Wystawa pozwala na wgląd w metodykę pracy kolektywu Alpine Gothic. Punktem wyjścia aktualnych prac Alpine Gothic są forma i funkcja maski karnawałowej rejonów alpejskich. Motyw maski jest naświetlany i analizowany w kontekście różnych praktyk kulturowych, zarówno z punktu widzenia fenomenologicznego, jak i estetycznego.
Alpine Gothic, w sład którego wchodzą Christina Breitfuß, Erik Hable i Wolfgang Wirth jest kolektywem artystycznym, który stawia sobie za cel wyprodukowanie wspólnych prac i zajmowanie się teoretycznymi możliwościami, które stwarzają wyrazy „alpinie” i „gothic”. Kolektyw jest otwartą platformą dla artystek i artystów, jak również dla teoretyków, którzy są zainteresowani współpracą nad treścią koncepcji.
Maska jest jedną z podstawowych i najłatwiej rozpoznawalnych form i to nie bez powodu. Strategia, za pomocą której wczesne kultury próbowały wytłumaczyć wszechświat, polegała na personifikacji jego sił, a najbardziej widoczną formą personifikacji była zmiana twarzy. Maski od zawsze były centralnymi obiektami rytuałów religijnych. Służyły jako narzędzia do transformacji, jak również jako mosty do świata duchów. Brały udział w ceremoniach o najrozmaitszym przeznaczeniu, jak np. budzenie do życia zmarłych, wywoływanie deszczu, zabijanie wrogów, leczenie chorób lub odstraszanie złego.
Austriackie Forum Kultury
ul. Próżna 8
www.austria.org.pl