Grudniowej edycja cyklu Francuskiego Rendez-Vous w KINO.LABie to dwa ważne filmy Jacques’a Demy’ego, który - obok Godarda, Resnais’go czy Truffauta – jest uznawany za jednego z najistotniejszych reżyserów okresu rozkwitu francuskiej Nowej Fali. W swoich filmach, grając światłem, barwą i muzyką, stworzył magiczny świat, pełen bajkowych tematów i odniesień. Niechętny stylistykom współczesnych sobie reżyserów, uciekających w formalne eksperymenty lub angażujących się w tematy polityczne, Demy pozostał wierny swojej romantycznej wizji świata rodem z dziecięcych fantazji, stylistyce bliskiej musicalom i złotej erze Hollywoodu. Kreacje w filmach Demy’ego wciąż zaskakują świeżością spojrzenia, delikatnym tonem wypowiedzi i niuansami ukrytymi między wierszami.

Swoją karierę reżyserską rozpoczął w 1960 roku od ciepło przyjętego przez krytykę filmu „Lola”, w którym główną rolę śpiewaczki kabaretowej zagrała Anouk Aimée. Film, określany przez samego reżysera jako „musical bez muzyki”, był hołdem złożonym Maxowi Ophülsowi i jego ostatniemu w karierze dziełu „Lola Montès”. Sam film i tytuł czerpały inspirację z „Błękitnego anioła”, w którym postać wykreowana przez Marlenę Dietrich nazywała się Lola Lola.

W 1962 roku Demy ożenił się z reżyserką Agnès Varda, związaną z grupą artystyczną „Lewy brzeg”, skupiającą reżyserów mieszkających w lewobrzeżnym Paryżu i mających lewicujące poglądy polityczne. Wzmocniło to jego powiązania z takimi reżyserami jak Marker, Resnais, Robbe-Grillet.

W kolejnych swoich filmach często odwoływał się do formy musicalu, dążąc do realizacji projektu filmu „całkowicie śpiewanego” bądź skupiając się na wybuchowej mieszance muzyki, koloru i poezji. Kolejne jego filmy, takie jak „Parasolki z Cherbourga” (Les Parapluies de Cherbourg) czy „Zatoka aniołów”(La Baie des Anges), cieszyły się niezwykłym zainteresowaniem odbiorców i przychylnością krytyki, na stałe wpisując Jacques’a Demy’ego do grona najistotniejszych reżyserów tamtego okresu.

Parasolki z Cherbourga/ Parapluies de Cherbourg, Francja 1964
1 grudnia, wtorek, 19:00
22 grudnia, wtorek, 18:00

To film nietypowy, nawet jak na musical - wszystkie dialogi, także zwykłych rozmów, są śpiewane przez aktorów.
Siedemnastoletnia Geneviève (Catherine Deneuve) mieszka z owdowiałą matką, która posiada sklep z parasolami w Cherbourgu. Jest zakochana w Guy'u, mechaniku samochodowym. Młodzi pragną wziąć ślub, ale matka się nie zgadza: uważa, że córka jest zbyt młoda, a chłopak nisko urodzony. Gdy Guy wyjeżdża na dwa lata służby do Algierii, Geneviève jest już w ciąży. Dziewczyna ciągle kocha Guy'a, ale nie ma od niego żadnych informacji i bojąc się o losy dziecka, ulega namowie matki i poślubia bogatego Rolanda Cassarda...
Film zdobył Złotą Palmę na festiwalu w Cannes w 1964. Otrzymał też 3 nominacje do Oscara: za najlepszą muzykę, za najlepszy scenariusz oryginalny oraz za najlepszy film obcojęzyczny.


Panienki z Rochefort
/ Les demoiselles de Rochefort, Francja 1967
15 grudnia, wtorek, 19:00
29 grudnia, wtorek, 19:00


Znakomita muzyka, oszałamiające widowisko, romansowa fabuła i wielkie nazwiska francuskiego kina: Catherine Deneuve, jej siostra Françoise Dorléac, Jacques Demy, Agnès Varda i geniusz filmowych przebojów, Michele Legrand. Po eksperymentach z musicalem, których największym sukcesem były składające się wyłącznie ze śpiewanych dialogów "Parasolki z Cherbourga", Demy postanowił skrzyżować francuską komedię z musicalem w amerykańskim stylu.
Tak powstały "Panienki z Rochefort", których fabuła ma drugorzędne znaczenie wobec atmosfery żywiołowej muzyki, czerpiącej z poetyckich piosenek, big-bandowego brzmienia czy nowoczesnego jazzu.
Film nominowany do Oscara w kategorii Najlepsza Muzyka.



KINO.LAB
CSW Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2

www.kinolab.art.pl