla Dzieci w Państwowym Muzeum Etnograficznym (Kredytowa 1), a także pokaz pracy nad instrumentami tradycyjnymi w ramach PRACOWNI TARGOWISKA INSTRUMENTÓW w Ambasadzie Muzyki Tradycyjnej (ul. Jazdów 3/20), od środy do piątku. Ceny biletów: Koncerty 20-25 zł, Noc Tańca 30 zł, warsztaty - 5 -10 zł wejście, Targowisko Instrumentów 10 i 5 zł. Na koncerty i warsztaty osoby do lat 16 i emeryci – wstęp wolny. Karnet na wydarzenia 110 zł, na warsztaty 50 zł. ​Więcej informacji: www.festivalmazurki.plhttps://www.facebook.com/festivalmazurki/  
Fundacja Ogrody Muzyczne i PROM Kultury Saska Kępa zapraszają na koncerty edukacyjne dla grup szkolnych (dzieci w wieku 6–10 lat). Olśniewające kolorami, pachnące przyprawami, dźwięczące sitarem i tablą Indie – od wieków fascynowały podróżników, a i dzisiaj ściągają ciekawskich z całego świata. Najmłodszym przybliżymy je poprzez baśnie o książętach zaklętych w zwierzęta, o słoniach, tygrysach, o maharadżach i braminach, o losach zwykłych ludzi oraz przez muzykę i taniec. Przeniesienie się w wyobraźni do baśniowych Indii ułatwią wizualizacje Kolor Kolektyw, Magdalena Niernsee  – tancerka khatak i muzycy: Sebastian Wielądek – flet bansurii, tampura, Bart Pałyga  –  sarangi, śpiew gardłowy, Janek Kubek – bębny indyjskie. Spotkanie poprowadzi Natalia Leszczyńska.Bilety w cenie 10 złzapisy grup: dzieciece@ogrodymuzyczne.p PROM Kultury Saska Kępa w Warszawieul. Brukselska 23
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na spacer w języku angielskim po wystawie 'Syrena herbem Twym zwodnicza'. Publiczność odwiedzająca nowo powstały pawilon Muzeum obejrzy połączenie materiału historycznego – dzieł sztuki i artefaktów – z twórczością współczesnych artystów inspirowaną mitologicznym motywem. Celem wystawy jest pokazanie i uruchomienie potencjału tkwiącego w symbolu syreny. Jest to pierwsza tak duża wystawa współcześnie traktująca o syrenie, łącząca różne podejścia do zagadnień hybrydowości, tożsamości narodowej i mitologii. Tytuł to cytat z wiersza 'Dedykacja' Cypriana Kamila Norwida z 1866 roku, będącego osobistą inwokacją do Warszawy ('młodości mej stolico…') i przypomnieniem mitologicznej syreny jako niebezpiecznej hybrydy człowieka i zwierzęcia (oryginalnie ptak z głową kobiety), uwodzącej żeglarzy śpiewem i wiodącej ku zatraceniu. Poeta, by pokazać własne złożone relacje z Warszawą przywołuje antyczne źródła herbu – inwokacja Norwida zainspirowała metodę pracy twórców wystawy.Na przestrzeni wieków wyobrażenia i przedstawienia syren są tak różnorodne, że właściwie jedyne, co mają ze sobą wspólnego, to dwoistą, hybrydyczną naturę: człowieka i zwierzęcia. Nawet warszawski herb z mroków średniowiecza wyłania się zaskakująco jako postać męska, pół człowiek, pół skrzydlaty smok, zaś wizerunek kobiety ryby jako herbu miasta utrwala się dopiero u progu XVIII wieku. Wystawa oddaje tę różnorodność. Syrenę prezentują m.in. szkice Pabla Picassa, kolaże brytyjsko-amerykańskiej surrealistki Penny Slinger czy obrazy Doroty Jurczak. MUZEUM nad WisłąWybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego 'Cubryny')
