- Dlaczego historia i pamięć traumatycznych wydarzeń pojawiła się w teatrze właśnie teraz?
- W jaki sposób twórcy teatralni rozliczają się z polsko–żydowską historią i dlaczego właśnie z nią?
- Jakie wątki tej historii są szczególnie eksploatowane?
- Jaką rolę w mówieniu o historii odgrywa teatr i jego narzędzia?
Cykl !Uwaga. Działania w pamięci. wpisuje się bezpośrednio w nurt obecnego w Polsce i na świecie zjawiska memory boom w teatrze. Potrzeba zrealizowania przez Muzeum cyklu poświęconego teatrowi jako narzędziu przepracowywania historii wynika z coraz szerszej obecności polsko–żydowskich wątków historycznych w polskich spektaklach i dramatach oraz chęci podjęcia na własną rękę eksperymentalnych działań teatralnych. Memory boom w teatrze pokazuje, że pamięć, mimo płynności i ciągłej zmiany jest istotnym elementem współczesnego życia. Muzeum Historii Żydów Polskich chce w tym procesie uczestniczyć nie tylko jako publiczność, lecz jako twórca i siła sprawcza.
- Sobota, 16 maja, godz. 20.00 - NOC MUZEÓW
Teatr Habima założony w 1912 r. w Białymstoku był pierwszym teatrem grającym po hebrajsku. Obecnie (od 1948 r.) jest narodowym teatrem Izraela z siedzibą w Tel Awiwie. Po pierwszej wojnie światowej działał w Moskwie pod auspicjami MChAT kierowanego przez Konstantego Stanisławskiego, w 1922 r. wystawił m.in. Dybuka An-skiego w reżyserii Wachtangowa. Teatr Habima przygotował izraelską część spektaklu Bat Yam – Tykocin, pokazywanego w tym roku na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych.
Ilan Ronen - reżyser teatralny, od 2004 r. dyrektor artystyczny Teatru Narodowego Habima. Wcześniej dyrektor artystyczny Teatru Cameri w Tel Avivie i Teatru Khan w Jerozolimie. Wraz z młodymi aktorami w 1996 r. utworzył Habimah Young Company, która otrzymała wiele prestiżowych nagród. W swojej praktyce często sięga po sztuki zaangażowane społecznie i politycznie.
- Sobota, 16 maja, godz. 21.00 – 24.00 NOC MUZEÓW
Wideoinstalacja - choreograficzne interpretacje „Utworu o Matce i Ojczyźnie” Bożeny Umińskiej – Keff
Ideą projektu jest podjęcie eksperymentalnego, teatralnego działania w pamięci o traumie. Punktem wyjścia działań w pamięci jest „Utwór o matce i Ojczyźnie” Bożeny Umińskiej – Keff, w którym obciążenie Zagładą i antysemityzmem wpisuje się w skomplikowaną relację matki i córki. Projekt zrealizowany jest w formie widowiska choreograficznego, na które składa się kilka etiud tanecznych. Wybrane przez tancerzy fragmenty tekstu są przez nich choreograficznie zinterpretowane, nagrane i pokazane w formie projekcji video. Projekcjom towarzyszy taniec na żywo.
Muzeum Historii Żydów Polskich
ul. Warecka 4/6
wejście od ul.Kubusia Puchatka
www.jewishmuseum.org.pl