Artysta eksploruje temat czasu, trwania i pamięci, a także podróżowania, przemieszczania się w czasie i przestrzeni. W 2005 był jednym z finalistów prestiżowej brytyjskiej Nagrody Turnera.
W Warszawie Darren Almond pokazuje niezwykłą trylogię filmową, której tematem są pociągi.
Darren Almond (ur. 1971) to jeden z najbardziej znanych artystów brytyjskich, reprezentant pokolenia, którego karierę ugruntowała legendarna wystawa "Sensation". Almond jest autorem filmów i wideo instalacji, uznanie przyniosła mu także seria fotografii Moonscapes.
Film Schwebebahn (Suspended Railway) (1995), zrobiony przy użyciu kamery Super 8, ukazuje pierwszą w świecie linową kolejkę w Wuppertalu, imponujący wytwór techniki z początku dwudziestego wieku. Film wyświetlany jest od końca, a obraz odwrócony do góry nogami i pokazany w lustrzanym odbiciu; podróż kolejką w deszczowy dzień przez swój odwrócony bieg zamienia się w podróż szlakami pamięci.
Czarno-biały film Geisterbahn (Haunted House) (1999) w powolnym tempie prowadzi widza wzdłuż torów wzruszająco staromodnej kolejki strachów na wiedeńskim Praterze. Pośród ciemnych pełnych duchów i potworów korytarzy żywo powracają emocje z dzieciństwa.
Film In The Between (2006) poświęcony jest nowo rozbudowanej linii kolejowej Chiny-Tybet, obecnie sięgającej do Lhasy, stolicy kraju położonej 1140 km w głąb państwa, które Chiny najechały w 1949; Tybetańczycy obawiają się, że celem nowego połączenia kolejowego jest wzmocnienie kontroli Chin nad ich terytorium. Film zestawia długą poranną sesję modlitewną w najstarszym w Tybecie klasztorze Samye w Dranang z epickimi krajobrazami sfilmowanymi z okna pociągu, obrazami nowej linii kolejowej oraz ujęciem przedstawiającym tybetańskie flagi modlitewne powiewające na wietrze. Obrazy nowych pociągów pędzących przez krajobraz lub zatrzymujących się na stacjach, są na przemian sielankowe (podkreślające romantyczny wymiar podróży koleją) i złowieszcze.
Wystawa w CSW prezentuje też fotografie z serii Moonscapes (1997 - 2007) - zdjęcia krajobrazów i miejsc wykonywane przy wykorzystaniu światła księżyca w pełni oraz techniki długiego naświetlania. Podczas swoich podróży po Europie, Ameryce i Azji Almond fotografuje przy pełni księżyca miejsca oddalone od stref miejskich, nieskalane sztucznym oświetleniem, krajobrazy odwołujące się do tradycji malarstwa romantycznego, przepełnione artystyczną i historyczną pamięcią. Fotografuje białe klify Rugii, które odegrały szczególną rolę w obrazach Caspara Davida Friedricha, miejsca związane z obrazami Josepha M.W. Turnera i Jacksona Pollocka, ale także miejsca na Syberii, gdzie więźniowie gułagów pracowali w nieludzkich warunkach.
Centrum Sztuki Współczesnej
Al. Ujazdowskie 6
tel. (022) 628 12 71-3