W najbliższy weekend w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski odbędzie się finisaż wystawy El Hadji Sy 'Na początku myślałem, że tańczę…', połączony z prezentacją specjalnej, winylowej płyty audio 'El Hadji Sy. Siedem miniatur'.

Czy obiekty wizualne i obrazy mogą zainspirować  kompozytorów do stworzenia dzieł dźwiękowych? Wiemy, że tak, już nie tylko dzięki 'Obrazkom z wystawy' Modesta Musorgskiego. A czy mogą stać się partyturą dla wykonawców? Tak stało się w przypadku twórczości senegalskiego artysty El Hadji Sy oraz dwóch performerek i artystek: polskiej kompozytorki i artystki wizualnej Zorki Wollny oraz Christine Schörkhuber - artystki multimedialnej z Austrii. Efektem jest dźwiękowy katalog wystawy, a może raczej: artystyczny album z siedmioma miniaturami dźwiękowymi. Te miniatury zostały zagrane i nagrane nie z nut, ale 'z obrazów', które przeszły alchemiczny proces przemiany z dzieł wizualnych w rodzaj 'kreatywnej notacji'. 

W najbliższą sobotę w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski odbędzie się finisażowe oprowadzanie Zorki Wollny po wystawie El Hadji Sy. Na początku myślałem, że tańczę…', połączone z prezentacją specjalnej, winylowej płyty audio 'El Hadji Sy. Siedem miniatur'. Będzie to przedostatni wieczór, w którym wystawę El Hadjego Sy będzie można obejrzeć w Polsce, ale także jeden z dwóch dni, podczas których obrazy El Hadjego Sy będzie można oglądać, i których będzie można słuchać jednocześnie. Te siedem obrazów – miniatur muzycznych to: 'Niebieski Mężczyzna/Blue Man', 'Marine Archeology/ Archeologia Morska', 'Alchemy / Alchemia', 'Konik polny / Grasshopper', ' Klucz/Key', 'Ludzie/People' i 'Księżyc / Moon'. 

To wyjątkowy projekt, w ramach którego wystawa stricte wizualna stała się swoistą 'partyturą dla muzyki'.  'Zorka Wollny i Christine Schörkhuber wybrały siedem dzieł z wystawy 'Na początku myślałem, że tańczę', autorstwa współczesnego senegalskiego twórcy El Hadjiego Sy i stworzyły niezwykły katalog dźwiękowy. Powstało siedem wyjątkowych miniatur muzycznych. Składnia wizualna obrazu została przetłumaczona i rozwinięta w poetykę dźwięku. El Hadji Sy dostarcza do takiego działania szczególnych pretekstów – kopie płótno, skacze po nim, tańczy. Niezależenie od zachodniej tradycji sztuk wizualnych tworzy specyficzną choreografię swoich obrazów, opartą na rytmie. Interesuje go proces, nie obiekt. Interesuje go ciało widza, nie tylko jego wzrok. Interesuje go performatywność obrazu. Wollny i Schörkhuber doskonale rozpoznają trzeci, temporalno-zmysłowy wymiar obrazów El Sy. Swoimi kompozycjami poszerzają granice malarstwa.' - to słowa Małgorzaty Ludwisiak, Dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, kuratorki wystawy.

Program:

15 października 2016
godz. 11:00-17:00, Galeria 1, Konferencja: 'Od kolektywności do krytyki nowoczesności'
godz. 15:00-16:00, zbiórka w holu CSW, po wystawie oprowadzać będzie Sara Szostak, oprowadzanie w języku angielskim
godz. 16:00-17:00, zbiórka w holu CSW, po wystawie oprowadzać będzie Beata Bartosewicz
godz. 17:30, Premiera Płyty El Hadji Sy. Siedem miniatur, Christine Schörkhuber i Zorka Wollny

16 października 2016
godz. 16:00-17:00, zbiórka w holu CSW, oprowadzać będą kuratorzy wystawy: El Hadji Sy i Małgorzata Ludwisiak, oprowadzanie w języku angielskim
godz. 17:00-18:00, zbiórka w holu CSW, oprowadzać będzie Karolina Marcinkowska

 

Wstęp wolny!

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2
www.csw.art.pl