Przedstawiamy ostatni film tegorocznego przeglądu Czeskie Dokumenty Proszę!: 'Prawo Helena'. Czeskie filmy dokumentalne to świetna wizytówka tego, co jest obecnie najciekawsze w kinematografii naszych południowych sąsiadów. Podczas gdy czeskie kino fabularne stara się wrócić na wcześniejszy wysoki poziom po tym, jak w ostatnim czasie nieco zwolniło tempa, dokument ma się bardzo dobrze i ciągle ma do zaoferowania świeże, aktualne i odważne spojrzenie na rzeczywistość. Film jest trochę portretem policjantki Heleny Káhnovej, trochę obrazem czeskiej mafii lat 90., a trochę opowieść o tym, co przyciąga młodą reżyserkę do mrocznego, trudnego tematu przenikania się władzy i półświatka. A na zdjęciu Petra Nesvačilová, reżyserka filmu i nasz gość po seansie 3 kwietnia. Funkcjonariuszka elitarnej policji kryminalnej Helena Káhnová, przestępcy z gangu Berdycha oraz aktorka i dokumentalistka Petra Nesvačilová w dokumentalnym filmie gangsterskim o półświatku i największej czeskiej organizacji przestępczej lat 90.Łączna kara dla gangsterów wyniosła setki lat pozbawienia wolności – policjantka otrzymała nagrodę w wysokości 10 tysięcy koron i awans, który jej następnie odebrano. Kim naprawdę jest elitarna funkcjonariuszka, która posłała za kratki dziesiątki ludzi w tzw. sprawie gangu Berdycha? Przez cztery lata pełne strachu reżyserka Petra Nesvačilová spotykała się z ludźmi półświatka, z którymi walczyła Helena. Udało jej się nawiązać filmową relację również z samym Berdychem i byłymi członkami jego gangu. Co sprawia, że jedna policjantka stawia czoła całej mafii?Współczesne seriale detektywistyczne opierają się na tematach znanych nam z prasy czy telewizji: szara strefa, korupcja, połączenie biznesu i polityki czy policji i półświatka. Filmy dokumentalne z wielu różnych powodów unikają takich tematów. Film Petry Nesvačilovej jest rzadkim wyjątkiem. Jest efektem kilkuletniej, odważnej podróży po nieznanych aspektach naszej codzienności.Po filmie zapraszamy na spotkanie z reżyserką Petrą Nesvačilovą.Kino Muranówul. Gen. Andersa 5fim
W wykładzie zostanie podjęta próba wyjaśnienia aktów agresji wobec powracających Żydów w pierwszych latach po zakończeniu wojny, zwłaszcza  genezy  i przebiegu powojennych pogromów.Dlaczego doszło do pogromów w Krakowie w sierpniu 1945 roku i rok później w Kielcach? Skąd się wzięły plotki o porywaniu chrześcijańskich dzieci? Czy to możliwe, aby w połowie XX wieku ktoś autentycznie wierzył w mord rytualny? Jaki jest związek między wiarą, że Żydzi spożywają ludzką krew, a genezą pogromów?Wykład wygłosi prof. Marcin Zaremba – historyk i socjolog, pracownik Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Studiów Politycznych PAN, autor licznych prac z zakresu historii społecznej, m.in. Wielka Trwoga. Polska 1944-1947. Ludowa reakcja na kryzys. Wykład odbywa się w ramach cyklu 'Życie przecięte" Żydzi w Polsce 1944-1968.Nielicznym ocalałym z Zagłady polskim Żydom przyszło odbudowywać swoją egzystencję w zupełnie innej niż przedwojenna rzeczywistości – w nowym ustroju, w nowych granicach, w państwie jednolitym narodowościowo.Cykl wykładów inspirowany galerią POWOJNIE  na wystawie stałej Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN prezentuje różne aspekty historii Żydów w Polsce po II wojnie światowej: życie społeczne, życie polityczne, religię, kulturę, ruchy migracyjne. Jego tytuł zapożyczyliśmy z książki Joanny Wiszniewicz* ukazującej losy pokolenia Żydów urodzonych i wychowanych w powojennej Polsce, dla których Marzec ‘68 był doświadczeniem generacyjnym. Ważnym wątkiem opowieści będą uwarunkowania polityczne funkcjonowania społeczności żydowskiej i jej konfrontacja z antysemityzmem. Bo to właśnie polityka była determinantą kampanii antysemickiej lat 1967-68, która w praktyce zniszczyła życie żydowskie w PRL. Wstęp wolny! Muzeum Historii Żydów Polskichul. Mordechaja Anielewicza 6
W roku 2017 Wiosnę i Wielkanoc pragniemy przywitać w skandynawskim stylu! Nasze hygge to światło, przytulność, rodzinna atmosfera, natura i spokój. Takie też będą nasze rodzinne warsztaty w Państwowym Muzeum Etnograficznym!
