Objazdowy Festiwal Filmów w Warszawie odbędzie się w Kinie Paradiso (Al. Solidarności 62).
Program Festiwalu:
Piątek 20.0617.00 Poznajmy się... – Realizacja: Szczym, Polska, 2007 (dok.)
17.15 Otwarcie festiwalu. Uroczyste przywitanie gości przez organizatorów.
18.45 Hotel Ruanda – reż. Terry George, Kanada/RPA/Wielka Brytania/Włochy 2004(fab.)
-pokaz płatny 10 pln.
21.00 Almost Adult – reż. Yousaf Ali Khan , Wielka Brytania/Niemcy 2006 (fab.)
Sobota 21.06
12.15 Kod nieznany – reż. Michael Haneke, Francja/Niemcy/Rumunia 2000(fab.) – pokaz płatny 10 pln
14.15 Czeczenia – zabójstwo za zgodą świata – reż. Krystyna Kurczab - Redlich, Polska (dok.)
14.15 Czeczeni po Biesłanie – reż. Krystyna Kurczab -Redlich, Polska 2004( dok.)
15.15 Spotkanie z reżyserką Krystyną Kurczab-Redlich.
16.00 Shooting dogs – reż. Michael Caton - Jones, Niemcy/Wielka Brytania 2005 (fab.) – pokaz płatny 10 pln
18.00 Księżniczki – reż. Fernando León de Aranoa, Hiszpania/Meksyk 2005 (fab.) – pokaz płatny 10 pln
20.15 Dokumenty UNHCR:
Make A Little Difference – 11 min
Facing Our Future – 22 min
21.00 Paszport do raju – reż. Daniel Burman, Argentyna/Francja/Hiszpania/Włochy 2004 (fab.) – pokaz płatny 10 pln
Niedziela 22.06
12.45 Świat Marii – reż. Michał Bukojemski, Polska 2006 (dok.)
13.15 Darfur - Wołanie do sumień, Llamando a la conciencia – reż. Julio Alonso, Ivan Duran, Hiszpania 2007 (dok.)
13.45 Grbavica – reż. Jasmila Žbanić, Austria/Chorwacja/Niemcy 2006 (fab.) – pokaz płatny 10 pln
15.15 Zanucę wam życie – reż. Maria Dreher, Dominika Podczaska-Tchórzewska, Polska 2005 (dok.)
16.15 Machuca – reż. Andrés Wood, Hiszpania/Wielka Brytania/Chile 2004 (fab.) – pokaz płatny 10 pln
18.30 West Bank Story– reż. Ari Sandel, USA 2005 (fab.)
19.00 Na złamanie karku – reż. Jan Hrebejk, Czechy 2004 (fab.) – pokaz płatny 10 pln
21.00 Made in L.A. – reż. Almudena Carracedo, Robert Bahar, USA 2007 (dok.)
Wtorek 24.06
17.00 Dokumenty UNHCR - Asylum Seekers in Turkey – 12 min
17.15 Uzasadnione obawy – reż. Shari Robertson, Michael Camerini, USA 2000 (fab.)
19.15 Viva Cuba – reż. Juan Carlos Cremata, Kuba/Hiszpania/Francja 2005 (fab.) – pokaz płatny 10 pln
20.45 Grbavica – reż. Jasmila Žbanić, Austria/Chorwacja/Niemcy 2006 (fab.) – pokaz płatny 10 pln
Środa 25.06
17.00 Dokumenty UNHCR :
All In A Day’s Work: Somalia – 10 min
All In A Day’s Work: Burundi – 10 min
All In A Day’s Work: Kenya – 10 min
18.30 Omagh – reż. Pete Travis, Irlandia/AWielka Brytania 2004 (fab.) – pokaz płatny 10 pln
20.30 Kod nieznany – reż. Michael Haneke, Francja/Niemcy/Rumunia 2000 (fab.) – pokaz płatny 10 pln
Czwartek 26.06
17.00 Darfur - Wołanie do sumień, Llamando a la conciencia – reż. Julio Alonso, Ivan Duran, Hiszpania 2007(dok.)
17.30 West Bank Story – reż. Ari Sandel, USA 2005(fab.)
18.00 Maria łaski pełna – reż. Joshua Marston, USA/Kolumbia 2004 (fab.) – pokaz płatny 10 pln
20.00 Uroczyste zamknięcie festiwalu.
20.15 Głosy niewinności – reż. Luis Mandoki, Meksyk/USA/Portoryko 2004 (fab.) – pokaz płatny 10 pln
* Pokazy nieoznaczone ceną są bezpłatne.
