Trzy nielegalne emigrantki opętane przez izraelskiego artystę. Ostatnie dni Trzeciej Rzeszy widziane oczyma kochanki Adolfa Hitlera. Dziecko zmienione w marionetkę przez diabolicznego ojca. Belgijska surrealistka, której nigdy nie było. Tragiczne żarty, ostateczne wyznania, misterne mistyfikacje i świat widziany zza grobu przez 'dynamicznego umarłego'. Za tym wszystkim stoi Roee Rosen – malarz, pisarz, filmowiec, laureat nagrody Orizzonti na 67. Festiwalu Filmowym w Wenecji w 2010 roku, cieszący się zasłużoną sławą najbardziej prowokacyjnego intelektualnie współczesnego artysty w Izraelu. Wystawa 'The Dynamic Dead Roee Rosen' jest prezentacją kluczowych projektów z dorobku artysty i podsumowaniem dwóch dekad jego wytężonej pracy na polu tyleż ryzykowanych, co inspirujących idei.

Świat sztuki zwrócił uwagę na Roee Rosena w 1997 roku, kiedy w pracy 'Live and Die as Eva Braun' (Żyć i umrzeć jako Eva Braun) zaproponował odbiorcom wcielenie się w kochankę Adolfa Hitlera i przyjęcie jej punktu widzenia ze wszystkimi tego politycznymi, etycznymi i erotycznymi konsekwencjami. Literacko-malarska instalacja pokazywana była w Muzeum Izraela w Jerozolimie i na głośnej wystawie 'Mirroring Evil' w nowojorskim Muzeum Żydowskim. W Warszawie obok Evy Braun Rosen przedstawia dwie kolejne narracje rozgrywające się na pograniczu fikcji i rzeczywistości: 'Justine Frank 1900-1943' i 'Confessions' (Wyznania). W pierwszym z projektów Rosen kreuje postać (a także dzieło) fikcyjnej międzywojennej surrealistki, belgijskiej Żydówki nazwiskiem Justine Frank. 'Confessions' to swoista spowiedź artysty, 'kamień milowy w historii deprawacji i czystego zła', ostateczne wyznanie, które Rosen wkłada w usta trzech kobiet, nielegalnie przebywających w Izraelu emigrantek. Czwartym projektem prezentowanym w ramach wystawy jest film 'Hilarious', zrealizowany w konwencji telewizyjnego show typu 'stand-up comedy' eksperyment w dziedzinie posuniętego za daleko żartu i tragicznego komizmu.

Uzupełnieniem prezentacji są cykle malarskie 'Frosted Self Portraits' (Autoporety Oszronione) i 'Martyrpaintings' (Obrazy Męczennika) oraz 'The Funeral Paintings' (Obrazy pogrzebowe), które pozwalają spojrzeć z punktu widzenia martwego artysty – leżącego w grobie Roee Rosena, 'dynamicznego umarłego'.

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

ul. Jazdów 2

www.csw.art.pl