Christoph Schlingensief, niemiecki reżyser operowy, teatralny, radiowy, konferansjer talk showów, performer, a przede wszystkim, co zawsze podkreślał, reżyser filmowy. Artysta totalny, bezwzględny prowokator, który w polemiczny sposób niepokornie eksplorował tematy związane z polityką i wykluczeniami stygmatyzującymi ludzi zaliczanych do marginesu społeczeństwa. Ale to właśnie sposób, w jaki realizował swoje filmy łącząc różne metody, formy oraz gatunki filmowe odwołujące się do estetyki trash cinema, science fiction, porno czy horroru, prowokowały odbiorców do refleksji nad kwestiami przez niego poruszanymi Schlingensief był w Niemczech gwiazdą tej rangi co bożyszcza muzyki pop, znani politycy czy aktorzy mainstreamowi. Zwieńczeniem jego działalności artystycznej był otrzymany pośmiertnie Złoty Lew w Wenecji – za najlepszy narodowy pawilon w 2011 roku. Artysta planował przerobić pawilon na Niemieckie Centrum Odnowy Biologicznej i Profilaktyki z sauną, egzotyczną roślinnością i architekturą z błota. Centrum mieli zbudować afrykańscy robotnicy z Burkina Faso, miejsca, w którym artysta zamierzał stworzyć operę. Nagrodzony projekt „Kościół Strachu” został jednak już zrealizowany w zmienionej formie przez kuratorkę wystawy Susann Gaensheimer oraz partnerkę artysty Aino Laberenz. Artysta zmarł na raka płuc dziesięć miesięcy przed otwarciem wystawy.

Filmy Schlingensiefa nie były prezentowane do tej pory w Polsce i dla polskiego odbiorcy będzie to pierwsza okazja do zmierzenia się z twórczością artysty, poczynając od „Trylogii niemieckiej”, dzięki której zaczął być rozpoznawany. Jej pierwsza część „100 lat Adolf Hitler” dotyczy ostatnich chwil wodza III Rzeszy w interpretacji Schlingensiefa. Drugą, najbardziej kultową częścią jest „Niemiecka masakra piłą mechaniczną”, która opowiada historię masakry enerdowskich emigrantów, podczas podróży po zachodniej części Niemiec po upadku muru berlińskiego. Cykl zamyka „Terror 2000”, z polskim motywem. W trylogii poruszane są tematy bardzo trudne nie tylko dla Niemców, jak rozliczenie z historią III Rzeszy, problem zjednoczenia Niemiec, popularność organizacji neonazistowskich czy kwestie związane z pomocą ludziom poszukującym azylu politycznego. Całość jest przesączona estetyką traszową, chaosem, histerią i absurdem z perwersyjną domieszką humoru. W 2003 roku niemieccy anarchiści próbowali zniszczyć kopię „Terroru 2000” przy użyciu kwasu. Oprócz trylogii na retrospektywę złoży się „Egomania” – apokaliptyczna wizja końca świata z Tildą Swinton oraz Udo Kierem, „Freakstars 3000”, telewizyjny program poszukujący talentów wśród osób upośledzonych umysłowo oraz „Menu Total”, który na Berlinale został wygwizdany, a Wim Wenders opuścił projekcję po dziesięciu minutach, natomiast według reżysera jest to bezapelacyjnie jego najlepsza produkcja. Kolejne tytuły retrospektywy to: „United Trash” jedna z części trylogii afrykańskiej, w obscenicznie genialny sposób mierząca się z tematem: Afryka kontra reszta świata oraz „The 120 Days of Bottrop”, film, w którym Schlingensief rozprawia się ostatecznie z Nowym Kinem Niemieckim. Uzupełnieniem przeglądu będzie wywiad z 2004 „Interview film - Christoph Schlingensief”, w którym artysta opowiada o kulisach powstawania jego filmów.



Projekcjom będą towarzyszyć spotkania z wieloletnim współpracownikiem Christopha Schlingensiefa, Alexem Jovanovicem.

Filmy z polskimi napisami.

UWAGA! Tylko dla widzów pełnoletnich!


