Jest wiele powodów, dla których nastąpił rozdźwięk pomiędzy Portugalią i innymi ośrodkami artystycznymi w rozpowszechnianiu wideo. Jako najważniejszy trzeba wymienić historyczną dominację wartości literackich w kulturze, co powodowało usuwanie na drugi plan twórczości o charakterze wizualnym. Inną przyczyną było położenie niewystarczającego nacisku na nowe media w systemie edukacji. Należy wymienić także trudności finansowe w zdobywaniu sprzętu audiowizualnego do kręcenia filmów i późniejszej obróbki materiału. Nadejście techniki cyfrowej rozwiązało ten problem. Wideo stało się powszechnym medium.
Wybór prac tego pokazu oparty jest na znaczącej roli jaką wideo odgrywa w twórczości prezentowanych artystów. Wybrane prace podzielić można na trzy chronologiczne programy, które obejmą filmy wybranych artystów z lat 80. i początku 90., późnych 90. i roku 2000. Prace poprzedzi wprowadzenie i trzy krótkie wykłady na temat portugalskiej sztuki wideo i jej recepcji na świecie.
[pełny program przeglądu]
KINO.LAB CSW
Al. Ujazdowskie 6