Od 5. do 24. kwietnia w kinie Iluzjon odbywają się projekcje filmów brazylijskich z nurtu zwanego 'cinema novo' (pol. nowe kino). Europejskim nowym falom w sztuce filmowej towarzyszyło odrodzenie kinematografii krajów Ameryki Południowej. W latach 60. ubiegłego wieku filmy brazylijskie z nurtu Cinema Novo zdobyły przeszło 20 nagród na uznanych międzynarodowych festiwalach filmowych. Choć określenie 'cinema novo' stosuje się w zasadzie do kinematografii brazylijskiej, to jednak nowe kino zamanifestowało się także w innych krajach kontynentu: w Argentynie, Peru, Boliwii i było ono wyrazem aspiracji narodów na niskim szczeblu rozwoju ekonomicznego, wprzęgniętych w system neokolonialny, do zmian ekonomicznych i politycznych, do podniesienia poziomu życia, do odnalezienia własnej tożsamości i kulturowych tradycji.
Termin 'cinema novo' stał się niejako synonimem kina rewolucyjnego w treści i nowoczesnego w formie. Głównym animatorem ruchu był Glauber Rocha, który w swoim płomiennym manifeście z 1963 r. 'Krytyczny obrachunek z kinem brazylijskim' pisał: Nowe kino, podobnie jak brazylijskie formy językowe, musi zostać odnalezione w powszechnym związku wartości politycznych, społecznych i humanistycznych nowej cywilizacji. Musi to być kino, które poznanie będzie przekładało nad estetyczne spekulacje. Stanie się to wtedy, kiedy film zostanie odmitologizowany przez uwolnienie się od swych skostniałych środków wyrazu. Film współczesny musi odsłaniać rzeczywistość. Jest to trudne i podwójne zadanie dzisiejszych filmowców. Słabość obecnego kina brazylijskiego zostanie odsłonięta i uzmysłowiona jednym błyskiem tej rzeczywistości, która może ukazać głębokie cierpienie i domaga się, byśmy to uczynili swoimi kamerami. Chcemy robić filmy walczące, odpowiadające czasom walki, chcemy robić filmy biorące swój początek z naszej kulturowej tradycji.
Choć filmy te ukazywały często nędzę i biedę, ich poetyka odbiegała od tradycyjnego neorealizmu i dryfowała ku nieoczekiwanym efektom, malowniczym kadrom, rozbuchaniu emocjonalnemu.
Czołowi przedstawiciele cinema novo: Rocha, Guerra, Santos, Farias chętnie odwoływali się do ludowych podań, czerpali z malowniczego, egzotycznego folkloru i mitologii, i w tych odwołaniach kulturowych, próbie ukazania odrębności i niepowtarzalności narodu i jego tradycji tkwi siła ich filmów, powodująca, że ogląda się je z niesłabnącym zainteresowaniem mimo upływu lat.
[REPERTUAR]
Kino Iluzjon
ul. Narbutta 50 a
www.fn.org.pl