Biorąc pod uwagę rozległość tego dyskursu i możliwości jego interpretacji organizatorzy postanowili uporządkować wątki narracyjne dzieląc je na cztery główne porządki, w których obrębie dalej można problematyzować zagadnienie pograniczy wielokulturowości, tj: lokalności, regionalności, poziomu Państwa Narodowego, i dyskursu ponadnarodowego.
Drugim porządkiem, który wyłoni się jako następstwo tej kategoryzacji, będzie porządek podziału na teorię i praktykę wielokulturowości oraz działań wielokulturowych w tak wybranym obszarze zagadnień. Postanowiliśmy zatem podzielić referaty na dwie kategorie: panele eksperckie i akademickie. Głos będą mogli w nich zabierać – odpowiednio – praktycy i teoretycy międzykulturowości. Celem nadrzędnym takiej strategii jest próba stworzenia efektu synergii działań tak, by praktycy zdołali nauczyć się czegoś od teoretyków i vice versa.
Obecność przedstawicieli mniejszości kulturowych obecnych na terenie Polski – tak od dawna, jak i nowych – oraz ich udział w panelu powinien pozwolić na uświadomienie, że problem wielokulturowości, zbyt często pomijany jeszcze w badaniach w naszym kraju, staje się tematem aktualnym. Przedstawienie dokonań artystycznych (szczególnie muzyki) tych wspólnot będzie dopełnieniem refleksji akademickiej.
Ufamy, że w wyniku podjętych działań powstanie książka, której celem będzie propagowanie wiedzy i doświadczeń praktyków oraz teoretyków badania wielokulturowości.
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Wydział Nauk Humanistycznych
ul. Dewajtis 5