Spotkania z udziałem artystów, którzy obecnie mieszkają i pracują jako rezydenci w CSW Zamek Ujazdowski: Fabio Franzem (Brave New Alps, Włochy), Danielem Kötterem (Niemcy), Patricią Reed (Kanada), Arielem Reichmanem (RPA). Ponadto gość specjalny Abraham Cruzvillegas, obecny rezydent Berliner Künstlerprogramm/ DAAD (Meksyk). 13:00-14:30 Abraham Cruzvillegas
Pochodzący z Mexico City AC, artysta i edukator, w swojej pracy rzeźbiarskiej wykorzystuje zwykłe znalezione przedmioty, tworząc z nich wielowymiarowe kompozycje i instalacje. Rozwijając Duchampowski readymade i zawsze wychodząc od materiału, artysta poddaje refleksji socjoekonomiczne uwarunkowania produkcji i lokalne tradycje. Jego rozwijana w ostatnich latach seria Autoconstrucción (instalacje, publikacje, kompozycje muzyczne, film i inscenizacje teatralna), podejmuje temat samodzielnych konstrukcji, typowej praktyki budowlanej w ubogich dzielnicach stolicy Meksyku.

14:30-15:15 Ariel Reichman: 3 sekundy - wdech, 7 sekund - wydech
Urodzony w Johannesburgu (RPA) pracuje w polu fotografii, filmu, rysunku, instalacji oraz performansu. Istotny aspekt jego twórczości stanowi zwrot ku temu, co subiektywne – doświadczeniom z przeszłości, codziennym rytuałom czy marzeniom. W pracach, w których odwołuje się do wspomnień z dzieciństwa, odtworzone zostają elementy istotne w rekonstruowaniu własnej tożsamości. Reichman podejmuje również tematy polityczne, szukając jednak sposobu mówienia o nich w sposób, który nie byłby pozbawiony wymiaru intymnego.

15:30-16:15 Fabio Franz, BNA: Poszerzanie pola dizajnu: trzy próby
Współpracujący pod wspólnym szyldem Brave New Alps dizajnerzy komunikacji Bianca Elzenbaumer i Fabio Franz badają kulturową wartość dizajnu i jego potencjał do kwestionowania zastanej rzeczywistości. Działania Brave New Alps skupiają się na rozwoju metod starannej i precyzyjnej ewaluacji uwarunkowań kulturowych projektów. Zamieszkując w konkretnym miejscu i czasie, zbierając informację od specjalistów z różnych dziedzin, członkowie Brave New Alps dokonują pogłębionej analizy konkretnych społecznych, fizycznych i ekonomicznych uwarunkowań danego projektu. Powstały w efekcie tego proces projektowania ma na celu wykreowanie sytuacji bądź obiektu, który aktywnie sugeruje i promuje zmianę sposobu myślenia o – i działania wewnątrz – opisanych uwarunkowań.

16:30-17:15 Patricia Reed: O nieporozumieniu
Urodzona w Ottawie (Kanada), artystka pracuje z różnymi mediami: rysunkiem, rzeźbą, ruchomym obrazem, fotografią, tekstem oraz teorią. Jej działania są efektem refleksji nad współzamieszkiwaniem, sposobem w jaki przebywamy obok siebie, i sposobami rozgrywania w tym kontekście sytuacji poróżnienia. Skupiając się zwłaszcza na przygodnym charakterze organizacji społecznej, prace Reed dążą do destabilizacji zobiektywizowanych pojęć działania (również symbolicznego) przy pomocy konstruktów artystycznych i filozoficznych.

17:30-18:15 Daniel Kötter: Arbeit und Freizeit (3) - Die Glückliche Hand, 43' (film), 12-kanałowa instalacja wideo, opera-film, 43' (film z angielskimi napisami), 2011
„So schafft man Schmuck” (“Tak powstaje biżuteria”) mówi mężczyzna uderzając w kowadło. Jednym genialnym uderzeniem bohater jednoaktowej opery Arnolda Schönberga „Die Glückliche Hand“ przekształca bezkształtną bryłę złota w olśniewającą tiarę podczas gdy rzemieślnicy spoglądają na niego z zazdrością.
W łączącej muzykę, wideo i performens trylogii „Arbeit und Freizeit“ pełno jest wątków i historii z dzieł Schönberga. To opowieść o uwarunkowaniach produkcji, zarówno artystycznej jak i nie-artystycznej. Jako działania publiczne, praktyki artystyczne są aspektem praktyk kulturowych, a jednak praca artystyczna ma Janusowe oblicze: jest zarazem „pracą jak każda inna” i „pracą inną niż wszystkie”. „Arbeit und Freizeit“: w miejsce przeciwstawienia wprowadza sugestię nieostrej równoważności. Ostatnia część trylogii „Arbeit und Freizeit (3) – Die glückliche Hand“ oddaje artystyczną scenę do dyspozycji tych, którzy odpowiadają za kwestie legitymizacji dzisiejszej sztuki – producentów, kuratorów, dyrektorów festiwali, filozofów, badaczy sztuki i kultury.

Daniel Kötter mieszka i pracuje w Berlinie, od 1996 roku realizuje filmy i reżyseruje spektakle, tworzy wielokanałowe instalacje wideo i eksperymentalne formy koncertowe. Jego prace oscylują wokół instytucjonalnych granic sztuk, łączą techniki strukturalnego filmu eksperymentalnego i działania z przestrzenią między różnymi mediami. W latach 2009 – 2011 tworzy dzieła będące głosem w dyskusji na temat znaczenia pracy w praktykach artystycznych prezentowane m.in. na muzycznym Biennale w Wenecji 2010, Sophiensaele Berlin, Eclat-Festival Stuttgart, Alterna y corriente, Mexico City. W 2010 roku rozpoczyna nową serię prac – instalacji, prac filmowych, dyskursywnych – na temat urbanistycznych i socjopolitycznych uwarunkowań performatywności – staats-theater, realizowane m.in. w Teheranie, Lagos, Berlinie.


Laboratorium CSW Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2

www.csw.art.pl