W wieku 9 lat Akram wyszła za mąż za Heydara, aby większość życia spędzić - zgodnie z ortodoksyjną tradycją szyicką - w niemal kompletnej izolacji, we wspólnym domu, bez podstawowego wykształcenia, w całkowitym uzależnieniu od charyzmatycznego męża. Po kilku latach małżeństwa posłała własne dzieci do szkół. Gdy pomagała im w pracach plastycznych, odkryła w sobie irracjonalną potrzebę malowania. Zaczęła przenosić na płótno senne wizje, alegoryczne obrazy, przedstawiające jej rodzinę, a także artykułować własne codzienne emocje w prymitywnej artystycznie formie. Heydar nigdy nie był zadowolony z wieloletniej pracy żony nad płótnami, ale prawdziwy problem pojawił się dopiero wówczas, gdy nieoczekiwanie Akram - już jako staruszkę - zaproszono na wystawę jej prac w znanej galerii w Paryżu. W oczekiwaniu na ostateczną decyzję Heydara, od której uzależniony jest upragniony przez kobietę wyjazd, życie Akram biegnie stałym torem. Bezustannie gotując dla męża i sprzątając mieszkanie, kobieta wspomina losy swojego małżeństwa, opowiada o swojej pasji, snuje marzenia o Europie, opisując tym samym realia codzienności w irańskiej rodzinie starszego pokolenia, a także wewnętrzny świat niewykształconej kobiety, pełen prostych myśli, zabobonów, koranicznych powiedzonek, obaw i lęków. Ale starość, malarstwo i perspektywa podróży zagranicznej dają również dzisiejszej Akram siłę do nieśmiałej krytyki społecznej rzeczywistości Iranu. I jeśli Akram pojedzie w końcu do Paryża, zarówno domowy świat, jak i komiczne przekonania jej rodziny na temat kultury Zachodu będą musiały ulec konfrontacji z zupełnie nową, inspirującą rzeczywistością.
Rokhsareh Ghaem Maghami jest irańską reżyserką specjalizującą się w filmach dokumentalnych oraz animacji. Jej pierwszy film 'Cyanosis' (Sianuz) był pokazywany na ponad 50 festiwalach oraz otrzymał 14 nagród. Jej najnowszy film 'Schody do spełnienia' został wyróżniony na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Amsterdamie. Reżyserka przebywa w Polsce na zaproszenie organizatorów festiwalu PLANETE+ DOC.
Wstęp wolny.
Budynek Wydziału Orientalistycznego UW (sala 118, I piętro)
ul. Krakowskie Przedmieście 26/28