W klasycznym przedstawieniu cyrkowym oderwane od siebie etiudy nie stanowią jedności akcji. Inaczej jest podczas przedstawień prezentowanych przez grupy, które wystąpią na naszym Festiwalu.
W końcowym rozrachunku nabudowanie wrażeń staje się kluczem do rozszyfrowania celu, powodu powstania przedstawienia. Ten zabieg dramaturgiczny nie jest obcy współczesnemu cyrkowi, ale wywodzi się z teatru. Chęć zbudowania atmosfery, która ma zmusić widza do odpowiedzi na pytania skąd jesteśmy i dokąd zmierzamy. I tu po raz pojawiają się cechy teatru tradycyjnego, którego jednym z kanonów jest opowiadanie historii, pobudzenie do refleksji. Jest to jedna z najsilniejszych cech teatralnych zaproszonych przez nas cyrków. Spektakl, jako całość posiada akcje o określonej dramaturgii, muzyka i światło wykorzystywane podczas przedstawienia podporządkowane są opowiadanej historii, stanowią jej uzupełnienie, budują cały przekaz.
Cyrk ewoluuje w stronę teatru, a reżyser w teatrze dramatycznym częstokroć oczekuje od aktora cyrkowych umiejętności. To przenikanie się tych obydwu dziedzin sztuki jest bardzo interesujące, a prezentowane na Festiwalu przedstawienia niezwykle ciekawe.
kurator modułu teatralnego Dariusz Jarosiński
Program:
- Soccorso Clown: Strange Games
Namiot teatralny przed PKiN (Park Świętokrzyski)
10, 11, 12 września 2007, godz. 20.00
bilety w cenie 10 zł
- Les Colporteurs: Lina pod śniegiem
Namiot na Polu Mokotowskim (Metro Politechnika)
14, 15, 16 września 2007, godz. 20.00
bilety w cenie 10 zł
www.festival.warszawa.pl