Grbavica, reż. Jasmila Zbanic; Austria, Chorwacja, Niemcy, Bośnia i Hercegowina, 2006
To opowieść o mieszkance Sarajewa - Esmie, która samotnie wychowuje ukochaną córkę, urodzoną w wyniku gwałtu.
Ojcem dziewczynki jest serbski żołnierz. Sara żyje jednak w przeświadczeniu, że jej tata zginął w walce o wolną Bośnię...
West Bank Story, reż. Ari Sandel, USA, 2005 r.
Komedia muzyczna o miłości izraelskiego żołnierza i palestyńskiej kasjerki z baru. Rodziny tej niezwykłej dwójki prowadzą rywalizujące ze sobą restauracje. Napięcie rośnie, gdy nowo zakupiona przez Koszer King maszyna zajmuje kawałek terenu Humus Hut. Palestyńczycy niszczą maszynę, a Izraelczycy w odwecie budują mur odgradzający dwie restauracje. Para wyznaje sobie miłość, co uruchamia łańcuch niezwykłych zdarzeń.
Made in L.A., reż. Almudena Carracedo, Robert Bahar; USA, 2007 r.
Historia trzech latynoskich imigrantek, niskopłatnych pracownic firmy odzieżowej z Miasta Aniołów. Kobiety podejmują walkę z korporacją, żądając zapewnienia podstawowych praw pracy. Film w bardzo szczery i przekonujący sposób pokazuje, jak ogromny wpływ na życie bohaterek ma batalia z wielką firmą. Made in L.A. to zniewalająca i zabawna opowieść o wyobraźni, sile jedności oraz odwadze.
Zanucę wam życie, reż. Maria Dreher, Dominika Podczaska-Tchórzewska; Polska, 2005 r.
W filmie poznajemy historię armeńskiej rodziny, która mieszka w Polsce od 10 lat. Perypetie bohaterów mają uwrażliwić polskie społeczeństwo na los imigrantów.
Uzasadnione obawy, reż. Shari Robertson, Michael Camerini; USA 2000 r.
Poznajemy autentyczne historie osób, które oczekują na status uchodźcy w Stanach Zjednoczonych. Uczestniczymy w rozstrzygających rozmowach, jakie przeprowadzają z nimi urzędnicy oraz w dyskusjach pomiędzy samymi urzędnikami.
Poznajmy się..., Realizacja: Szczym; Polska, 2007 r.
Film, zrealizowany na zlecenie ambasady brytyjskiej, zaprasza do podjęcia dyskusji na temat wzajemnego postrzegania się i komunikowania Polaków i Brytyjczyków.
Świat Marii, reż. Michał Bukojemski; Polska, 2006 r.
To opowieść o młodej Żydówce o imieniu Tirca, która w 1942 roku uciekła z getta we Lwowie. Przyjeżdża do Krakowa i rozpoczyna nowe życie, przyjmując imię nieżyjącej Marii Malikowskiej. Tirca opowiada o swoim życiu na spotkaniu z żydowską młodzieżą w Instytucie Pamięci Męczenników i Bohaterów Holocaustu Yad Vashem. Dokument zawiera fragmenty kronik filmowych ukazujących Lwów i Kraków w latach 1941-1945.
Almost Adult, reż. Yousaf Ali Khan, Wielka Brytania; Niemcy, 2006 r.
Mamie i Shiku, nastolatki o afrykańskim pochodzeniu znalazły się w Wielkiej Brytanii. Obie starają się o azyl, który zagwarantuje im nowe, normalne życie. Dziewczęta urodziły się w różnych krajach, mówią różnymi językami, a mimo to stają się dla siebie najbliższą rodziną. Starsza Mamie opiekuję się trzynastoletnią Shiku, zastępując jej siostrę, której losy – podobnie jak reszty członków rodziny – pozostają nieznane.