Kawiarnia Południk Zero zaprasza na relację z podróży do krain nomadów - górskich republik Kirgistanu i Tadżykistanu. Większość terenu obu krajów to góry, gdzie życie wśród skalnych dolin nie zmieniło się przez wieki. Nadal przyjeżdża tu bardzo niewielu turystów. Podczas naszych podróży spędziliśmy wiele czasu w małych górskich wioskach, zazwyczaj spaliśmy w tradycyjnych domach i jurtach, często w otoczeniu zielonych rozległych łąk i kolorowych jezior. Na koniec pokazu zobaczymy legendarną Samarkandę w Uzbekistanie.
W Norwegii natura uczy jak kochać życie, oducza narzekania i skłania do refleksji. Jest to chyba najważniejsza lekcja, jaką wyciągnęłam z mojego rocznego pobytu w kraju Wikingów.Podczas spotkania opowiem o moim sposobie na odkrywanie Norwegii, o dzikiej naturze, zapoznawaniu się z lokalną kulturą, różnicach w mentalności mieszkańców południa i północy, o życiu w dzień i noc polarną oraz o przyjaźniach i mieszkaniu u Norwegów. Podzielę się z Wami radami jak żyć tanio i podróżować lekko, gdzie pojechać, gdzie i kiedy zobaczyć zorzę polarną - czyli pokrótce - jak praktycznie przygotować się do wyjazdu do Norwegii.
Udajemy się w podróż najsłynniejszą i najdłuższą koleją na świecie – Koleją Transsyberyjską przez mało znane i rozległe krainy północnej Azji. Zobaczymy najgłębsze słodkowodne jezioro świata – Bajkał. Popłyniemy w rejs po Bajkale. Czekają nas piesze wycieczki po wyspie Olchon, półwyspie Święty Nos i górach Chamar-Daban oraz niekończące się lasy Syberii. Poznamy znikające kultury plemion syberyjskich takich jak Buriaci czy Ewenkowie. Odkryjemy świat na pograniczu wielu religii: buddyzmu, szamanizmu i prawosławia. (odwiedzimy m. in. Iwołgińsk – centrum buddyzmu tybetańskiego w Rosji). Zobaczymy także miasta z końca świata: Irkuck i Ułan Ude.
Już w najbliższy wtorek Muzeum Azji i Pacyfiku i przedstawiciele społeczności irańskiej w Warszawie zapraszają na obchody Nouruzu – perskiego Nowego Roku. Jak co roku będziemy celebrować Nouruz, który poza Iranem jest obchodzony także w wielu krajach Azji Centralnej, Bliskiego Wschodu i Kaukazu. Od 10 maja 2010 Nouruz został proklamowany przez Zgromadzenie Ogólne ONZ jako święto międzynarodowe, a od 2009 roku Nouruz został wpisany na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO.
Wystawa, poprzez 150 eksponatów z Azji Centralnej, Bliskiego Wschodu oraz Indonezji, prezentuje różnorodność społecznych ról kobiecych i męskich w świecie muzułmańskim. Przypomina o zróżnicowaniu kulturowym tego rozległego obszaru i o jego nieco mniej znanych aspektach, może też skłaniać do refleksji nad tradycyjnym podziałem ról w różnych kulturach.
Haremy, nieodłącznie kojarzone z Orientem, od stuleci rozpalające wyobraźnię Europejczyków, przywołujące na myśl zmysłowość i baśniowy luksus, były w istocie zamkniętym światem kobiet, do którego dostęp mieli wyłącznie nieliczni. Mieszkanki haremu sułtana, wysokiego dostojnika czy też  innego przedstawiciela elity wiodły życie w ukryciu, z dala od społeczeństwa, a w szczególności z dala od obcych – przyjezdnych. Niemniej, pod koniec XIX wieku, gdy fotografia stała się powszechna, życie kobiet z haremów uchwycone zostało aparatem. Został już tylko tydzień na obejrzenie wystawy prezentującej ponad 100 unikatowych pocztówek powstałych na przełomie XIX i XX wieku, z kolekcji Instytutu Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych Polskiej Akademii Nauk.
