Taniec butoh narodził się w Japonii w latach pięćdziesiątych. Był odpowiedzią na powojenny kryzys tożsamości Japończyków i owocem poszukiwań sposobu na wyzwolenie ciała. Z czego? Z narzuconych przez techniki taneczne standardów poprawności, z uświęconych kryteriów piękna, z przyjętych przez ogół konwencji ruchu. Tatsumi Hijikata, twórca podwalin butoh, ujmował w tańcu ciało w całości: z jego pięknem i ułomnościami. Był zdania, że tańczyć może każdy, kto jest gotowy na spotkanie z własnym ja. Właśnie to spotkanie stanowi sedno butoh.
Prowadzenie: Aleksandra Capiga-Łochowicz

Warsztaty są przeznaczone dla osób, które:

• lubią tańczyć po swojemu i bawić się ruchem
• chcą wyrażać emocje w tańcu
• nie mają doświadczenia tanecznego i to ich pierwszy kontakt z butoh
• mają doświadczenie taneczne i miały już kontakt z butoh

Ideą warsztatów jest praca w głębokim kontakcie z własnym ciałem i emocjami. Poprzez rozgrzewkę (tzw. nonbiri sutoretchi) i relaksację przygotowujemy się do twórczych poszukiwań zakresów ruchu, napięć umiejscowionych w ciele i sposobów ich rozładowywania, emocji i tematów, które chcemy zgłębić i wyrazić ruchem. Próba dotarcia do własnego ja stanie się celem podróży, w którą dzień po dniu będzie zabierać nas butoh. Będziemy w niej korzystać z kształtów i ułożeń ciała proponowanych przez tancerzy japońskich, z niepowtarzalnych dźwięków i rytmów płynących z nas samych oraz z muzyki skomponowanej specjalnie na to spotkanie. Praca z ciałem przy założeniu, że wszystko jest tańcem, pozwoli nam dostrzec ruchy minimalne i docenić znaczenie bezruchu.
Mierząc się z nieoczywistym podejściem butoh, w którym główną zasadą jest brak norm poprawności ruchu, będziemy wnikać tańcem coraz głębiej...

Taniec butoh narodził się w Japonii w latach pięćdziesiątych. Był odpowiedzią na powojenny kryzys tożsamości Japończyków i owocem poszukiwań sposobu na wyzwolenie ciała. Z czego? Z narzuconych przez techniki taneczne standardów poprawności, z uświęconych kryteriów piękna, z przyjętych przez ogół konwencji ruchu. Tatsumi Hijikata, twórca podwalin butoh, ujmował w tańcu ciało w całości: z jego pięknem i ułomnościami. Był zdania, że tańczyć może każdy, kto jest gotowy na spotkanie z własnym ja. Właśnie to spotkanie stanowi sedno butoh. Jego warunkiem jest odwaga by wejść w siebie, by poznać własną siłę, ale także zmierzyć się z własną słabością - dotknąć jej i oswoić. Butoh jest tańcem-poszukiwaniem, opowieścią o własnej autentyczności, dlatego każdy tańczy je dla siebie i robi to w unikalny sposób.

Aleksandra Capiga-Łochowicz jest absolwentką japonistyki UJ i słuchaczką Podyplomowego Studium Terapii i Treningu Grupowego UW. Obecnie studiuje w Polskim Instytucie Psychoterapii Tańcem i Ruchem IDMT.
Od 2000 roku zgłębia tajniki tańca butoh, którego najpierw uczyła się w Polsce, począwszy od warsztatów prowadzonych Atsushiego Takenouchiego, poprzez prawie roczną praktykę u Joan Laage, a następnie w Japonii podczas indywidualnych studiów pod okiem tancerza i profesora psychologii Toshiharu Kasaia (Itto Mority).

Wielokrotnie gościła z warsztatami i wykładami o butoh w różnych miastach Polski (m.in. III Międzynarodowy Festiwal Antropologii Tańca, Festiwal Muzyka i Świat, Gdański Archipelag Kultury & Uniwersytet Gdański, Teatr Arka), występowała m.in.na scenach Muzeum manggha, Starej Stolarni Muzeum Śląskiego, czy gdańskiego Klubu Winda. Od kilku lat prowadzi także regularne autorskie warsztaty improwizacji i tańca butoh (najpierw w Krakowie, a teraz w Warszawie).
Jest także autorką pierwszej książki o butoh napisanej w języku polskim Bunt ciała. Butoh Hijikaty.

Koszt warsztatów: 90 zł
Informacje i zapisy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Państwowe Muzeum Etnograficzne

ul. Kredytowa 1

ethnomuseum.website.pl