W ramach inicjatywy „Tydzień Języków - przygotuj się do EURO” organizatorzy chcą zwrócić uwagę Polaków na znaczenie znajomości języków wobec zbliżających się Mistrzostw Europy EURO 2012 i związanego z tym napływu około miliona obcojęzycznych gości z zagranicy. Pragną uzmysłowić obywatelom jak ważna i korzystna jest dla nich umiejętność posługiwania się językiem obcym. Celem akcji jest również kształtowanie wizerunku Polaka jako obywatela Europy komunikującego się w językach obcych.
Przygotuj się do EURO!
W ramach Tygodnia Języków organizatorzy zamierzają przeprowadzić kilka projektów:
  • Let’s Talk: Plakietki i nalepki „Mówię w języku…” – komunikujące w sposób przyjazny znajomość języka obcego, otrzymuje je każdy, kto zadeklaruje komunikatywną znajomość danego języka.
  • Let’s Check: Bezpłatne certyfikaty językowe. Uzyskanie bezpłatnego certyfikatu znajomości języka podczas drzwi otwartych w szkołach językowych i uczelnianych ośrodkach językowych.
  • Let’s Work: Certyfikacja językowa punktów sprzedaży – każda firma może uzyskać w szkole językowej biorącej udział w akcji etykietę „Tu mówimy w języku…”, po pozytywnym przetestowaniu pracowników obsługi klienta.
  • Let’s Win: Konkurs dla uczniów szkół publicznych - nauczyciele w swoich klasach organizują lekcję językową związaną z EURO, której efektem jest praca biorąca udział w konkursie rozstrzyganym przez internautów.
  • Let’s Play: Dodatkowe akcje lokalne – szkoły językowe organizować będą dla swoich lokalnych społeczności rozmaite konkursy, festyny, pikniki, zabawy, gry miejskie itp
„JĘZYK TO PODSTAWA. UCZ SIĘ JĘZYKÓW”
Ogólnopolska kampania społeczna „Język to podstawa. Ucz się języków” powstała z inicjatywy Fundacji Instytut Jakości w Edukacji (FIJED), Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych (PASE) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy w Polsce (IAA Poland). Jej celem jest podniesienie jakości edukacji językowej w Polsce oraz tworzenie systemowych rozwiązań sprzyjających upowszechnieniu znajomości języków obcych wśród Polaków.

Uroczysta inauguracja kampanii miała miejsce 26 września 2011 roku. Podczas gali językowej na Politechnice Warszawskiej ambasadorzy: Wielkiej Brytanii, Austrii oraz Republiki Federalnej Niemiec podpisali deklarację na rzecz wpierania wielojęzyczności i propagowania nauki języków obcych.
W ramach kampanii „Język to podstawa. Ucz się języków” planowanych jest szereg działań zmierzających do podniesienia poziomu edukacji językowej w Polsce, m.in.: organizacja konferencji z udziałem licznych autorytetów językowych, opracowanie, w drodze warsztatów i paneli dyskusyjnych, przez polskich i zagranicznych ekspertów wstępnej koncepcji Narodowej Strategii Językowej, wdrożenie procesu konsultacji projektu NSJ z agendami rządowymi, takimi jak: Ministerstwo Edukacji, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, oraz ogłoszenie finalnej wersji Narodowej Strategii Językowej dla Polski, przy pełnym wsparciu administracji rządowej. W ramach kampanii „Język to podstawa. Ucz się języków” przewidziane są liczne działania propagujące naukę, m.in.: Tydzień Języków, Festiwal Piosenki Obcojęzycznej, akcja „Czytam po angielsku”, serie konferencji i warsztatów, m.in.: ogólnopolski kongres specjalistów w nauczaniu języków obcych „Wielojęzyczność – nowe wyzwania i rozwiązania”, oraz akcje certyfikacji punktów sprzedażowych.

Jednym z założeń kampanii jest stworzenie szerokiej koalicji językowej osób i instytucji, którym zależy na wysokim poziomie edukacji językowej w Polsce, chcących aktywnie uczestniczyć w opracowywaniu narodowej strategii językowej. W celu umożliwienia tego, organizatorzy kampanii stworzyli specjalną stronę internetową, za pośrednictwem której można wesprzeć akcję i podzielić się swoimi pomysłami na promocję kampanii i realizację jej celów.

Kampanię „Język to podstawa. Ucz się języków” poparło już ponad 150 szkół językowych oraz instytucje z wieloletnim doświadczeniem w nauczaniu języków obcych, m.in.: British Council, Instytut Austriacki, Goethe-Institut, University of Cambridge ESOL Examinations oraz wydawnictwo Pearson. Akcje wspierają także organizacje samorządowe, środowiska biznesowe oraz znane osoby ze świata kultury i mediów, takie jak: Henryk Sawka, Marek Kościkiewicz, czy Radek Brzózka.