Czeskie Centrum zaprasza na przegląd nowego czeskiego filmu dokumentalnego. Czeskie filmy dokumentalne to świetna wizytówka tego, co jest obecnie najciekawsze w kinematografii naszych południowych sąsiadów. Podczas gdy czeskie kino fabularne stara się wrócić na wcześniejszy wysoki poziom po tym, jak w ostatnim czasie nieco zwolniło tempa, dokument ma się bardzo dobrze i ciągle ma do zaoferowania świeże, aktualne i odważne spojrzenie na rzeczywistość. Dwa pierwsze Przeglądy w kinach Muranów w Warszawie i Nowe Horyzonty we Wrocławiu przyciągnęły setki widzów, zawędrowały również do Krakowa. Trzecia edycja Przeglądu to najnowsze i najciekawsze dokonania czeskich dokumentalistów: nagradzane na wielu festiwalach lub po prostu żywo dyskutowane na forach społecznych. W programie znajdzie się 7 filmów.Piątek 31.3., godz. 20.00Zgubne piękno, reż. Helena Třeštíková i Jakub Hejna, 2016, 91 min.Po filmie zapraszamy na spotkanie z reżyserem Jakubem Hejną.To portret największej czechosłowackiej gwiazdy filmowej Lídy Baarovej, która po swoim związku z niemieckim ministrem propagandy Josephem Goebbelsem została wrogiem narodowym i symbolem kolaboracji.Sobota 1.4., godz. 16.00Ameryka, reż. Jan Foukal, 2015, 71 min.Zjawisko trampingu, typowych dla Czech weekendowych ucieczek od cywilizacji na łono natury i doświadczania innego rodzaju wolności niż na co dzień.Sobota 1.4., godz. 18.00Świat Daniela, reż. Veronika Lišková, 2014, 75 min.To prawdopodobnie pierwszy film w światowej kinematografii, którego głównym bohaterem jest zdeklarowany pedofil. Dokument ten jest uznawany za swego rodzaju przełom i otwarcie w dyskusji o problemie pedofilii. Niedziela 2.4., godz. 16.00Czeska wojna piwna, reż. Jan Látal, 2014, 70 min.To portret ludzi, którzy kochają piwo nad życie. Co zrobią, kiedy ich ukochanemu trunkowi zagrożą światowe koncerny? Czy globalizacja i zmiany w otaczającym nas świecie muszą oznaczać też zmianę w piwie? I przede wszystkim: czy piwo to nieodłączna część czeskiej tożsamości? Niedziela 2.4., godz. 18.00FC Roma, reż. Rozálie Kohoutová i Tomáš Bojar, 2016, 76 min.Po filmie zapraszamy na spotkanie z reżyserem Tomášem Bojarem.To kronika w większości romskiego klubu piłkarskiego, którego członkowie muszą przekonywać inne "białe" drużyny w trzeciej lidze, aby w ogóle zechciały z nimi grać. Film ten jest opowieścią o różnych formach codziennej ksenofobii w Czechach.Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=GBBs5dgmxqw.Poniedziałek 3.4., godz. 18.00Magiczny głos buntowniczki, reż. Olga Sommerová, 2014, 90 min.Wprowadzenie do filmu wygłosi Teresa Drozda, dziennikarka radia RDC.Historia Marty Kubišovej – gwiazdy pop, a także jednej z najważniejszych bohaterek czechosłowackiej opozycji. Film funkcjonuje jednocześnie jako opowieść o kobiecie, artystce i dysydentce. Przede wszystkim stanowi jednak pozbawiony patosu hymn na rzecz wolności twórczej. Poniedziałek 3.4., godz. 20.00Prawo Helena, reż. Petra Nesvačilová, 2016, 78 min.Po filmie zapraszamy na spotkanie z reżyserką Petrą Nesvačilovą.Portret policjantki, której udało się w latach 90. wsadzić za kratki dziesiątki ludzi związanych z gangiem Berdycha - w tym również szefa mafii. Reżyserce udało się nawiązać filmową relację z samym Berdychem i z byłymi członkami jego gangu. Kino MuranówAndersa 5
