Postkolonializm
Poststrukturalny nurt krytyki mechanizmów wytwarzania wiedzy w społeczeństwach eks-kolonizatorów oraz eks-kolonizowanych. Główne jego założenie głosi, iż epoka kolonialna nie skończyła się wraz z uznaniem niepodległości zależnych wcześniej państw. Kolonizacja produkuje tożsamości człowieka skolonizowanego i kolonizatora, znacznie mniej podatne na zmiany niż np. prawo czy gospodarka. Dominacja byłych metropolii trwa nadal – zwłaszcza w kulturze symbolicznej i w dyskursie publicznym. Przez dekady hegemonii kulturowej rdzenna kultura oraz wzory komunikowania zostały tak dalece unicestwione i zawłaszczone przez imperium, że nie mogą zostać odtworzone. Nowe symbole i praktyki de facto powielają schematy z okresu kolonialnego, a przejawy oporu są wpasowywane w kody narzucone niegdyś przez zwierzchnie mocarstwa.
Teoria postkolonialna ukazuje, jak współcześnie role podporządkowanych i tych, którzy podporządkowują, nakładają się na siebie. Czy postkolonialność to odpowiednia metafora dla coraz bardziej heterogenicznego społeczeństwa Polski?
Magdalena Nowicka
Socjolożka, dziennikarka, pracuje w Zakładzie Badań Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Łódzkim. Jest sekretarzem redakcji kwartalnika literacko-artystycznego „Arterie”. Laureatka nagrody II stopnia im. Floriana Znanieckiego przyznawanej przez Polskie Towarzystwo Socjologiczne za wykorzystującą teorię postkolonialną pracę magisterską pt. „Oriana Fallaci jako głos z zewnątrz w dyskursie publicznym w Polsce”. Eseje oraz artykuły popularno-naukowe publikowała m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Gazecie Wyborczej”, „Wiedzy i Życiu”, „Odrze”, „Autoportrecie”, „Red.zie” i „Filmie”. Jej tekst „Rzeczpospolita postkolonialna” („Wiedza i Życie” nr 9/2007) został przedrukowany przez francuski „Courrier International”.
Seminaria Wielokulturowe
Cykl spotkań mających na celu rozwijanie umiejętności dostrzegania odmienności oraz zdolności do efektywnego działania na styku kultur. Mamy nadzieję, że staną się przestrzenią, która połączy w dyskusji zarówno praktyków wielokulturowości (m.in. nauczycieli i pedagogów uczących dzieci odmiennej narodowości) oraz jej teoretyków (m.in. psychologów, socjologów). Przestrzeń ta ma być podstawą do stworzenia środowiska kompetentnego do podjęcia działań na rzecz zmian w polskim systemie edukacji oraz promowania idei wielokulturowości wśród społeczności lokalnych.
Nowy Wspaniały Świat
ul. Nowy Świat 69
www.piecsmakow.pl/seminaria
www.arteria.art.pl
Portal Kontynent Wraszawa - Warszawa Wielu Kultur jest patronem medialnym cyklu Seminaria Wielokulturowe.