Spotkanie z cyklu Teatry Azji, które poprowadzi Maurycy Gawarski - przedstawi najważniejsze kwestie związane z tradycją opery pekińskiej, jej estetyką oraz symboliką. W trakcie spotkania m.in. prezentacja elementów chińskiego kostiumu teatralnego. Prelekcji towarzyszyć będzie pokaz unikalnych zdjęć aktorów opery pekińskiej, wykonanych przez prelegenta na scenie i za kulisami pekińskich teatrów, oraz zaprezentowane zostaną elementy chińskiego kostiumu teatralnego - 'smocza szata', buty na koturnie, buty na miękkiej podeszwie, sztuczne brody, bicz koński.

Tradycyjna opera pekińska
jest obecnie najpopularniejszym gatunkiem tradycyjnego teatru w Chinach. Powstała na przełomie XVIII i XIX wieku z połączenia najlepszych elementów istniejących ówcześnie stylów teatralnych, stąd uznawana jest za symbol narodowej sztuki scenicznej. Jest rodzajem synkretycznej sztuki widowiskowej, łączącej w sobie tradycyjną chińską muzykę, śpiew, recytację, poezję, stylizowany ruch sceniczny, taniec, żonglerkę, akrobacje oraz kunszt wojowania. Jest sztuką stylizowaną i nierealistyczną o wysoce skonwencjonalizowanej formie, w której nie przestrzega się zasad trzech jedności oraz nie stara się wywoływać na scenie wrażenia naturalności i prawdopodobieństwa. Występują w niej określone typy postaci scenicznych – cztery główne to: role męskie (sheng), role żeńskie (dan), malowane oblicza (jing) i komicy (chou).
Dzielą się one na pomniejsze kategorie, wśród których obowiązują ściśle określone konwencje w zakresie śpiewu, mowy, mimiki, gestu, ruchu, makijażu scenicznego i kostiumu. Nieliczne używane rekwizyty i elementy dekoracji posiadają znaczenie symboliczne, stąd bicz koński trzymany przez aktora oznacza konia, a stół – w zależności od sytuacji – może oznaczać salę bankietową, ołtarzyk przodków, rzekę bądź wzgórze. W repertuarze występują sztuki o tematyce historycznej, fantastycznej i społeczno-obyczajowej. Tradycyjnie nie występuje podział na komedię i tragedię, wyróżnia się natomiast sztuki „cywilne” – z przewagą śpiewu i mowy scenicznej, i sztuki „wojskowe” – z przewagą akrobacji i sztuk walki.

Maurycy Gawarski
jest absolwentem sinologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie pod kierunkiem dr hab. Lidii Kasarełło, profesor UW, napisał i obronił pracę dyplomową omawiającą zagadnienie postaci scenicznej w tradycyjnej operze pekińskiej. Jest także absolwentem Akademii Chińskiego Teatru Tradycyjnego – renomowanej uczelni w Pekinie, specjalizującej się w kształceniu adeptów tradycyjnej opery pekińskiej.


Cykl 'Teatr Azji' organizuje Tomasz Madej.
Wstęp wolny.

Galeria Azjatycka
ul. Freta 5

Kontakt:

tel. 0-22 635 28 11

www.muzeumazji.pl