Kolejnym wydarzeniem z serii „Poza kadrem / poza centrum. Alternatywne historie performansu” będzie wykład i towarzyszące mu seminarium Claudii Calirman.  Wykład będzie poświęcony okresowi od lat 60. do lat 80. XX wieku, kiedy to czołowi artyści brazylijscy zerwali z dominującą ideologią i polityką, odrzucając burżuazyjne wartości poprzez afirmację swojej indywidualnej ekspresji oraz ustanowienie eksperymentalnych praktyk artystycznych. Przyjęli oni pojęcie „marginalności”, twierdząc, że ich twórczość znajduje się na marginesie społeczeństwa, będąc zarazem oddzielna, jak i wyalienowana z ustanowionego porządku społecznego.

Wykładowi Claudii Calirman towarzyszy odbywające się dzień później seminarium prowadzone przez nią oraz André Lepeckiego, kuratora cyklu dotyczącego performansu.
 
Seminarium poświęcone będzie twórczości Antonio Manuela (ur. 1947), jednego z artystów, którzy reprezentować będą Brazylię na tegorocznym Biennale w Wenecji (2015). W czasie najbardziej opresyjnych lat dyktatury wojskowej, która trwała w Brazylii przez dwie dekady (1964-1985), Manuel połączył innowacyjne i prowokacyjne formy artystyczne z podtekstem politycznym, wyrażając tym samym pragnienie pogodzenia nowych sposobów praktyki artystycznej z zaangażowaniem w lokalny kontekst polityczny. W swoich pracach wykorzystywał on media oraz ciało jako strategie komunikacji z publicznością oraz narzędzie subwersji wobec arbitralnych zasad cenzury. 

Spotkanie w języku angielskim.

 

 

W celu pobrania tekstów przygotowujących do seminarium, prosimy o wysłanie wiadomości na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

  1. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  2.  
  1. ul. Pańska 3