O ciągłości rozwoju kinematografii chińskiej można mówić dopiero od początku lat 20. XX w. Natomiast lata 30.i 40. uważane są za jej znaczący rozwój, a lata 1932-37 nazywane Złotym Wiekiem Kina Chińskiego. W ramach przeglądu projekcja każdego filmu będzie poprzedzona krótkim wprowadzeniem w jego kontekst historyczny i kulturowy, a 27 lutego odbędzie się także dyskusja panelowa poświęcona kinematografii chińskiej okresu republikańskiego.

Po początkowym okresie dość chaotycznego rozwoju od końca lat 20. wolność wypowiedzi scenarzystów zaczęła być ograniczana przez cenzurę prewencyjną. Dlatego ważnym rysem filmów z lat 30. i 40. są ślady negocjacji z władzą na temat tego, co wolno pokazać i w jaki sposób pokazać to, czego pokazać nie wolno. Przy tym filmy musiały sprostać oczekiwaniom chińskich widzów, wśród których byli biznesmeni, absolwenci amerykańskich uczelni, urzędnicy, studenci, ale także prostytutki, drobni handlarze i ludność ściągająca do miast w poszukiwaniu pracy.

Stąd kinematografia chińska sprzed 1949 roku – nawet przy niedociągnięciach technicznych – zadziwia różnorodnością. Przesiąknięta jest fascynacją światem nie-chińskim (zwłaszcza USA, Europą Zachodnią i ZSRR), poznawanym głównie dzięki filmom zagranicznym. Równocześnie stara się mówić o aktualnych problemach Chin: o nierównościach społecznych, o upadku tradycyjnych wartości pod naporem nowoczesności, o wojnie chińsko-japońskiej.

W programie przeglądu znalazły się takie filmy jak 'Bogini' - uznawany za jeden z najsłynniejszych klasycznych filmów chińskich: historia szanghajskiej dziewczyny, która zarabia na edukację syna jako prostytutka. W roli głównej jedna z najbardziej charyzmatycznych aktorek chińskich, przedwcześnie zmarła Ruan Lingyu.


[ Szczegółowy program przeglądu i repertuar projekcji ]


KINO.LAB
CSW Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2

www.kinolab.art.pl