Po projekcji przewidziana jest dyskusja z udziałem dr. Przemysława Kanieckiego (UW).
Seminarium poprowadzi dr Bartosz Kwieciński (CBH UJ)
Seminarium poprowadzi dr Bartosz Kwieciński (CBH UJ)
(…) Tadeusz Konwicki w „Jak daleko stąd, jak blisko” (1971, premiera 1972) przedstawił oryginalną, nie mającą odpowiednika w kinie światowym propozycję eseju autobiograficznego, w którym autor ze swobodą wypowiada się w pierwszej osobie, używając wszelkich środków narracyjnych współczesnej sztuki filmowej. Nie ma w tym filmie tradycyjnie rozumianej akcji ani upływu czasu. (…) Swoistym wzorcem dramaturgicznym filmu jest rytuał żydowskiego święta Jom Kippur, czyli Dnia Pojedniania, następującego bezpośrednio po Sądnym Dniu, którego dotyczy obraz ukazany w ramie filmu: lecącego w przestrzeni „szamocącego się między niebem a piekłem” Żyda – najdawniejszy obraz, jaki bohater zapamiętał, bo pochodzący z wyobrażeń z dziecięcych zabaw.
Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice, 2009Żydowski Instytut Historyczny
sala w „Błękitnym Wieżowcu”
przy pl. Bankowym 2,
wejście od ul. Tłomackie