Christoph Schlingensief, niemiecki reżyser operowy, teatralny, radiowy, konferansjer talk showów, performer, a przede wszystkim, co zawsze podkreślał, reżyser filmowy. Artysta totalny, bezwzględny prowokator, który w polemiczny sposób niepokornie eksplorował tematy związane z polityką i wykluczeniami stygmatyzującymi ludzi zaliczanych do marginesu społeczeństwa. Schlingensief był w Niemczech gwiazdą tej rangi co bożyszcza muzyki pop, znani politycy czy aktorzy mainstreamowi. Zwieńczeniem jego działalności artystycznej był otrzymany pośmiertnie Złoty Lew w Wenecji – za najlepszy narodowy pawilon w 2011 roku. Filmy Schlingensiefa nie były prezentowane do tej pory w Polsce i dla polskiego odbiorcy będzie to pierwsza okazja do zmierzenia się z twórczością artysty, poczynając od 'Trylogii niemieckiej', dzięki której zaczął być rozpoznawany. Jej pierwsza część '100 lat Adolfa Hitlera' dotyczy ostatnich chwil wodza III Rzeszy w interpretacji Schlingensiefa. Drugą, najbardziej kultową częścią jest 'Niemiecka masakra piłą łańcuchową', która opowiada historię masakry enerdowskiej rodziny, podczas podróży po zachodniej części Niemiec po upadku muru berlińskiego. Cykl zamyka 'Terror 2000', z polskim motywem. W trylogii poruszane są tematy bardzo trudne nie tylko dla Niemców, jak rozliczenie z historią III Rzeszy, problem zjednoczenia Niemiec, popularność organizacji neonazistowskich czy kwestie związane z pomocą ludziom poszukującym azylu politycznego. Całość jest przesączona estetyką traszową, chaosem, histerią i absurdem z perwersyjną domieszką humoru. W 2003 roku niemieccy anarchiści próbowali zniszczyć kopię 'Terroru 2000' przy użyciu kwasu. Oprócz trylogii na retrospektywę złoży się 'Egomania' – apokaliptyczna wizja końca świata z Tildą Swinton oraz Udo Kierem, 'Freakstars 3000', telewizyjny program poszukujący talentów wśród osób upośledzonych umysłowo oraz 'Menu Total', który na Berlinale został wygwizdany, a Wim Wenders opuścił projekcję po dziesięciu minutach, natomiast według reżysera jest to bezapelacyjnie jego najlepsza produkcja. Kolejne tytuły retrospektywy to: 'United Trash', jedna z części trylogii afrykańskiej, mierząca się z tematem: Afryka kontra reszta świata oraz 'The 120 Days of Bottrop', film, w którym Schlingensief rozprawia się ostatecznie z Nowym Kinem Niemieckim. Uzupełnieniem przeglądu będzie wywiad z 2004 'Interview film - Christoph Schlingensief', w którym artysta opowiada o kulisach powstawania jego filmów.

Projekcjom będą towarzyszyć spotkania z wieloletnim współpracownikiem Christopha Schlingensiefa, Jörgiem van der Horstem.

Filmy z polskimi napisami, wyłącznie dla widzów dorosłych.

Kino.Lab CSW Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2

www.goethe.de