Orland Steinberg - stuletni skrzypek, Żyd i światowej sławy wirtuoz przyjeżdża w 1982 roku do Polski z pożegnalnym koncertem. Władze PRL-u chcą wykorzystać Mistrza do podbudowania wątłej reputacji międzynarodowej, fundują mu pobyt w dawnej siedzibie Branickich pod troskliwą opieką esbeków, szemranych urzędników i pięknej studentki. Również goście psują wirtuozowi sentymentalną podróż i zmuszają go do rozrachunku z własnym życiem. Najważniejsze pytania skierowane do Orlanda brzmią: Czy jego życie miało sens? Czy w XX wieku postawa artysty oddanego wyłącznie muzyce nie jest tchórzostwem?

Sztuka w reżyserii Anna Smolar - absolwentki literaturoznawstwa na Sorbonie. W Polsce Anna Smolar reżyserowała 'Zamianę Claudela' w Teatrze Śląskim i asystowała m.in. Krystianowi Lupie, Jacquesowi Lassallowi i Andrzejowi Sewerynowi. We Francji tworzy w grupie teatralnej La compagnie Gochka.

Reżyseria: Anna Smolar
Scenografia: Magda Maciejewska
Muzyka: Jan Duszyński
Choreografia : Anna Iberszer
Światło: Rafał Paradowski
Występują: Julia Balsewicz; Piotr Kozłowski; Cezary Łukaszewicz; Mikołaj Muller; Paweł Pabisiak; Magda Popławska; Ewa Szykulska; Zdzisław Wardejn; Karol Wróblewski; Michał Żurawski

***
W warstwie estetycznej 'Maestro' to zderzenie dwóch światów – Ameryki, którą reprezentuje Orland i jego otoczenie oraz siermiężnego świata PRL-u lat osiemdziesiątych. Władze podejmują muzyka z honorami, chcą jego wizytę wykorzystać do celów politycznych, SB śledzi każdy krok artysty. Umieszczają go w małym muzeum pod Warszawą, aby go odizolować i mieć kontrolę nad jego pobytem. Spektakl opowiada o ostatnim dniu życia mistrza, spędzonym w klaustrofobicznym muzeum, razem z dekadenckimi Amerykanami, ubekami, pełnomocnikami ministra i z prostytutkami, które wcale nimi nie są… [Anna Smolar]


O powstaniu dramatu
Wszystko zaczęło się od notatki, którą przeczytałem w gazecie. Mowa w niej była o tym, że Artur Rubinstein, mimo że zbliża się do setki, wciąż koncertuje.
O antysemityzmie
Jest to być może najbardziej aktualny problem ze wszystkich poruszonych w tej sztuce. Możesz być największym patriotą polskim, ale gdy stajesz się osobą publiczną, zaraz wyciągną ci żydowską babkę, ciotkę albo dziadka.
[Jarosław Abramow-Newerly]


Scena Laboratorium Dramatu
ul. Olesińska 21

www.tat.pl

"Maestro" w Laboratorium Dramatu