Kino.Lab zaprasza na przegląd filmów krótkometrażowych dotyczących tematu tożsamości kulturowej, zorganizowany przy współpracy z British Council w ramach projektu Faces and Places.
ZESTAW I: 99’
początek pokazu o godz 18:00
Skin Deep (reż. Yousaf Ali Khan, 13’, 2001, fab.)
Jest rok 1979. Romo jest mieszanego pochodzenia. Mieszka ze swoją matka i siostrą Jameelą w starej dzielnicy zamieszkałej przez białych. Podczas kiedy Jameela wyróżnia się ciemnym odcieniem swojej skóry, Romo wygląda jak biały. Nawiedzany przez wspomnienia z dzieciństwa nacechowane prześladowaniami na tle rasowym i cierpieniem, ukrywa on swoją prawdziwą tożsamość i zaczyna zadawać się z grupką młodych rasistów. Błyskotliwy scenariusz napisany w brutalnym języku dużych miast, ukazuje jedną noc, którą Romo spędza ze swoimi kolegami. Film pokazuje ból i sprzeczności związane z jego wyrzeczeniami, które mają służyć akceptacji kolegów.
One Plus One (reż. George Amponsah, 20’, 2000, dok.)
Reżyser i jego brat bliźniak dyskutują na temat tożsamości czarnoskórych mieszkańców Wielkiej Brytanii. Wizyta w Ghanie, kraju ich przodków, zmusza do przemyśleń na temat przynależności, aspiracji, ambicji i oczekiwań. Co tworzy tożsamość kulturową – a co tożsamość indywidualną?
Brick Lane (reż. Paul Makkar, 14’, 2002, fab.)
Brytyjsko-azjatycka, będąca pod wpływem Bollywoodu, komedia o staraniach dwóch nastoletnich chłopców, które mają na celu zaimponować pięknej Nabeela na lokalnej imprezie Bhangra. Film ukazuje życie młodzieży azjatyckiej mieszkającej we współczesnym Londynie.
Hong Kong, Liverpool, Penzance (reż. Raymond Wong, 5’, 2002, dok.)
Opierająca się na sugestywnej dokumentacji fotograficznej, historia zaaranżowanego ślubu rodziców reżysera i ich późniejszego życia w Wielkiej Brytanii lat 60tych XX wieku, tworzy dokument badający kulturę i więzy rodzinne.
Latifah and Himli’s Nomadic Uncle (reż. Alnoor Dewshi, 14’, 1992, fab.)
Zabawna i surrealistyczna wyprawa do świata kulturowego zróżnicowania wewnątrz wielkiej metropolii. Latifah i Himli, kuzyni pochodzenia indyjskiego (identyczni, jeśli chodzi o noszone przez nich buty i kurtki wojskowe, sari oraz fryzury) odkrywają, iż ich poglądy na temat historii i kultury nie są identyczne. Podczas spaceru ulicami Londynu i wymiany zdań, zmuszeni są do zastanowienia się nad swoim miejscem w kosmopolitycznej diasporze. Jak mówi Himli: „Tam skąd pochodzę, nie martwimy się tym skąd się pochodzi.”
Wish (reż. Rene Mohandas, 17’, 2003, fab.)
Poruszająca i niezwykła historia miłości między młodym opiekunem z Glasgow a starszą kobietą z Japonii. Wewnątrz ich nudnej codzienności nagle rozkwita inspirująca wymiana doświadczeń, kultur i romans, przekraczający granice czasu, miejsca, pokolenia i wyobraźni.
Sari and Trainers (reż. Jeremy Wooding, 15’, 1998, fab.)
Muzyczny romans brytyjsko-bollywoodzki czerpiący z tradycji kina indyjskiego, w rolach głównych różniący się kulturowo nastoletni kochankowie - Geena i Jason. Współcześni Romeo i Julia idą na pierwszą randkę, ale czy ich rodzinom uda się pokrzyżować im plany?
ZESTAW II: 87’
początek pokazu o godz. 20:00
Raj or Radge? (Menhaj Huda, 3min., 2001, dokumentalny)
Faz, Szkot pochodzenia pakistańskiego, zabawia nas historią swojego życia opowiedzianą w ciągu 3 minut oraz tym, dlaczego uważa się za kogoś “bardziej szkockiego niż Szkoci”. Film został nakręcony w celu ukazania tożsamości drugiego pokolenia azjatów w Edynburgu, oraz pokazania, że nic nie jest tak proste jak się nam wydaje.
Safar (The Journey) (Sandhya Suri, 29min. , 2002, dokumentalny)
“Safar” jest opowieścią o diasporze azjatyckiej. Jest to wzruszający obraz pragnienia jednego człowieka, który marzy o tym, aby ponownie zamieszkać w swych rodzimych Indiach po czasie prawie czterdziestoletniego pobytu w Anglii oraz jego starczej medytacji na temat tego, w jaki sposób stracił swój dom.
Yash Pal Suri przyjechał do Wielkiej Brytanii w połowie lat sześćdziesiątych jako młody lekarz, mający nadzieję na uzyskanie dalszych kwalifikacji i na szybki powrót do lepszego życia w Indiach. Jednakże, kilka lat szybko zamieniło się w kilkanaście. Udało mu się jednak udokumentować swoje zmiany związane z emigracją w postaci filmów i komentarzy audio, które wysyłał do rodziny w Indiach. Oni, w odpowiedzi, pisali listy zachęcające Casha do dalszych opowieści o swoim życiu za granicą.
A Portrait of Mr Pink (Helena Appio, 16min. , 1997, dokumentalny)
Zachwycający Pan Pink jest 73 letnim jamajskim imigrantem, który spędził większość swego życia pracując jako śmieciarz w Londynie. Od momentu przejścia na emeryturę spełnia się on artystycznie poprzez ekscentryczny wystrój wnętrza oraz fasady swego wielkiego, rozpadającego się domu z epoki wiktoriańskiej. Sam Pan Pink komentuje: „Niektórym się ten dom spodoba a niektórym nie, sam nie wiem… Ale wiem, że wielu ludziom się on podoba a co najważniejsze - mi też się podoba.”
We’ve Lived Here All Our Lives (Vikaas Mistry, 3 min., 2000, animacja)
“We’ve Lived Here All Our Lives” jest filmem, który w szybki sposób ukazuje życie mieszkańców Indii w UK. Film mówi o wielu problemach, na które pierwsze pokolenie emigrantów przymruża oczy. Jest to bardzo gorzka ale jednocześnie zabawna 3 minutowa animacja.
Dim Sum (A Little Bit of Heart) (Jane Wong, 36min. , 2002, dokument)
Trzy chińskie kobiety – Marietta, Wah So i Linda – siedzą w chińskiej restauracji w Liverpoolu i robią pierożki (dim sum) oraz rozmawiają. Reżyser, córka Marietty, chce zrozumieć, co kieruje tymi kobietami. Ten uroczy film idzie ich śladami i porusza problemy tożsamości oraz asymilacji wewnątrz innej kultury: ich zmagania się z językiem, ich poświęceń oraz wartości.
(źródło: www.kinolab.art.pl)