Przez cały kwiecień w kinie Iluzjon prezentowane są filmy jednego z mistrzów kina hiszpańskiego - Carlosa Saury. Carlos Saura – przynajmniej na początku swej drogi twórczej uważany był za następcę Luisa Buñuela. Z czasem jednak Saura zdobył sobie pozycję tyleż odrębną co bardzo wysoko lokowaną i to nie tylko w kinie hiszpańskim ale w całej kinematografii europejskiej. Filmu sygnowanego jego nazwiskiem nie sposób pomylić z żadnym innym: tylko tutaj rzeczywistość uzyskuje niezwykły wymiar harmonijnego połączenia świata realnego z projekcją wyobraźni, z poetyką snu: tylko tu bohaterowie są w tym samym stopniu ludźmi z krwi i kości co alegoriami, personifikacjami określonych cech czy pojęć; tylko tu w końcu ostra wymowa polityczna czy wręcz ideologiczny interwencjonizm przybiera formę onirycznej wizji, mieszającej przestrzenie czasowe i narracyjne.

Fenomen kina Saury jest jeszcze o tyle wyjątkowy, że swe najgłośniejsze filmy, bardzo ostre w wymowie społeczno-politycznej realizował pod okiem wszechobecnej cenzury, która kaleczyła kolejne kopie lub zatrzymywała je na półkach. Reżyser zawsze jednak potrafił przechytrzyć cenzorów i – mimo licznych zastrzeżeń – to właśnie jego filmy reprezentowały kinematografię hiszpańską na europejskich festiwalach filmowych, co zresztą w uwolnionej już Hiszpanii stało się przyczyną atakowania go za kolaborację z dyktaturą.

Carlos Saura urodził się 4 stycznia 1932 r. w Huesca. Ojciec był urzędnikiem ministerialnym, matka zaś zrezygnowała z kariery pianistycznej by zająć się wychowywaniem dzieci. Od 18-tego roku życia Saura zajął się zawodowo fotografią, a stąd droga wiodła prosto do filmu. W 1954 r. wstąpił do madryckiej Szkoły Filmowej, w której 10 lat później został wykładowcą. Początkowo studiował na wydziale operatorskim, po jakimś czasie zdecydował się na reżyserię. W 1959 r. zadebiutował filmem fabularnym Los Golfos.

Rozpoczął się jego triumfalny pochód przez ekrany przede wszystkim Europy ale i całego świata. Pasmo sukcesów trwało do początku lat 80. kiedy to kilka kolejnych filmów Saury okazało się artystycznymi porażkami. Krytyka wieszczyła nawet koniec jego kariery, wypalenie się talentu. Szybko jednak musiano odwołać te kasandryczne diagnozy. Filmy zrealizowane wspólnie z mistrzem tańca Antoniem Gadesem otworzyły nowy, świetny okres twórczości hiszpańskiego Mistrza stając się początkiem kolejnego ważnego etapu w jego imponującym dorobku.

Dobra passa trwa.

[REPERTUAR]



Kino Iluzjon

ul. Narbutta 50 a

www.fn.org.pl

www.carlos-saura.com