Lisandro Alonso - objawienie ostatnich lat, radykalny minimalista, wyznawca naturalizmu poetyckiego i jego najgorliwszy kontynuator. Tworzy nowy, osobisty, rozpoznawalny styl filmowy. Kontemplacyjny i hipnotyczny, zwany również 'estetyką tropienia' lub 'epiką samotności'. 'La libertad' z 2001 roku to jego długometrażowy debiut, film niepoddający się żadnym trendom, nawet 'nowego kina argentyńskiego', z którym reżyser jest kojarzony. Reżyser pozostaje na uboczu - dosłownie i w przenośni, podobnie jak bohaterowie jego filmów, na których wybiera ludzi żyjących w odosobnieniu, zgodnie z prawami natury.

LA LIBERTAD
W filmie Alonso opowiada o jednym dniu z życia młodego argentyńskiego drwala Misaela, który żyje samotnie w namiocie na pampie. Widz śledzi życie Misaela minuta po minucie, niemalże jak w filmie dokumentalnym, próbując odkryć jego sposób „bycia” na świecie. Do przeżycia wystarcza mu jedynie to, co najbardziej potrzebne. Prawie nie widuje się z innymi ludźmi. Cykliczna, powtarzająca się praca wykonywana przez Misaela zmusza widza do zastanowienia nad wolnością jednostki.

LOS MUERTOS
Minimalistyczne arcydzieło o recydywiście, który przez dżunglę wraca do swojej rodziny. Vargas kupuje prezenty, odwiedza prostytutkę, szlachtuje kozę, wszystko w aurze dziewiczej przyrody i swojej mrocznej przeszłości. Pustka jest wspaniała w Los muertos. Aż do samego końca widz zastanawia się, czy Vargas jest zrezygnowanym milczkiem czy w dalszym ciągu gwałtownym mordercą. Wydaje się, że dżungla pochłonęła jego przeszłość, aż w ostatniej scenie, jakby za cięciem maczety, prawda nagle wychodzi na jaw.

LIVERPOOL
Bohaterem filmu jest Farrel, pięćdziesięcioletni mężczyzna, po latach spędzonych na morzu, postanawia wrócić do domu. Wraca do Ziemi Ognistej, położonej najdalej na południe prowincji Argentyny, by odwiedzić matkę, o ile ta jeszcze żyje... Ostatnie 20 lat Farrel spędził na morzu, prowadząc życie nihilisty - pił, żeby zapomnieć, płacił kobietom, żeby z nim spały, nie miał żadnych przyjaciół. Kiedy dociera do rodzinnego domu, okazuje się, że matka rzeczywiście jeszcze żyje, ale jej kontakt ze światem jest już znikomy. Jednak w domu jest jeszcze jedna bardzo bliska mu osoba, o której istnieniu nie wiedział...

[ Szczegółowy repertuar projekcji ]


KINO.LAB
CSW Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2

www.kinolab.art.pl