Tegoroczne Playback Play to prezentacja twórczości nestorów amerykańskiej muzyki eksperymentalnej: Roberta Ashley'a, Mortona Feldmana i Alvina Luciera. Przez lata pozostający w cieniu Johna Cage'a, to oni mają obecnie największy wpływ na oblicze muzyki poszukującej. Ich opery, elektroniczne manipulacje głosem, medytacyjnie długie kompozycje z ciszą w roli głównej czy utwory na tony proste przekraczają granice między muzyką poważną, rozrywkową i eksperymentalną. Obok skrupulatnych interpretacji dzieł amerykańskich mistrzów, na podstawie ich zachowanych partytur, znajdą się utwory inspirowane ich twórczością, często przygotowane specjalnie na okazję warszawskich koncertów. Oparte na szeregu cytatów i zapożyczeń będą ukazywały związki trzech Amerykanów z innymi nurtami muzyki najnowszej.

W przedsięwzięciu wezmą udział zarówno zagraniczni znawcy muzyki amerykańskich kompozytorów (Frank Denyer, Hilary Jeffery) czy specjaliści od wykonawstwa muzyki współczesnej (Mikołaj Pałosz, Paweł Nowicki znany z Kwartludium), jak i artyści pozostający z dala od muzyki poważnej i zajmujący się na co dzień operami radiowymi i utworami na dziecięce zabawki (Ergo Phizmiz), muzyką rockową (Maciej Cieślak znany ze Ścianki) i najnowszymi technikami używania gramofonów (DJ Lenar, znany m. in. z Paris Tetris).

Robert Ashley to twórca, m. in. eksperymentalnych oper, w których głosy wokalne i instrumentalne są traktowane na równi: jako postaci opowiadające luźno połączone i zazwyczaj absurdalnie codzienne historie.
Morton Feldman jest mistrzem subtelnego operowania ciszą. Jego kompozycje są niezwykle delikatne, powolne i zmysłowe – zupełnie inne od muzyki współczesnej, która w latach 60. dominowała w Europie. Alvin Lucier jest jednym z założycieli sound artu – w jego utworach można usłyszeć najbardziej niezwykłe fenomeny towarzyszące rozprzestrzenianiu się dźwięku w przestrzeni.

[PROGRAM]