Po początkowym okresie dość chaotycznego rozwoju od końca lat 20. wolność wypowiedzi scenarzystów zaczęła być ograniczana przez cenzurę prewencyjną. Dlatego ważnym rysem filmów z lat 30. i 40. są ślady negocjacji z władzą na temat tego, co wolno pokazać i w jaki sposób pokazać to, czego pokazać nie wolno. Przy tym filmy musiały sprostać oczekiwaniom chińskich widzów, wśród których byli biznesmeni, absolwenci amerykańskich uczelni, urzędnicy, studenci, ale także prostytutki, drobni handlarze i ludność ściągająca do miast w poszukiwaniu pracy.
Stąd kinematografia chińska sprzed 1949 roku – nawet przy niedociągnięciach technicznych – zadziwia różnorodnością. Przesiąknięta jest fascynacją światem nie-chińskim (zwłaszcza USA, Europą Zachodnią i ZSRR), poznawanym głównie dzięki filmom zagranicznym. Równocześnie stara się mówić o aktualnych problemach Chin: o nierównościach społecznych, o upadku tradycyjnych wartości pod naporem nowoczesności, o wojnie chińsko-japońskiej.
W programie przeglądu znalazły się takie filmy jak 'Bogini' - uznawany za jeden z najsłynniejszych klasycznych filmów chińskich: historia szanghajskiej dziewczyny, która zarabia na edukację syna jako prostytutka. W roli głównej jedna z najbardziej charyzmatycznych aktorek chińskich, przedwcześnie zmarła Ruan Lingyu.
[ Szczegółowy program przeglądu i repertuar projekcji ]
KINO.LAB
CSW Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2
www.kinolab.art.pl