Na wystawę składa się 161 przedmiotów codziennego użytku zaprojektowanych przez znanych japońskich designerów, m.in. Naoto Fukasawę. Zamysłem wystawy jest prezentacja, na przykładach obiektów japońskiego design, idei 'WA', oznaczającej stan harmonii we wszystkich dziedzinach życia. 'WA, wartość znakomicie godna szacunku, opiera się na zasadzie, iż trzeba unikać wszelkiej niezgody' - tak brzmi pierwsze zdanie w ogłoszonej w 604 roku pierwszej konstytucji japońskiego cesarstwa. Od tego czasu dla Japończyków 'WA' przez wieki było synonimem idealnej zgody, która musi królować między wszystkimi istnieniami, w tym ożywionymi i nieożywionymi. Z czasem termin ten zaczął również oznaczać 'rzeczy japońskie'. Pojęcie 'wa' zaczęto wręcz używać jako przeciwieństwo do pojęcia 'yô' ('Zachód'). Tę bipolaryzację można odnaleźć, np. w pojęciach washoku/yôshoku (kuchnia japońska/kuchnia zachodnia) lub w wafuku/yôfuku (tradycyjny strój japoński/tradycyjny garnitur europejski).

Kuratorzy ekspozycji, której celem jest pomoc w zrozumieniu charakteru współczesnego wzornictwa japońskiego, postanowili jako klucz do niej wyeksponować cechy obiektów nawiązujące właśnie do 'WA'. Przykładem takiego pojmowania japońskiego wzornictwa mogą być pary wydające się na pierwszy rzut oka całkowicie antagonistyczne, np.: naturalny/sztuczny, rękodzieło/przemysł, tradycja/technologia współczesna, wiejski/miejski, małe przedsiębiorstwo/wielkie przedsiębiorstwo. Obiekty wyeksponowane zostały według podziału na 12 kategorii (odpowiadających różnym typom użytkowania, m.in. zastawa stołowa, kuchnia i łazienka, zabawki i artykuły dla dzieci, ubrania i konfekcja) oraz sześć słów kluczowych, ilustrujących koncepcje, uczucia i gusta obecne we wzornictwie japońskim: Kawaii (uroczy), Kurafuto (niepowtarzalny), Kime (finezyjny), Tezawari (zmysłowy w dotyku), Minimaru (minimalistyczny) i Kokorokubari (przemyślany).

Wstęp wolny.

Instytut Wzornictwa Przemysłowego
sala im. Wandy Telakowskiej
ul. Świętojerska 5/7

www.iwp.com.pl