Film opowiada o zemście i wybaczaniu. Jego akcja rozgrywa się w zachodniej Afryce, w Czadzie. Bohaterem jest Atim, dumny nastolatek zamierzający pomścić ojca zabitego podczas wojny domowej. Między nim a mordercą powstaje zaskakująca relacja. "Wyobraźcie sobie szesnastolatka Atima. Jego twarz to czysta niewinność, delikatność i wrażliwość. Jego siłę możemy zobaczyć jedynie w zdeterminowanym spojrzeniu. Morderstwo z zimną krwią to nie dziecinna igraszka… Więc Atim waha się - zabić, nie zabić - oto pytanie, które go dręczy. Chłopak nie zdaje sobie sprawy, że Nassara wie… Proponuje Atimowi siebie jako ofiarę, jako pokutę"
Mahamat-Saleh Haroun


SYNOPSIS

Czad, rok 2006. Rząd ogłosił amnestię dla wszystkich zbrodniarzy wojennych.

16-letni Atim dostaje od dziadka pistolet, żeby zabił człowieka, który zamordował jego ojca. Chłopak opuszcza rodzinną wioskę i wkrótce go odnajduje.

Nassara, czołowy zbrodniarz wojenny, wiedzie teraz spokojne życie - jest właścicielem niewielkiej piekarni, żona spodziewa się dziecka. Atimowi udaje się zbliżyć do niego. Nassara, zaintrygowany zachowaniem chłopaka, bierze go pod swoje skrzydła i uczy tajników pieczenia chleba. Atim zachowuje dystans, prawie wcale się nie odzywa, wypełnia swoje obowiązki, i wciąż szuka okazji by, zrealizować swój cel, tj. pomścić ojca i zabić Nassarę.

Podczas tych kilku tygodni zaczyna się tworzyć między nimi dziwna relacja. Pomimo odrazy, jaką Atim odczuwa w stosunku do Nassary, jednocześnie widzi w nim ojca, jakiego zawsze potrzebował, z kolei Nassara upatruje w chłopaku swego potencjalnego syna. I pewnego dnia proponuje mu adopcję…


Mozart i 'DARATT'
Temat wybaczania i pojednania, który Mozart bada w "La Clementa di Tito" nigdy nie był tak bardzo aktualny jak dziś, w nowym, ale naznaczonym już przez wojny wieku. Żaden kontynent tyle nie wycierpiał i nie doświadczył tak wielu potwornych antagonizmów, jak Afryka. Kręcąc ten film w Czadzie, swojej ojczyźnie, gdzie wciąż odbijają się echa wojny, Mahamat-Saleh Haroun bada jej konsekwencje i wpływ na pojedyncze ludzkie losy.

"Czuję się dumny i zaszczycony faktem bycia wśród filmowców wybranych do uczczenia obchodów 250. rocznicy urodzin Mozarta. Po początkowej radości i ekscytacji, szybko poczułem ciężar zadania. Uczcić Mozarta? Dlaczego nie? Zacząłem czytać wszystko, co tylko o nim znalazłem, słuchałem jego muzyki.
I pewnego dnia, mój Boże, miałem sen: Spotkałem Mozarta, gdzieś między Niebem a Ziemią. Oczywiście moje nazwisko nic mu nie mówiło, więc powiedziałem kim jestem, skąd pochodzę, że i moim największym pragnieniem jest zrobić film, który w swej prostocie przypominałby jego sonaty fortepianowe. Film, który przede wszystkim byłby wyraźny i wolny, tak jak jemu udało się to osiągnąć w swoich dziełach. "Zrozumiałem, że nie lubisz nieuzasadnionej wirtuozerii" - powiedziałem.

Mozart to potwierdził. W pamięci utkwiły mi jego słowa "Konieczne jest pisanie tak przystępnych i zrozumiałych utworów, żeby stangret mógł je zaśpiewać' (z listu do ojca, 28 grudnia 1782)
To, co najbardziej pamiętam z mojego spotkania z Mozartem to jego poczucie rytmu. Starałem się wykorzystać je jako inspirację w celu odnalezienia właściwego rytmu w moim filmie 'Daratt'. Czy rzeczywiście mi się udało?
Mahamat-Saleh Haroun


[trailer filmu]


Dystrybutorem filmu w Polsce jest Agencja Promocji Mañana.


Mañana
ul. Chełmska 21 bud.8
00-724 Warszawa

Kontakt:
tel./fax: +48 (22) 851 10 97
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

www.manana.pl