Przez długi czas maloya funkcjonowało więc na marginesie życia, było grane potajemnie, także dlatego, że poprzez swoje otwarcie na odmienne stany świadomości przywodziło na myśl voodoo, budząc strach. Tradycyjnie muzykę tę grano podczas rytualnych, nocnych ceremonii, których uczestników nawiedzały duchy przodków.
Początki kariery Sicarda związane są z kwartetem a capella College Brothers. W 1997 roku z własnym już zespołem System Sy zaczął grać frankofońską muzykę soulowo-funkową. Dopiero u progu nowego tysiąclecia intensywnie poszukujący swych korzeni artysta odnalazł maloya.
Jak sam mówi: 'Trzeba wiedzieć skąd się pochodzi, by móc iść naprzód'. Nie tworzy jednak muzyki etnicznej. To, co robi, nazywa 'zepsutym maloya', łączącym w sobie brzmienia bardziej nowoczesne, nawiązujące do soulu, funku. Śpiewa przy akompaniamencie gitary i tradycyjnych instrumentów perkusyjnych, takich jak rouleur - duży bęben, na którym gra się oburącz, siedząc na nim okrakiem, czy kayamb - prostokątny instrument działający na zasadzie grzechotki, zrobiony z łodyg trzciny cukrowej i wypełniony ziarnem.
W swoich tekstach Sicard nie uznaje tematów tabu; na ostatnim albumie 'Ker Marron' z melancholią śpiewa o miłości i braterstwie, a także o niewolnictwie i kolonializmie zarówno po francusku, jak i po kreolsku, w języku długo uważanym za wulgarny i niestosowny. Przy tym nie oskarża, unika też tonu skargi. Poprzez maloya chce natomiast przypomnieć mieszkańcom Réunion o złożoności i bogactwie kultury kreolskiej.
Razem z Sicardem wystąpi Joanna Słowińska, która zdaniem krytyków muzycznych jest osobowością na miarę Cesarii Evory, Omary i Lili Downs' (Wojciech Ossowski, radiowa Trójka).
Koncert odbywa się w ramach Francophonic Festival 2008.
bilety:
- 35 pln
- 30 pln
TR
ul. Marszałkowska 8