Związek jest grupą, której nieformalne początki sięgają końca lat sześćdziesiątych, a w 1975 roku przyjęła nazwę jako Koło Zen.
W 1980 roku została zarejestrowana w Urzędzie do Spraw Wyznań jako stowarzyszenie religijne pod nazwą Związek Buddystów Zen-Sangha w Polsce, a w roku 1991 zmieniła nazwę na Związek Buddystów Zen 'Bodhidharma', przyjmując za swojego patrona pierwszego patriarchę zen w Chinach.
Od roku 1985 działa w Falenicy pod Warszawą Ośrodek Zen.
Sangha oraz ośrodek medytacyjny łączączą zenistyczne tradycje Soto i Rinzai.
Obecnie ZBZ “Bodhidharma” jest jedną z grup buddyjskich w Polsce, zarejestrowanych jako związki wyznaniowe w Departamencie Wyznań MSWiA. Związek posiada osobowość prawną, a jego statutowym celem jest tworzenie materialnych i organizacyjnych warunków do poznawania Dharmy, czyli nauk Buddy, oraz praktykowania buddyzmu zen. Związkiem kieruje Zarząd, wybierany na Walnym Zgromadzeniu.
Nauczyciele
Rosi Philip Kapleau, nasz pierwszy nauczyciel, przez szereg lat pracował w amerykańskich sądach jako reporter sądowy. W 1945 roku został głównym amerykańskim sprawozdawcą z procesów zbrodniarzy hitlerowskich w Norymberdze, a następnie procesów zbrodniarzy wojennych w Tokio. Te wstrząsające doświadczenia, budzące w nim fundamentalne pytania dotyczące sensu cierpienia, życia i śmierci i wspierane wcześniejszymi poszukiwaniami oraz rosnącym zainteresowaniem filozofią i religiami Wschodu, znalazły kulminację w decyzji porzucenia zawodu i ponownego wyjazdu do Japonii. W 1953 roku rozpoczął tam trzynastoletni trening zen pod kierunkiem rosiego Soen Nakagawy, rosiego Daiun Harady i rosiego Hakuun Yasutaniego, od którego z czasem otrzymał święcenia kapłańskie oraz pozwolenie nauczania.
W 1965 roku rosi Kapleau wrócił do Stanów Zjednoczonych, gdzie rok później założył w Rochester w stanie Nowy Jork ośrodek zen (Rochester Zen Center). W swoim nauczaniu, wzorem swoich mistrzów, przekracza granice podziału na dwie wielkie tradycje japońskiego buddyzmu zen - Rindzai i Soto. Czerpiąc z nich obu, włożył jednocześnie wiele pracy w dostosowanie żywej, religijnej praktyki zen do naszej zachodniej kultury.
Zachowując z tradycyjnych form to, co wydawało mu się najbardziej wartościowe, starał się przekazywać istotę zen w sposób jak najłatwiej przyswajalny przez ludzi Zachodu. Jest autorem szeregu książek, z których najbardziej znana to “Trzy filary zen”. Przetłumaczona na dwanaście języków i wydawana od ponad 30 lat, niewątpliwie należy do dwudziestowiecznej klasyki zen. Dzięki niej wiele osób na całym świecie rozpoczęło poważną praktykę zen. Obecnie w księgarniach i w naszym Ośrodku jest dostępne jej kolejne polskie wydanie.
Efektem praktyki i nauczania Rosiego jest kwitnący ośrodek w Rochester (patrz: www.rzc.org) oraz szereg samodzielnych i afiliowanych ośrodków w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i innych krajach, takich jak Meksyk, Kostaryka, Szwecja, Niemcy i Polska.
Do Polski rosi Kapleau przyjechał po raz pierwszy w 1975 roku i od tamtej pory co roku przyjeżdżał do Polski on sam lub ktoś z jego asystentów i następców. W tej chwili Rosi mieszka w Rochester. Ze względu na zaawansowany wiek i stan zdrowia przekazał obowiązki związane z prowadzeniem Sanghi wyznaczonym przez siebie następcom. Funkcję opata Rochester Zen Center pełni od 1986 roku jego główny spadkobierca Dharmy, sensei Bodhin Kjolhede.
Obecnie naszym nauczycielem jest spadkobierczyni Dharmy rosiego Kapleau, siostra Bodhina - sensei Sunya Kjolhede z Rochester. Sensei Sunya ma czworo dzieci, a jej mąż, sensei Lawson Sachter, również jest kapłanem i nauczycielem zen. Sensei opiekuje się też sanghą meksykańską, a dwa razy do roku przyjeżdża do Polski, aby spotkać się z osobami praktykującymi pod jej kierunkiem. Podczas nieobecności nauczyciela praktykę prowadzą upoważnione przez niego osoby (tzw. monitorzy) z długoletnim stażem w Sandze.
Praktyka
Warunkiem wstępnym rozpoczęcia praktyki w Ośrodku jest uczestnictwo w warsztacie zen. Jest to kilkugodzinne wprowadzenie do praktyki zen, na które składają się: wykład, pytania i odpowiedzi, instrukcje dotyczące medytacji zen, próba wspólnej medytacji oraz podstawowe informacje o Związku i dalszych możliwościach uczestniczenia w działalności Ośrodka.
Kilka razy w tygodniu w Ośrodku odbywa się wieczorne zazen (medycja sutr). Osoby regularnie praktykujące mogą wziąć udział w bardziej intensywnej praktyce, to znaczy w grupowych odosobnieniach medytacyjnych, które trwają od kilku godzin do kilku dni. Dwa razy do roku odbywa się kilkudniowe sesin (intensywne odosobnienie z nauczycielem), podczas którego jest możliwe wysłuchanie mów Dharmy (teisio) oraz indywidualne spotkanie z nauczycielem (dokusan).
W Ośrodku organizowane są ceremonie i obchody świąt buddyjskich, takich jak: Nowy Rok, Parinirwana (Wygaśnięcie Buddy), Wesak (Narodziny Buddy), Święto Głodnych Duchów, Dzień Bodhidharmy, Dzień Oświecenia Buddy. Jest on też udostępniany innym grupom buddyjskim na spotkania i odosobnienia z nauczycielami.
W ośrodku znajduje się buddyjski sklepik ( http://sklepzen.blogspot.com/ ), buddyjska biblioteka oraz organiczny ogród. Ponadto odbywają się tutaj róznego rodzaju spotkania/wykłady czy warsztaty o tematyce wegetariańskiej, psychologicznej, ekologicznej, buddyjskiej.
Główna świątynia:
ul. Filmowa 32, 04 - 935 Warszawa
Telefon: (22) 872 47 57