Wystawa przedstawiająca prace 35 artystów działających w siedmiu głównych centrach ceramicznych Japonii. Każdy z nich reprezentuje inną orientację - część z nich kontynuuje wypracowane sposoby dawnego garncarstwa, wzbogacając jego osiągnięcia o nowe rozwiązania techniczne, inni tworzą dzieła bardziej indywidualne, poszukując własnych form wyrazu. Tematycznie wystawa skupia się na „naczyniach”, stawiając sobie za cel ukazanie, w jaki sposób poszczególni twórcy pojmują ich funkcje. Takie podejście pozwoli na głębsze zrozumienie obecnej sytuacji garncarstwa japońskiego i stwarza możliwość wyobrażenia sobie, jaka może być jego najbliższa przyszłość.
Zaledwie w kilku krajach świata ceramika rozwija się równie intensywnie, jak w Japonii. Kraj ten jest nie tylko ojczyzną wielkiej ilości garncarzy i artystów ceramików, lecz także miejscem, gdzie duża część społeczeństwa posiada szeroką wiedzę na temat tej specjalności i reaguje z wyczuloną wrażliwością na ten właśnie rodzaj wyrobów. Zapewne, przyczyny takiego stanu rzeczy tkwią w specyficznym, łagodnym klimacie wysp japońskich, o wyraźnie rozpoznawalnych czterech porach roku, co sprawia, iż Japończycy darzą szczególnym uczuciem przedmioty codziennego użytku, wyrabiane z „ziemi” (czyli gliny) i innych naturalnych surowców. Dysponując szerokim zapleczem, ceramika japońska osiągnęła zadziwiającą różnorodność. Indywidualni twórcy oprócz dostarczania zwykłych wyrobów komercyjnych, przeznaczonych do codziennego użytku, angażują swe siły w kreowanie dzieł unikatowych, odznaczających się nadzwyczajną rozmaitością form. Część z nich tworzy głównie utylitarne naczynia, inni – łączą „kreacyjność” z wykorzystaniem tradycyjnych technik i kształtów. Jest też grupa, która całkowicie ignorując „użytkowość” poszukuje nowych, eksperymentalnych form tworzonych w glinie.
Spośród wszystkich tych rodzajów twórców wybraliśmy materiał do niniejszej wystawy – są to przykłady różnych naczyń, które naszym zdaniem, oddają rzeczywisty charakter współczesnej ceramiki japońskiej w jej poszukiwaniach nowych środków wyrazu. W większości eksponujemy dzieła ludzi młodych, należących do „nowej generacji artystów”, budzące w ostatnim okresie coraz większe zainteresowanie odbiorców.
Niniejsza wystawa prezentuje interesujące prace młodych, obiecujących twórców z tradycyjnych regionów ceramicznych Japonii, doświadczających powyżej opisanych sytuacji, związanych z uprawianiem tego zawodu. Koncentrując się na „naczyniach”, ekspozycja unaocznia sposoby, w jaki poszczególni artyści rozumieją ich funkcje, chcąc zarazem uchwycić istotę współczesnej ceramiki japońskiej. Wybrani artyści należą do twórców najbardziej aktywnych. Każdy z nich reprezentuje zupełnie inne podejście do pracy. Niektórzy, dążąc do udoskonalenia tradycyjnych technik (pracując w miejscach, gdzie ceramikę tworzono od wieków), swą własną kreatywność ograniczają do nowego wzornictwa. Inni – przeciwnie – usiłują uwolnić się z okowów tradycji i tworzyć własne formy, bliższe nowoczesnemu stylowi życia. Pomimo różnic, wysiłki ich wszystkich składają się na powolny proces tworzenia nowej ceramiki nowych czasów.
Państwowe Muzeum Etnograficzne
ul. Kredytowa 1
www.pme.waw.pl