PROGRAM W KINO.LAB:

28 lutego 2012
godz. 19.00 OTWARCIE RETROSPEKTYWY: EGOMANIA, 1986, 84'
Apokalipsa w krainie Wiecznej Zmarzliny: Tilda Swinton oraz Udo Kier w wizji ostatecznego końcu końca świata w ujęciu Schlingensiefa. Zachwycający wizualnie melodramat o miłości, zazdrości, chciwości, pragnieniu i morderstwie osadzony pomiędzy zaćmieniem słońca, orkiestrowymi pieśniami i dalekimi odgłosami wzburzonego morza.



29 lutego 2012
godz. 19.00 120 DNI BOTTROPU, 1997, 60'
Film obrazujący scenę kulturalną Niemiec przełomu wieków, która nie pogodziła się jeszcze do końca ze spuścizną Nowego Kina Niemieckiego. Schlingensief chce się uporać z tym tematem raz na zawsze: z niekończącymi się odniesieniami, zarówno niejasnymi, jak i zupełnie oczywistymi. Ocaleni ze starej ekipy Fassbindera: Margit Carstensen, Irm Hermann, Volker Spengler i wielu innych, grają razem po raz ostatni, tworząc wspólnie film Nowego Kina Niemieckiego – remake Salò Pasoliniego.

godz. 20.00 WYKŁAD ALEXA JOVANOVICA – wstęp wolny
Alex Jovanovic – pracuje jako niezależny asystent produkcji oraz tłumacz w Berlinie. W Filmgalerie współnadzoruje archiwum Christopha Shlingeniefa. Studiował amerykańską oraz angielską literaturę w Szkocji oraz Danii. W ostatnich latach życia Christopha Schlingensiefa był jego osobistym asystentem. W latach następnych pełnił różne funkcje w biurze Schlingensiefa, Festspielhaus Afrika gGmbH (Christoph Schlingensiefa Opera Village Project) oraz w Filmgalerie 451. W 2011 współorganizował oraz współnadzorował pierwszą kompletną retrospektywę filmów Shlingensiefa w Berlinie.


1 marca 2012
godz. 18.00 INTERVIEWFILM - CHRISTOPH SCHLINGENSIEF (WYWIAD Z CHRISTOPHEREM SCHLINGENSIEFEM); FRIEDER SCHLAICH, 2004, 77' – wstęp wolny
Wywiad, w którym reżyser opowiada o swoich dziełach filmowych, począwszy od pierwszych, powstałych na 8 milimetrowej taśmie, aż po Freakstars 3000. Autobiografia Schlingensiefa jest jego filmografią.

godz. 19.30 CHRISTOPH SCHLINGENSIEF – ARTYSTA TOTALNY
Dyskusja z udziałem: Anny R. Burzyńskiej, Tomasza Platy, Jolanty Woszczenko i Barbary Wysockiej
Dyskusję poprowadzi: Kaja Pawełek – wstęp wolny


2 marca 2012

godz. 18.00 100 LAT ADOLFA HITLERA, 1989, 46'
Ostatnia godzina w bunkrze Führera, tuż przed upadkiem nazistowskiego reżimu. Jego przedstawiciele toczą swoją własną wojnę. Groźne, kręte i intrygujące: ciemne korytarze bunkra Führera są idealnym miejscem dla wszelkiego rodzaju ekscesów. Aktorzy odgrywając swoje role aż do skraju wyczerpania, ukazują banalność zła w całej swojej obsceniczności.
Film jest kluczowym dziełem w artystycznej twórczości Schlingensiefa. Pozwala widzowi doświadczyć początków tworzenia typowego dla artysty klimatu. Nigdy wcześniej Schlingensief nie zbliżył się tak bardzo do gatunku zwanego Direct Cinema.


godz. 19.00 NIEMIECKA MASAKRA PIŁĄ MECHANICZNĄ, 1990, 60'
Wydarzenia pierwszego dnia zjednoczenia Niemiec doprowadziły do odkrycia jednej z najbardziej dziwacznych zbrodni w jej historii; sześcioosobowa zachodnioniemiecka rodzina z Ruhrpott zmasakrowała grupę emigrantów z NRD.
Przełomowy film Schlingensiefa, dzięki któremu autor pozostał w świadomości widzów jako jeden z najbardziej niekonwencjonalnych, śmiałych i odkrywczych twórców kina. Obraz łączy estetykę trashowych horrorów z eksperymentalnymi korzeniami reżysera. Krwawy, wrzaskliwy i irytująco satyryczny horror, pełen czarnego humoru politycznego w pełni zasługuje na status kultowego filmu.


