Marcel Carné rozpoczął karierę jako krytyk filmowy w przeglądach 'Hebdo-Film', 'Cinémonde' i 'Film-Sonore'. Po wyprodukowaniu kilku reklam, w 1929 wraz z Michelem Sanvoisinem, wyreżyserował swój pierwszy film dokumentalny zatytułowany 'Nogent, Eldorado du dimanche' (Nogent, niedzielne Eldorado).
Realizm poetycki w filmie, z którym wiązany jest Marcel Carné, był efektem współpracy z poetą Jacques‘iem Prévertem, który na potrzeby filmu pisał scenariusze i dialogi. Marcel Carné i Jacques Prévert pracowali wspólnie przez 10 lat, w trakcie których zbudowali filmowy świat, gdzie do perfekcji doprowadzona została czarna poetyka mokrych trotuarów, ludzi żyjących na marginesie, zamglonych świtów i miłości bez nadziei na spełnienie. 'Brzask', który będzie pokazywany w styczniu w KINO.LABie był ich drugim wspólnie zrealizowanym filmem.
- BRZASK (Le Jour se lève, Francja 1939, 93')
Wtorki 13 i 27 stycznia, godz. 19.00.
Uchodzi za arcydzieło realizmu poetyckiego. Wykorzystuje konsekwentnie techniczne możliwości przenikań i montażu w dramatycznym przebiegu akcji w oblężonym pokoju.
Film uznawany jest także za jeden z ważniejszych filmów francuskiego „czarnego romantyzmu” z wielkim Jeanem Gabinem w roli przegranego, skazanego na klęskę bohatera, który nie ma możliwości odwrotu.
Robotnik François (Jean Gabin) rywalizuje z aktorem Valentinem (Jules Berry) o serce pięknej kwiaciarki Françoise (Jacqueline Laurent). Konflikt komplikuje się dodatkowo w skutek tego, że kochanka Valentina, Clara (Arletty), kocha się w François.
Dochodzi do rozlewu krwi: François zabija Valentina i barykaduje się w swym pokoju. W nocy odtwarza sobie wydarzenia, które doprowadziły do tej sytuacji. O brzasku François uświadamia sobie beznadziejność swego położenia i popełnia samobójstwo.
- WIECZORNI GOŚCIE (Les Visiteurs de soir, Francja 1942, 120')
Wtorki 6 i 20 stycznia, godz. 18.00.
Film został zrealizowany w 1942 roku, podczas okupacji niemieckiej. W chwili powstania odbierany był jako metaforyczna wizja oporu przeciw hitlerowskiej okupacji. W wymiarze uniwersalnym jest poematem o potędze ludzkich uczuć i nieprzemijających wartościach przesłania zwycięstwa dobra nad złem.
Film wiernie zachowuje założenia realizmu poetyckiego, którego przedstawicielem był Marcel Carné, a w stylistyce odwołuje się do realiów średniowiecznej ballady, opowiadając historię pary, która przybywa do zamku barona Huguesa podając się za wędrownych bardów.
Film zyskał uznanie krytyki również mistrzowską kreacją postaci diabła stworzoną przez Julesa Berry’ego.
To na planie "Wieczornych gości" Michelagelo Antonioni rozpoczynał karierę filmową - jako asystent reżysera.
Bilety: 10 pln (ulgowe) i 12 pln (normalne).
Kontakt:
tel.:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
KINO.LAB CSW
ul. Jazdów 2
www.kinolab.art.pl