Kino - stanowiące swoistą kronikę afro-amerykańskiej społeczności USA, historii i kultury – wydaje się idealnym miejscem do opowiedzenia o społecznych, kulturowych i politycznych przemianach wizerunku Afro-Amerykanów. Program przeglądu składa się z czterech bloków tematycznych: Oscar Micheaux, Sidney Poitier, Blaxploitation, Spike Lee. Pierwszy blok programowy poświęcony jest pionierowi afro-amerykańskiego kina – Oscarowi Micheaux. Jego nieme filmy, z udziałem takich gwiazd jak Paul Robeson, są wciąż niemal nieznane polskim widzom. Drugi blok dotyczy Sidneya Poitier, który jako pierwszy upomniał się o prawa afro-amerykańskich aktorów w filmach powstających w Hollywood. Trzeci – obrazuje zjawisko nazywane Blaxploitaition, które pojawiło się w afro-amerykańskim kinie w latach 70., a do którego zaliczane są filmy takie jak słynny „Shaft” czy kontrowersyjny „The Spook Who Sat by the Door”. Ostatni blok przypomina filmy Spike’a Lee, w których reżyser rozprawia się z wciąż żywymi wśród Amerykanów stereotypami.
Każdy z bloków pokazuje kluczowe dla afro-amerykańskiej społeczności okresy w jej dziejach. Od 'renesansu' w Harlemie, przez walkę o swoje prawa, afro-amerykańską reakcję na hollywoodzkie filmy, aż po okres twórczości Spike'a Lee – ikony współczesnej kinematografii afro-amerykańskiej.
Oscar Michaeux
05.03, godz. 18.00 Within Our Gates, reż. Oscar Micheaux, USA 1920, 78’
05.03, godz. 19.30 Body and Soul, reż. Oscar Micheaux, USA 1925, 102’ + Veiled Aristocrats, reż. Oscar Micheaux, USA 1932, 48’
Sidney Poitier
06.03, godz. 17.00 Sidney Poitier. One Bright Light, reż. Lee Grant, USA 2000, 60’
06.03, godz. 18.00 The Defiant Ones, reż. Stanley Kramer, USA 1958, 96’
07.03, godz. 20.00 In The Heat of The Night, reż. Norman Jewison; USA 1967, 110’
Blaxploitation
Blok poświęcony reżyserom i aktorom nurtu Blaxploitation, powstałego w latach 70. XX wieku w USA, który cechowało m.in. poruszanie tematyki wyzysku rasowego, stereotypów społeczno-kulturowych, wykorzystywanie muzyki funk czy soul.
08.03, godz. 20.00 Guess Who’s Coming to Dinner, reż. Stanley Kramer, USA 1967, 108’
14.03, godz. 20.30 Shaft, reż. Gordon Parks, USA 1971, 100’
15.03, godz. 18.00 Shaft’s Big Score, reż. Gordon Parks, USA 1972, 104’
15.03, godz. 20.00 Shaft in Africa, reż. John Guillermin, USA 1973, 112’
17.03, godz. 18.00 Black Mama, White Mama, reż. Eddie Romero, USA 1973, 86’ + dyskusja
17.03, godz. 20.30 Gordon’s War, reż. Ossie Davis, USA 1973, 85’
20.03, godz. 18.00 The Spook Who Sat by the Door, reż. Ivan Dixon, USA 1973, 102’
Spike Lee
27.03, godz. 20.30 Do the Right Thing, reż. Spike Lee, USA 1989, 120’
28.03, godz. 20.30 Mo’ Better Blues, reż. Spike Lee, USA 1990, 129’
29.03, godz. 20.30 Jungle Fever, reż. Spike Lee, USA 1991, 132’
KINO.LAB
ul. Jazdów 2
www.kinolab.art.pl