Nazwa fejfa wywodzi się z połączenia węgierskich słów głowa i drzewo, z kolei w Siedmiogrodzie przetrwała nazwa kopjafa – stąd polskie określenie kopijnik.
Układ elementów zdobniczych na słupach był zakodowanym przekazem pozwalającym odczytać imię, wiek, stan cywilny, a nawet przyczynę śmierci zmarłego. Dla każdego członka miejscowej wspólnoty symbolika rzeźbionych nagrobków słupowych była czytelna, a ich kształt i zdobienia mówiły wszystko o zmarłym. Znaczenie ornamentów i kolorystyka kopijników wyglądały różnie nie tylko w poszczególnych regionach, ale i wsiach.
Tradycja stawiania nagrobków słupowych prawie zanikła w czasach komunistycznych, jednak po 1989 roku odrodziła się i od tego czasu współcześnie stawiane kopijniki pełnią rolę pomników pamięci.
Na wystawie w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie prezentowane będą współczesne przykłady pomników pamięci oraz fotografie zabytkowych i historycznych nagrobków słupowych.
Wstęp: 6zł/12zł
Państwowe Muzeum Etnograficzne
ul. Kredytowa 1
ethnomuseum.pl