'Warszawska Jesień' jest festiwalem zasłużonym, z ogromną tradycją, czymś w rodzaju świadka historii. Jest to jedyny w Polsce festiwal o randze i skali międzynarodowej poświęcony muzyce współczesnej, przez wiele lat jedyna tego rodzaju impreza w środkowej i wschodniej części Europy. Tegoroczna, 51. edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" (19-27 września 2008 r.) poświęcona jest w dużej mierze muzyce kompozytorów z Hiszpanii, Portugalii i Ameryki Łacińskiej. Dwa różne programy z muzyką twórców hiszpańskich i polskich - symfoniczny i kameralny - przedstawi Orkiestra Radia i Telewizji z Madrytu pod dyrekcją Arturo Tamayo. Przyjadą także zespoły Barcelona 216 i Plural z Madrytu oraz Sond'Ar-te Electric z Lizbony, grupa w fascynujący sposób dokonująca fuzji muzyki instrumentalnej z elektroniką.

Po raz pierwszy w Polsce gościć będziemy słynnych muzyków flamenco: gitarzystę Juana Manuela Cañizaresa oraz cantaora Arcángela, którzy wystąpią jako soliści w orkiestrowych utworach Mauricia Sotelo.

Mauricio Sotelo oraz Jose Maria Sánchez-Verdú to wyróżnione postacie tegorocznej "Jesieni", oryginalni twórcy, łączący nowoczesny język dźwiękowy z tradycją muzyki flamenco, arabskiej i żydowskiej, tak silnie obecnej w kulturze półwyspu iberyjskiego. Sánchez-Verdú przedstawi m. in. utwór Maqbara, który napisał na orkiestrę i głos innego sławnego śpiewaka Marcela Pérèsa, specjalizującego się m. in. w interpretacji chorału kościoła rzymskiego średniowiecznej Hiszpanii pod panowaniem arabskim. Utwór i śpiewaka usłyszeć będzie można na finałowym koncercie festiwalu.

Będą też inne ciekawe i nietypowe wydarzenia, jak np. mecz piłkarski (konkretnie Meksyk -Brazylia, rozegrany podczas mistrzostw FIFA w 1999 roku), odwzorowany za pomocą dźwięków orkiestry (Inguesu Enrico Chapeli w koncercie inauguracyjnym), instalacja Andrei Pensado i Grega Kowalskiego Pamięć zwierciadła, w której każdy, za pomocą laserowego pilota, będzie mógł skomponować własny utwór audiowizualny, czy projekt Kwartludium i beatboxerzy (kwartet instrumentalny specjalizujący się we współczesnej muzyce poważnej plus TikTak i Zgas jako soliści w specjalnie przygotowanym, premierowym repertuarze utworów młodych kompozytorów z Polski, Argentyny i Meksyku).

W związku z 80. rocznicą urodzin Karlheinza Stockhausena w hali Torwaru wykonane zostaną jego Cosmic Pulses, muzyka elektroniczna o niezwykłej sile oddziaływania, jak również Michaels Reise z opery Donnerstag. Ale przede wszystkim, w dawnym Koneserze, również elektroniczne Hymnen w wersji z orkiestrą. To pochodzące z końca lat 60-tych, wizjonerskie i jakże aktualne w dobie jednoczenia się świata dzieło, przetwarza i stapia w jedną integralną kompozycję hymny ponad stu krajów naszego globu. Czas trwania - 130 minut. Hymnen zostaną przygotowane podczas dziesięciodniowych warsztatów przez European Workshop for Contemporary Music, czyli orkiestrę złożoną z młodych polskich i niemieckich muzyków, której patronuje Warszawska Jesień i Niemiecka Rada Muzyczna. Warsztaty i koncert poprowadzi dyrygent Pedro Amaral, nad realizacją dźwięku elektronicznego czuwać będzie Bryan Wolf - wieloletni współpracownicy Stockhausena i specjaliści od jego muzyki. Po koncercie na Warszawskiej Jesieni orkiestra zaprezentuje Hymnen na włoskim festiwalu Milano Musica oraz w niemieckim Pforzheim.

Tradycyjnie "Warszawska Jesień" przedstawi światowe prawykonania utworów specjalnie zamówionych przez festiwal. Będą to tym razem kameralne kompozycje twórców polskich i iberoamerykańskich.

Jak zwykle w festiwalu udział wezmą: Orkiestra Filharmonii Narodowej (w tym roku pod dyrekcją rewelacyjnego młodego Krzysztofa Urbańskiego) oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach (pod dyrekcją Jacka Kaspszyka). Obok tych i wymienionych już zespołów wystąpią także: MusikFabrik z Kolonii, Seattle Chamber Players, saksofonowy Sonic Art Quartett z Berlina oraz, również z Berlina, Aleph Gitarrenquartett).


www.warszawska-jesien.art.pl