godz. 20.15 TERROR 2000, 1994, 75'
Źle dobrana para detektywów bada zniknięcie niemieckiego pracownika socjalnego i polskiej rodziny, za którą był odpowiedzialny. Dochodzenie doprowadza ich do miasta Rassau we wschodniej części Niemiec, gdzie porywacze z Gladbeck żyją pod przykrywką – jeden jako ksiądz , a drugi jako sprzedawca tanich mebli . Obaj wprowadzają ksenofobicznych mieszkańców w morderczy szał przeciwko azylantom. Współautorem scenariusza był Oskar Roehler, twórca Silvester Countdown, Gentleman oraz adaptacji powieści Houellebecqa Cząstki elementarne.


3 marca 2012
godz. 17.00 MENU TOTAL, 1986, 81'
Historia małego chłopca, który morduje całą swoją rodzinę. Oczywiście, gdy film się ukazał wszyscy myśleli, że miałem trudne dzieciństwo. Że mój tata mnie zgwałcił, a nawet gwałcił wielokrotnie przy różnych okazjach i tańczył wokół mnie ubrany w kobiece ciuchy i tak dalej. Jedyne, co mogę na ten temat powiedzieć, to to, że jeżeli faktycznie tak było, to ja tego nie pamiętam. Nigdy nie widziałem mojego taty w bieliźnie, ani nic takiego. Nie przypominam sobie też żadnych gwałtów, więc jeżeli miały one miejsce, to byłem zbyt mały, żeby to zapamiętać. Moi dziadkowie też nie byli tego typu ludźmi. Ale gdzieś głęboko we mnie musi znajdować się jakieś mroczne miejsce. Miejsce wygłodniałe takich rzeczy jak to!
Christoph Schlingensief

W filmie wystąpił Helge Schneider, którego soundtrack zalicza się do najlepszych przykładów niemieckiego Cool Jazzu, i Alfred Edel, ikona Nowego Kina Niemieckiego.

Film wygwizdany na Berlinale w 1986 Wim Wenders wyszedł z projekcji po 10 minutach. Natomiast według reżysera jest to jego najlepszy film!


godz. 19.30 UNITED TRASH, 1996, 75'
Afryka… Kraj nieskończonego słońca, kręconych włosów i zapachu oleju diesla. Niemieccy żołnierze na misji ONZ. Marzenia generała Wernera Brennera stają się rzeczywistością: nowe krematorium, plac zabaw dla dzieci różnych kultur i przede wszystkim stara rakieta V2 od Führera! Ale po kilku dniach optymizm Brennera zaczyna się kończyć: jego dziewicza żona Martha rodzi swoje pierwsze dziecko – małego chłopca o czarnej skórze… Lokalny dyktator potrzebuje malca jako siły napędowej do swojej międzykontynentalnej rakiety. W Boże Narodzenie rakieta ma zostać wystrzelona, a celem ataku ma być jego wróg w Białym Domu w Waszyngtonie.

godz. 21.00 FREAKSTARS 3000, 2004, 75'
Odpowiedź Christopha Schlingensiefa na popularność wszelkiego rodzaju Talent Show!
Film oparty na 6-odcinkowym telewizyjnym show łączy w sobie zarówno pokazywany, jak i nieujawniony wcześniej materiał z najbardziej dochodowego programu telewizyjnego, wyprodukowanego przez niemiecką muzyczną stację telewizyjną VIVA! Spośród dziesiątek ochotników czekających na swoją szansę w świecie sławy i pieniędzy, po ostrej konkurencji, na koniec castingu jury wybierze jedynie siedmioro najlepszych. Stworzą on zespół „Mutter Sucht Schrauben" (Matka Szuka Wkręta). Program Freakstars 3000 prowadzony przez bezwzględne jury to strach, łzy, agonia i ekstaza od samego początku, aż do końca castingu.


Kino LAB CSW
ul. Jazdów 2

www.kinolab.art.pl