Czeczeni po Biesłanie, reż. Krystyna Kurczab-Redlich; Polska 2004 r.
Po tragedii w Biesłanie do Polski dotarła nowa fala uchodźców z Czeczenii. Polska i Litwa stały się dla nich bramami na Zachód. Dlaczego uciekają? Co grozi im w rodzinnym kraju? Z rozmów z Czeczenami przebywającymi w Polsce wynika, iż w miejscu ich zamieszkania panuje wszechobecny terror, którego obawiają się nawet poza granicami Rosji. Boją się o los bliskich, którzy pozostali w ojczyźnie. Odmawiają pokazywania twarzy do kamery. W swoim kolejnym reportażu o tematyce czeczeńskiej Krystyna Kurczab-Redlich stawia pytania o sposoby rozwiązania humanitarnego kryzysu i o moralną odpowiedzialność światowych polityków, nie sprzeciwiających się rosyjskiej polityce w Czeczenii.
Viva Cuba, reż. Juan Carlos Cremata; Kuba/Hiszpania/Francja 2005 r.
To opowieść o przyjaźni dwójki kubańskich dzieci: dziewczynki o imieniu Malu i chłopca – Jorgito. Kiedy młodzi odkrywają, że matka Malu chce opuścić Kubę, wyruszają w podróż. Chcą odszukać ojca dziewczynki i nakłonić go, aby podpisał papiery umożliwiające opuszczenie kraju.
Księżniczki, reż. Fernando León de Aranoa, Hiszpania/Meksyk 2005 r.
Caye jest prostytutką. Razem z innymi dziewczynami przesiaduje w salonie fryzjerskim, gdzie w wolnych chwilach narzeka na swój los i cudzoziemki, które kradną klientów. Jedną z nich jest Zulema z Dominikany, która zarobione na ulicy pieniądze chce przeznaczyć na powrót jej syna do ojczyzny. Sytuacja zmienia się, gdy Zulema zostaje brutalnie pobita. Wówczas Caye zabiera ją do szpitala i wkrótce staje się jej aniołem stróżem.
Czeczenia – zabójstwo za zgodą świata, reż. Krystyną Kurczab-Redlich; Polska 2003 r.
To reportaż Krystyny Kurczab-Redlich, wieloletniej korespondentki telewizji POLSAT w Moskwie i autorki głośnej książki „Pandrioszka”. Film ukazuje w subiektywny sposób przebieg referendum konstytucyjnego w Rosji, które obejmowało także głosowanie nad ordynacjami wyborczymi do parlamentu i na urząd prezydenta.
Kod nieznany, reż. Michael Hanek; Francja/Niemcy/Rumunia 2000 r.
Paryż. Bardzo zatłoczona ulica. Ktoś rzucił zmięty papierek w ręce żebrzącej na ulicy kobiety. Zdarzenie to stanie się nicią, która na chwilę połączy drogi skrajnie różnych ludzi. Anna, młoda aktorka, jest u progu swojej kariery filmowej. Jej chłopak, Georges, jest fotografem wojennym. Amadou jest nauczycielem muzyki w instytucie dla głuchoniemych dzieci. Jego ojciec jest taksówkarzem i pochodzi z Afryki. Maria pochodzi z Rumunii i posyła do swojego rodzinnego kraju wszystkie pieniądze, które zarobiła żebrząc.
Shooting dogs, reż. Michael Caton-Jones; Niemcy/Wielka Brytania 2005 r.
Głównymi bohaterami filmu są stary ksiądz - Christopher i młody nauczyciel angielskiego Joe. Poznają się w 1994 w Rwandzie podczas trwającego tam ludobójstwa. Muszą zdecydować czy pozostać z tysiącami Tutsis, którzy mają zginąć, czy też dla własnego bezpieczeństwa ratować się ucieczką. Film o podejmowaniu trudnych wyborów w obliczu ekstremalnych sytuacji. Jego scenariusz został oparty na wspomnieniach reportera BBC, który był świadkiem krwawych walk między plemionami Hutu i Tutsi w 1994 roku.
