Film oparty jest na opowiadaniu Thomasa McCarthy'ego o Alfredzie Hitchcocku i jego sobowtórze. Centralnym wątkiem filmu są 'Ptaki' jako modelowe dzieło suspensu oraz metafora swoich czasów - zimnowojennej paranoi oraz buntu zdominowanej przez człowieka natury. Dzieło Grimonpreza wpisuje się w długą tradycję analizy motywu podwójności, sięgającą od Dostojewskiego, przez Nabokova, aż po Kurosawę.
Johan Grimonprez to artysta współpracujący z tak znaczącymi galeriami jak Tate Modern w Londynie. W 2005 roku przygotowywał projekt „Looking for Alfred”. Zafascynowany postacią Alfreda Hitchcocka poszukiwał jego sobowtóra, który miał zagrać reżysera w nowej instalacji artysty. Odkrył wówczas, że najbardziej interesuje go sam proces multiplikacji, podwojenia rozumianego jako metafora współczesności. Po ukończeniu swojego projektu rozpoczął pracę nad „Dublem”, w którym ważne jest złożenie w jedną całość wielu rozmaitych wątków, połączonych przewrotną zasadą lustrzanego odbicia (Hitchcock i jego sobowtór, USA i ZSSR) oraz lata 60., szczytowy moment trwania zimnej wojny i Złotego Wieku amerykańskiej telewizji.

Reżyser w zadziwiający sposób miesza ze sobą różne elementy kultury - reklamy, fragmenty dokumentów, reportaży i informacji telewizyjnych, ale także „Ptaków” Hitchcocka i scen nakręconych współcześnie. Stwarza w ten sposób zupełnie nową jakość stosując zasadę found footage, a więc kolażu, zlepiania, zszywania ze sobą fragmentów rozmaitych narracji. Stawia w ten sposób dość gorzką diagnozę dotyczącą kondycji świata opartego na zasadzie „kopiuj – wklej”.

Johan Grimonprez o swoim filmie:
Podczas tych przesłuchań do „Looking for Alfred” pojawił się pomysł na projekt Dubla. Doświadczenie fenomenu „podwójności”, które przeżyłem na tych castingach, było doprawdy fascynujące. W wypadku Hitchcocka za kluczową kwestię uważam dwuznaczność jego osoby, pewną niejasność z nim związaną. (…) Kolejnym aspektem, który do tego nawiązuje, jest fakt zdublowania osoby Hitchcocka przez różne środowiska: inaczej podchodzą do niego osoby zajmujące się krytyką filmoznawczą, inaczej masowa widownia. Każdy czerpie z niego, z jego filmowego dorobku, to, co chce. Ta wielopoziomowa multiplikacja stanowi istotną część warstwy narracyjnej mojego filmu.

[ Szczegółowy repertuar projekcji ]


KINO.LAB
CSW Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2

www.kinolab.art.pl