Muzeum X Pawilonu Cytadeli Warszawskiej  zaprasza na wernisaż 'Narodowa sztuka białoruska'. Ikony ze zbiorów Muzeum Starożytnej Kultury Białoruskiej Narodowej Akademii Nauk Białorusi pozwalają poznać specyfikę rozwoju ikonografii na ziemiach białoruskich w wiekach XVIIІ i XIX. Przyciągają różnorodnością tematów i form. Są wśród nich wizerunki świętych, liczne podobizny Matki Bożej – Matka Boska Częstochowska, Matka Boska Ostrobramska, Matka Boska Budsławska, dzieła ilustrujące sceny z Pisma Świętego. Dla białoruskiej ikonografii tego okresu charakterystyczna jest obecność wielu prądów stylistycznych. Na przemian: baroku, który panował w XVIII wieku, oraz klasycyzmu. W tym czasie rozwija się tzw. sztuka naiwna, do czego przyczynia się twórcza praca artystów samouków.Jednym z najważniejszych elementów kultury etnicznej Białorusinów jest tradycyjny strój. Jego delikatna estetyka dobrze oddaje cechy mentalności noszących go ludzi – skromność, życzliwość, pracowitość, poetyckie postrzeganie świata, subtelne rozumienie piękna. Jeszcze do początków XX wieku ludowa odzież Białorusinów zachowała wiele cech archaicznych, które przed wiekami miały ubrania wszystkich narodów słowiańskich. Cechą białoruskiego stroju ludowego jest wykorzystanie różnych technik ręcznego tkania wzorzystego, haftu, koronkarstwa. Ludowe ubrania były wygodne, dopasowane do wiejskiego trybu życia, do środowiska naturalnego. Dopracowany krój strojów z prostokątnych kawałków tkaniny był prosty i racjonalny.Galeria Brama BielańskaMuzeum X Pawilonu Cytadeli Warszawskiej(oddział Muzeum Niepodległości)ul. Czujna(wjazd od strony Wisłostrady)
"Spędzamy wiele godzin w pracy, ciągle wśród ludzi, tych w realnym świecie i tych w wirtualnym. Często mamy ochotę na ucieczkę. Podróż w nieznane. Nieczęsto możemy sobie na nią pozwolić. Ja wybrałem Islandię jako cel mojej podróży.'' - zapraszamy na spotkanie o Islandii. 
W kolejnej podróży kulturalnej w Muzeum dla Dzieci wybierzemy się do Kraju Kwitnącej Wiśni. Poznamy teatr kamishibai w wykonaniu Małego Teatru Ilustracji. Namalujemy i napiszemy haiku, stworzymy dziennik podróży z japońskimi znakami i mapę niezwykłej wyprawy.
O jabłoni i jabłkach, korzeniach i wykorzenieniu. O tym, jak listonosz spotkał swoją przyszłą żonę. O mistycznej klinice chirurgii. To tylko część z historii, które będzie można zobaczyć w ramach Przeglądu Animacji Estońskiej w Kinie Antropos. Wspólnie ze Stowarzyszeniem ProEstonia i Ambasadą Republiki Estońskiej serdecznie zapraszamy na pokaz filmów estońskich z wytwórni Joonisfilm. Wszystkie prezentowane produkcje tej legendarnej wytwórni pochodzą z zeszłego roku. W programie znajdzie się kilkanaście krótkich metraży.
Na rozstajnych drogach przenika się to co widzialne ze światem duchów. Zdarzają się tu rzeczy i sytuacje, które zaskakują i niejednokrotnie przerażają.Co może Was tu spotkać? Od jakich demonów możecie oczekiwać pomocy, a jakich się wystrzegać? Jak zauważyć ich obecność? O demonach słowiańskich, tych z dawnych czasów, jak i tych, które wciąż można spotkać opowie i zagra na różnych instrumentach grupa Karawana Opowieści.
Książka „Opowieści Ziemi” to wędrówka wśród różnych kultur w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania: czym, a może kim jest Ziemia dla ludzi? W jaki sposób mogę opiekować się Ziemią, mieszkając tu, a nie gdzie indziej? Co to znaczy, że jestem częścią wielkiej sieci życia? Co ekologia ma wspólnego z domem? Podczas spotkania opowiemy jedną z historii – tradycyjną baśń z indonezyjskiej wyspy Bali pt. „Gekon Maruda”.

Strona 1 z 21