Machuca, reż. Andrés Wood; Hiszpania/Wielka Brytania/Chile 2004 r.
Santiago, Chile, 1973 rok. Za rządów Salvadora Allende dyrektor prywatnej anglojęzycznej szkoły dla chłopców przyjmuje grupę biednych dzieci. Od samego początku pomiędzy nowymi uczniami, a dziećmi bogaczy, panuje niechęć i niezrozumienie. Wyjątkiem są fajtłapowaty Gonzalo i pewny siebie Pedro Machuca. W trakcie rozwijającej się przyjaźni, chłopcy poznają obce sobie światy. Dzięki nowemu przyjacielowi Gonzalo po raz pierwszy trafia do biednych dzielnic miasta, gdzie poznaje Chile, z którego istnienia nie zdawał sobie sprawy.
Na złamanie karku, reż. Jan Hrebejk; Czechy 2004
Współczesna Praga. Dwaj przemytnicy po pracy znajdują w samochodzie dwumiesięcznego hinduskiego chłopca. Sprzedają go kobiecie, która marzy o dziecku. Jej mąż - František - jest jednak rasistą. 40-letnia Hana pracuje w centrum dla uchodźców. Jej, o wiele starszy, partner Otakar, przeżywa załamanie podczas wykładów na uniwersytecie. Ich 18-letnia córka przypadkiem dowiaduje się, że Otakar nie rozwiódł się ze swoją pierwszą żoną, z którą ma syna...
Przeplatające się tragikomiczne historie o traceniu i odnajdywaniu miłości, przyjaźni, rodziny, rodziców, dzieci. Opowieści o altruizmie i ksenofobii, o naszym lęku przed nieznanym i poczuciu zagrożenia przed tym, by nie obudzić drzemiących w nas demonów.
Omach, reż. Pete Travis; Irlandia/Wielka Brytania 2004
Film opowiada o wydarzeniach w miasteczku Omagh, gdzie w 1998 roku doszło do jednego z największych zamachów bombowych w Irlandii. Wydarzenia, które opisuje film miały miejsce 15 sierpnia 1998 roku. W wyniku wybuchu bomby zginęło wówczas 29 osób, a 300 zostało rannych.
Maria łaski pełna, reż. Joshua Marston, USA/Kolumbia 2004
Maria Alvarez mieszka razem z mamą, siostrą, babcią i nowo narodzonym siostrzeńcem w jednym z małych miasteczek na północ od Bogoty. Pracuje na oddalonej kilka kilometrów od jej rodzinnej miejscowości plantacji kwiatów. Jej praca jest niebywale nudna. Wkrótce ktoś odmieni jej życie. Poznany Franklin proponuje jej nową pracę. Ma przemycić do Stanów Zjednoczonych uprzednio połknięte woreczki z heroiną. Jednak czy jej się to uda?
Głosy niewinności, reż. Luis Manioki; Meksyk/USA/Portoryko 2004
Wojna domowa w Salwadorze, widziana oczami 11-letniego chłopca, który, jak wielu jego rówieśników, zbyt brutalnie musi wkroczyć w dorosłość. 12-latkowie w Salwadorze nie mają szansy na dzieciństwo, albo zostaną siłą wcieleni do rządowej armii, albo staną naprzeciw swoich kolegów, też z karabinem, tylko, że po stronie partyzantów.
Hotel Ruanda, reż. Terry George, USA 2004
Akcja filmu oparta jest na faktach. Opowiada o Paulu Rusesabaginie – z plemienia Hutu, który podczas wojny domowej w Rwandzie w 1994 roku uratował przed śmiercią członków plemienia Tutsi. Paul -kierownik hotelu, wykorzystuje znajomości z wpływowymi ludźmi, do ratowania zagrożonych śmiertelnym niebezpieczeństwem ludzi. W ten sposób udało mu się ocalić przed niechybną śmiercią 1268 członków plemienia Tutsi.
Partnerzy: Kino Paradiso, Muzeum Niepodległości, Vivarto, Fundacja Filmowa Warszawa, Stowarzyszenie "Jeden Świat", Centrum Wolontariatu.
www.refugee.pl