Do 6. maja w Królikarni można oglądać wystawę fotografii Nacho Lópeza.
Nacho López (właśc. Ignacio López Bocanegra, 1923-1986) uznawany jest za jednego z największych fotografów meksykańskich XX wieku, obok jego nauczyciela Manuela Álvareza Bravo.
Za kwintesencję jego stylu stylu można uznać wyrazistość i reporterską prostotę zdjęcia przestawiającego campesino, meksykańskiego wieśniaka, czytającego zniszczoną gazetę. Twórczość Lópeza odzwierciedla przekonanie, że fotografia uzyskuje swoją pełnię w fotoreportażu. Zdjęcia utrwalają codzienność Meksyku kilku minionych dziesięcioleci, nadając jej rysów pozbawionej patosu wyjątkowości i autentyczności. W obiektywie jego aparatu biedni i mieszkańcy ulic stają się świadomymi swej roli aktorami o wyrazistej indywidualności. Podrzędne kantyny, tawerny i pulquerias, w których pijano pulque (tani alkohol z agawy) czy tancbudy zamieniają się w sceny, gdzie pierwszoplanową rolę gra niekłamana radość życia, komisariaty policji i więzienia są świadkami ludzkich dramatów i emocji. Religijna atmosfera świąt łączy mistykę z ekstatycznością fiesty. Śmierć styka się z życiem. Humanistyczny reportaż Lópeza może sugerować związki z ważną dla fotografii lat pięćdziesiątych tendencją najpełniej wyrażoną w Rodzinie człowieczej wystawie przygotowanej przez Edwarda Steichena w 1955 roku w Museum of Modern Art w Nowym Jorku.

Zdjęcia Nacho Lópeza, po raz pierwszy prezentowane w Polsce, powstały w latach pięćdziesiątych, w okresie 'meksykańskiego cudu'. Aparat Lópeza był wnikliwym świadkiem ówczesnych głębokich przemian społecznych, wyznaczających drogę ku nowoczesności. Dzięki swojemu talentowi Nacho López jako pierwszy meksykański fotoreporter mógł korzystać z artystycznej swobody, w czasie gdy prasa i radio pozostawały pod kontrolą władz. Był pionierem fotoreportażu prasowego w Meksyku. Swoje fotografie łączył w cykle tworząc narracyjne 'foto-eseje'. W Królikarni pokazujemy między innymi serię Wenus poszła się bawić w podrzędnych dzielnicach, reportaże: Wiezienie snów, Tylko biedni idą do piekła, Dzień z życia miasta, Dzieci. López współpracował z ukazującymi się w latach pięćdziesiątych pismami ilustrowanymi: Hoy, Mañana i Siempre, dbał o wybór i układ zdjęć oraz towarzyszący im tekst.

Zdjęcia Lópeza odzwierciedlają kontrasty charakterystyczne dla życia codziennego Meksyku. Łączą estetykę z symboliką, surrealistyczną wizję z mistycznym nastojem, migawkowość reporterskiego ujęcia ze zmiennością i intensywnością ludzkich emocji. Nieuchwytność objawienia z logiką odkrycia.
Wystawa Nacho López. Milagros y Revelaciones przygotowana została we współpracy z Ambasadą Meksyku w Polsce. Fotografie Nacho Lópeza pochodzą ze zbiorów SINAFO (Sistema Nacional de Fototecas) Fototeca Nacional del INAH (Instituto Nacional de Antropología e Historia) w Meksyku.

Królikarnia
ul. Puławska 113a

www.krolikarnia.mnw.art.pl