Mroczny przedmiot pożądania: 2 i 16 lutego, wtorki, godz. 18.00
Piękność dnia: 9 i 23 lutego, wtorki, godz. 18.00
Luis Buñuel był człowiekiem wszechstronnie wykształconym. Oprócz reżyserii, studiował również religioznawstwo, zoologię, historię i rolnictwo. Podczas studiów na uniwersytecie w Madrycie poznał Salvadora Dalego, którego został bliskim przyjacielem. W 1925 wyjechał do Paryża, gdzie rozpoczął naukę na słynnej Academie du Cinema.
Równolegle ze studiami artysta podjął pracę jako asystent reżysera Jeana Epsteina, przy którym poznawał tajniki reżyserii od strony praktycznej. Po kilku miesiącach Bunuel pokłócił się ze swoim mentorem i został zwolniony. W 1928 r., dzięki pomocy finansowej swojej matki, reżyser zrealizował wspólnie z Salvadorem Dalim swój pierwszy film – „Pies andaluzyjski”. Obraz ten był jednocześnie manifestem kina surrealistycznego. Film wywołał wielkie emocje w całym kraju i tym samym zrealizował cel, jaki postawili przed sobą jego twórcy - zaszokował.
Kolejny obraz Buñuela „Złoty wiek” był artystycznym sukcesem, który uczynił nazwisko artysty znanym. W 1930 r. reżyser otrzymał lukratywną propozycję zrealizowania kilku filmów w Hollywood dla wytwórni MGM, ale ją odrzucił. Zamiast tego w 1932 r. za pieniądze wygrane na loterii nakręcił drastyczny dokument „Ziemia Hurdów”. Obraz został bardzo źle przyjęty przez ówczesny rząd hiszpański i kościół i w efekcie został on wycofany z dystrybucji.
W 1946 r. po zakończeniu wojny domowej reżyser przeniósł się do Meksyku, gdzie mieszkał do końca swojego życia. W 1950 r. zrealizował tam głośny film „Los Olivados”, który ponownie przyniósł mu międzynarodową popularność. W ciągu kilku kolejnych lat Buñuel realizował filmy tylko w Meksyku i zdobywał coraz większą sławę.
W 1961 r. został zaproszony do Hiszpanii, gdzie nakręcił głośny obraz „Viridiana” będący krytyką hiszpańskiego katolicyzmu i faszyzmu. Film wywołał w ojczyźnie artysty olbrzymi skandal, ale przyniósł mu również Złota Palmę na festiwalu filmowym w Cannes. Od „Viridiany” zaczyna się hiszpańsko-francuski okres twórczości reżysera. Wtedy to powstają jego głośne obrazy takie jak „Anioł zagłady”, „Dyskretny urok burżuazji”, „Mroczny przedmiot pożądania”, „Piękność dnia”.
Luis Buñuel zmarł 29 lipca 1983 r. w Meksyku.
MROCZNY PRZEDMIOT POŻĄDANIA/ Cet obscur objet du désir, Francja/ Hiszpania 1977, 103’
Mathieu, bogaty francuski dżentelmen w średnim wieku żywi namiętne uczucie do 20-letniej pokojówki Conchity, która zawsze sprawę uczuć pozostawia w niepewności, wodząc za nos tak długo jak się da. Opuszczając Sewillę ogarniętą popłochem z powodu terrorystycznych zamachów Mathieu wsiada do pociągu, by udać się do Paryża. Z peronu macha do niego dziewczyna, ale on wylewa jej na głowę wiadro wody dostarczone przez konduktora. Zaintrygowanym współpasażerom wyjaśnia motywy swego postępowania snując fascynującą opowieść.
PIĘKNOŚĆ DNIA/ Belle de jour, Francja/ Włochy 1967, 101’
Adaptacja powieści znanego francuskiego pisarza Josepha Kessela, której akcja toczy się w latach dwudziestych: Bunuel przeniósł wydarzenia w czasy współczesne. Sceny z koszmarów i snów, które nawiedzają bohaterkę należą do najbardziej ekspresyjnych w twórczości hiszpańskiego mistrza.
Severine, młodą i piękną żonę wziętego lekarza nawiedzają przerażające, sadomasochistyczne sny. Przyjaciel domu Henri Husson powiadamia ją, że pewna kobieta ze śmietanki towarzyskiej dla urozmaicenia czasu odwiedza dom schadzek. Dokładniejszych informacji udziela jej przyjaciółka. Severine udaje się pod wskazany adres. I tu zaczyna się nieprawdopodobna historia, pełna tajemnic oraz przypadkowych i niebezpiecznych zdarzeń, gdzie bohaterowie wplątani w skomplikowane sytuacje stawiają wszystko na przysłowiową jedną kartę.
[ Szczegółowy repertuar projekcji ]
KINO.LAB
CSW Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2
www.kinolab.art.pl