Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie zaprasza na  prelekcję Krzysztofa Żwirskiego z Katedry Porównawczych Studiów Cywilizacji Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Spotkanie jest współorganizowane przez 'Solidarnych z Iranem' - program Instytutu Lecha Wałęsy Sporo i chętnie mówi się w ostatnich latach o sztukach wizualnych z Iranu - o ambitnej poetyce kina, o bogatej tradycji graficznej, o niespotykanej na Zachodzie energii i zaangażowaniu. Nieco mniej uwagi przypada fotografii, choć wielu czołowych reżyserów irańskich jest, bądź było praktykującymi fotografami (Szirin Neszat, Abbas Kiarostami).
 
Podczas prelekcji Krzysztof Żwirski z Katedry Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ zamierza przyjrzeć się bogatej historii fotografii w Iranie, która rozpoczęła się zaledwie pięć lat po prezentacji pierwszego aparatu dagerotypowego przed Francuską Akademią Nauk. Opowie o pasji szacha Naseroddina, który namiętnie fotografował swoje haremowe konkubiny, pokaże unikalne klisze z atelier Antoin Sevruguina i wytłumaczy, dlaczego wzbudzały kontrowersje. Przedstawi szereg zabawnych fotografii rodzinnych i grupowych z początku XX wieku skomponowanych według zupełnie odmiennych wzorców estetycznych i stworzonych z nieco innych pobudek niż te, które kierowały wówczas klientami zakładów fotograficznych w Europie.
 
Ten raczej cząstkowy przegląd zjawisk na irańskiej scenie fotograficznej będzie syntezą badań prowadzonych przez prelegenta przy okazji jego obronionej w 2012 pracy magisterskiej i ogłoszonych następnie podczas wystąpień na konferencji w Sosnowcu i w Zakładzie Iranistyki UJ.

wstęp wolny

Muzeum Azji i Pacyfiku
Galeria Azjatycka
ul. Freta 5