Zaprojektowana jako dokument poświęcony fotografii brytyjskiej z okresu od późnych lat 60. do późnych lat 80., wystawa 'No Such Thing As Society' (Nie ma czegoś takiego jak społeczeństwo) czerpie z zasobów kolekcji Arts Council i British Council, konstruując nowy obraz dwóch burzliwych dekad brytyjskiej historii.

W okresie od późnych lat 60. do późnych lat 80. społeczeństwo brytyjskie przechodziło okres niepokojów i przemian, doświadczając efektów deindustrializacji i powstania thatcheryzmu, stojąc w obliczu strajków górników i konfliktu w Irlandii Północnej, a także radykalnych zmian struktury społecznej.


Wystawa 'No Such Thing as Society', która zawitała do Warszawy z okazji 70.lecia British Council w Polsce, daje świadectwo tym czasom, zestawiając 137 prac autorstwa trzydziestu trzech wybitnych fotografów dokumentalistów. Bierze ona swój tytuł od słynnego stwierdzenia Margaret Thatcher: '...społeczeństwo? Nie ma czegoś takiego. Są tylko indywidualni mężczyźni i kobiety, są też rodziny'.

Przegląd rozpoczyna się u schyłku lat 60., kiedy Pop art ugruntował miejsce fotografii we współczesnej kulturze. Wystawa ułożona jest chronologicznie według sześciu tematów odzwierciedlających kontrastujące ze sobą aspekty społeczeństwa brytyjskiego tamtego okresu.


Wczesne lata 70. były okresem wyłaniania się nowych niezależnych postaw w fotografii dokumentalnej skupiającej się na obrazowaniu rzeczywistości społecznej. Wiodący przedstawiciel tego nurtu, Tony Ray-Jones, skupiał się na obrazowaniu komicznych aspektów hierarchii klasowej i absurdów ludzkiego zachowania wynikających z ograniczeń brytyjskiej tradycji.


Społeczne koszty deindustrializacji i globalizacji były głównymi tematami podejmowanymi przez fotografów dokumentalnych aktywnych na północy Anglii w późnych latach 70. i w latach 80. Społeczne katastrofy obrazowane w pracach Chrisa Killipa znalazły swoją kontynuację w utrzymanych w ciemnej tonacji, klaustrofobicznych wnętrzach biur fotografowanych przez Paula Grahama, oraz w utrzymanych w jaskrawych barwach pracach Martina Parra.

Przed końcem lat 80. ugruntowany został status fotografii w brytyjskim życiu artystycznym. Motywy rozczarowania polityką nasiliły swoją obecność się w pejzażach miejskich Iana Dobbie, podczas gdy bardziej konwencjonalne formy fotografii prasowej dotyczące konfliktów miejskich na północy Irlandii oraz na ulicach południowego Londynu pojawiały się w twórczości Philipa Jones-Griffith'a oraz Paula Grahama.

Na wystawie można zobaczyć zdjęcia następujących fotografów:

Keith Arnatt, John Benton Harris, Ian Berry, Derek Boshier, Victor Burgin, Vanley Burke, David Butterworth, David Chadwick, Tarik Chawdry, John Davies, Ian Dobbie, Peter Fraser, Paul Graham, Brian Griffin, Alexis Hunter, Phillip Jones-Griffiths, Chris Killip, Bob Long, Markéta Luskačová, Ron McCormick, Peter Marlow, Daniel Meadows, Peter Mitchell, Tish Murtha, Martin Parr, Gilles Peress, Tony Ray-Jones, Jurgen Schadeberg, Graham Smith, Chris Steele-Perkins, Homer Sykes, Paul Trevor, Christine Voge.

  • Otwarcie wystawy: 24.11.2008, godz. 18.00.
  • Wystawa czynna do 11.01.2009.
  • Kuratorem wystawy jest David Alan Mellor, profesor historii sztuki na University of Sussex, autor wielu tekstów i kurator wystaw na temat różnorodnych aspektów powojennej fotografii brytyjskiej, m.in. 'Antonioni's Blow-Up', 'London 1966' (2006), 'Liliane Lijn, Works, 1958-1980' (2005), 'Interpreting Lucian Freud' (2003), 'The Art of Robyn Denny' (2002).
  • Kurator ze strony CSW: Paweł Polit.


CSW Zamek Ujazdowski

ul. Jazdów 2


www.csw.art.pl