Przygotuj się do EURO!
W ramach Tygodnia Języków organizatorzy zamierzają przeprowadzić kilka projektów:
- Let’s Talk: Plakietki i nalepki „Mówię w języku…” – komunikujące w sposób przyjazny znajomość języka obcego, otrzymuje je każdy, kto zadeklaruje komunikatywną znajomość danego języka.
- Let’s Check: Bezpłatne certyfikaty językowe. Uzyskanie bezpłatnego certyfikatu znajomości języka podczas drzwi otwartych w szkołach językowych i uczelnianych ośrodkach językowych.
- Let’s Work: Certyfikacja językowa punktów sprzedaży – każda firma może uzyskać w szkole językowej biorącej udział w akcji etykietę „Tu mówimy w języku…”, po pozytywnym przetestowaniu pracowników obsługi klienta.
- Let’s Win: Konkurs dla uczniów szkół publicznych - nauczyciele w swoich klasach organizują lekcję językową związaną z EURO, której efektem jest praca biorąca udział w konkursie rozstrzyganym przez internautów.
- Let’s Play: Dodatkowe akcje lokalne – szkoły językowe organizować będą dla swoich lokalnych społeczności rozmaite konkursy, festyny, pikniki, zabawy, gry miejskie itp
Ogólnopolska kampania społeczna „Język to podstawa. Ucz się języków” powstała z inicjatywy Fundacji Instytut Jakości w Edukacji (FIJED), Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych (PASE) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy w Polsce (IAA Poland). Jej celem jest podniesienie jakości edukacji językowej w Polsce oraz tworzenie systemowych rozwiązań sprzyjających upowszechnieniu znajomości języków obcych wśród Polaków.
Uroczysta inauguracja kampanii miała miejsce 26 września 2011 roku. Podczas gali językowej na Politechnice Warszawskiej ambasadorzy: Wielkiej Brytanii, Austrii oraz Republiki Federalnej Niemiec podpisali deklarację na rzecz wpierania wielojęzyczności i propagowania nauki języków obcych.
W ramach kampanii „Język to podstawa. Ucz się języków” planowanych jest szereg działań zmierzających do podniesienia poziomu edukacji językowej w Polsce, m.in.: organizacja konferencji z udziałem licznych autorytetów językowych, opracowanie, w drodze warsztatów i paneli dyskusyjnych, przez polskich i zagranicznych ekspertów wstępnej koncepcji Narodowej Strategii Językowej, wdrożenie procesu konsultacji projektu NSJ z agendami rządowymi, takimi jak: Ministerstwo Edukacji, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, oraz ogłoszenie finalnej wersji Narodowej Strategii Językowej dla Polski, przy pełnym wsparciu administracji rządowej. W ramach kampanii „Język to podstawa. Ucz się języków” przewidziane są liczne działania propagujące naukę, m.in.: Tydzień Języków, Festiwal Piosenki Obcojęzycznej, akcja „Czytam po angielsku”, serie konferencji i warsztatów, m.in.: ogólnopolski kongres specjalistów w nauczaniu języków obcych „Wielojęzyczność – nowe wyzwania i rozwiązania”, oraz akcje certyfikacji punktów sprzedażowych.
Jednym z założeń kampanii jest stworzenie szerokiej koalicji językowej osób i instytucji, którym zależy na wysokim poziomie edukacji językowej w Polsce, chcących aktywnie uczestniczyć w opracowywaniu narodowej strategii językowej. W celu umożliwienia tego, organizatorzy kampanii stworzyli specjalną stronę internetową, za pośrednictwem której można wesprzeć akcję i podzielić się swoimi pomysłami na promocję kampanii i realizację jej celów.
Kampanię „Język to podstawa. Ucz się języków” poparło już ponad 150 szkół językowych oraz instytucje z wieloletnim doświadczeniem w nauczaniu języków obcych, m.in.: British Council, Instytut Austriacki, Goethe-Institut, University of Cambridge ESOL Examinations oraz wydawnictwo Pearson. Akcje wspierają także organizacje samorządowe, środowiska biznesowe oraz znane osoby ze świata kultury i mediów, takie jak: Henryk Sawka, Marek Kościkiewicz, czy Radek Brzózka.