Na drugą edycję przeglądu, prezentującego społeczne, kulturowe i polityczne przemiany wizerunku Afroamerykanów, złożą się trzy cykle filmowe: Oscar Micheaux w świecie dźwięku, Afroamerykanie walczą o swoje prawa, Blaxploitation: 1970-1972.
Oscar Micheaux w świecie dźwięku
Prezentacja filmów dźwiękowych Oscara Micheaux, pioniera afro-amerykańskiej kinematografii. W ubiegłorocznej edycji zostały zaprezentowane filmy nieme, które utorowały drogę afroamerykańskim reżyserom. Tym razem przedstawimy widzom zachowane do dziś filmy z dźwiękiem, a wśród nich: The Girl from Chicago, God's Step Children i Lying Lips.


Afroamerykanie walczą o swoje prawa
Paul Robeson, jeden z najbardziej utalentowanych aktorów i solistów operowych, również w filmie odegrał kilka kluczowych ról, które miały znaczenie dla postrzegania czarnych aktorów. Filmu z udziałem Paula Robesona Song of Freedom. Zagrał w nim pracownika doków, który zostaje odkryty przez impresaria i robi oszałamiającą karierę operową. Po nim pojawił się Sidney Poitier, który swoją karierę rozpoczął w niezwykłym filmie osadzonym w realiach Republiki Południowej Afryki w czasach apartheidu, czyli Płacz, ukochany kraju w reż. Zoltana Kordy.


Blaxploitation: 1970 - 1972
Kontynuacja bloku poświęconego filmom z nurtu blaxploiatation. Będą to filmy, które wyznaczyły kierunek rozwoju blaxploitation: Cotton Comes to Harlem, Sweet Sweetback's Baadasssss Song i Super Fly.
Blaxploitation (od: black exploitation) jako gatunek filmowy związany jest z początkami lat siedemdziesiątych i rozkwitem filmów przeznaczonych dla publiczności afrykańskiego pochodzenia, poruszające problemy „czarnoskórej” społeczności. Często niedoceniany i traktowany jako zbyt stereotypowy. Filmy wzbogacone były często „klimatyczną” ścieżką dźwiękową z muzyką funk oraz soul.


[ Program seansów ]

KINO.LAB
ul. Jazdów 2

www.kinolab.art.pl