Impreza obejmie swoim zasięgiem 11 dużych miast Polski – Warszawa , Kraków, Gdańsk, Łódź, Poznań, Szczecin, Bytom, Bydgoszcz, Toruń, Lublin oraz Wrocław.

Warszawa stanowi centrum festiwalu. Warszawskie pokazy w ramach festiwalu będą odbywać się w Kinie Luna od 13 do 22 kwietnia.

Zainteresowanie gorącym kontynentem oraz jego ogromny potencjał zrodził pomysł AfryKamery – festiwalu szeroko i atrakcyjnie prezentującego kulturę oraz współczesne uwarunkowania życia Afryki.
Celem AfryKamery jest pozytywne wspieranie promocji Afryki w Polsce, nie skupiając się na nieszczęściach kontynentu. Oganizatorzy chcą pokazać Afrykę oczami Afrykańczyków, jej bardziej realistyczny obraz. Zamierzają również nawiązać polsko-afrykański dialog kulturowy.

PROGRAM AFRYKAMERY 2007

I. Prezentacja filmografii afrykańskiej

Filmy pełnometrażowe
Poza nowymi filmami zostaną pokazane starsze, mające olbrzymi wpływ na rozwój kina afrykańskiego w ramach działów tematycznych:
- Afryka kobiet – funkcjonowanie kobiet we współczesnych realiach afrykańskich.
- Dzieci Afryki – młodość: dzieci ulicy i perypetie życiowe młodego pokolenia.
- Afryka z przymrużonym okiem – Afryka z dystansem, pełna radości i muzyki.
- Opowieści pustynne – zbiór najbardziej przełomowych filmów z Północy.
-Afrykańska historia X – historia Afryki widziana z afrykańskiej perspektywy.
- Pejzaż afrykański – przegląd pozostałej kinematografii kontynentu.

Polskie premiery Festiwalu
Ezra (Newton I Aduaka, Nigeria/Francja, 2007); Bunny Chow (John Barker, 2006); O Heroi! (Zeze Gamboa, Francja/Angola/Portugalia, 2004); Al Malaika la tuhaliq fi al-dar albayda (Mohamed Asli, 2005), Un amour d’enfant (Ben Diogaye Beye, 2004)

Filmy dokumentalne
W ramach współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Dokumentalnym Encounters w Kapsztadzie odbedzie się 5 pokazów dokumentów dotykających najważniejszych spraw współczesnej Afryki – od AIDS i rozwój, przez ekologię i muzykę, po opisy codzienności jej mieszkańców. Projekcje w ramach bloków:
- Czarne na białym – problemy podziałów rasowych w RPA po upadku apartheidu.
- W rytmie Afryki – znaczenie muzyki w codziennym, politycznym czy społecznym życiu kontynentu.
- Afryka o sobie... – przekrój filmów opowiadających o przeszłości kolonialnej, problemach ekologicznych, a także o temacie wielożeństwa z perspektywy Afrykańczyka.

Filmy krótkometrażowe
Przegląd krótkich form z całego kontynentu. Filmy prezentowane w blokach:
- Jądro ciemności – egzotyczne thrillery i horrory.
- Krótko o tęczowym narodzie – najlepsze krótkie formy wschodzącego kina południowoafrykańskiego.
- Trylogia miłości – senegalski cykl o miłości Laurence Attali.
- Afrykański autoportret – przegląd form z całego kontynentu.

II. Afryka w obiektywie
W ramach bloku zaprezentowane zostaną zdjęcia i slajdy ukazujące subiektywne spojrzenie na Afrykę osób, które zafascynowały się jej codziennością, przestrzenią i kulturą.

Afryka w slajdach
Przy współpracy z firmą alternatywnej turystyki Adventure Explorers zaprezentowany zostanie cykl pokazów slajdów, uzupełnionych krótkimi filmikami. Pokazom toważyszy prelekcja znanych podróżników i osób blisko związanych z Afryką.
Multimedialna prezentacja pobytu w Afryce przygotowana przez zespół „Sweet Nosie”.

Afryka na zdjęciach
Pokaz zdjęć z różnych części Afryki połączony ze spotkaniem autorskim. Wystawa umiejscowiona na terenie Kina LUNA (przewidziane są ekspozycje w innych miejscach i terminach, np. na uczelniach).

II. Rytmy Afryki
Muzyka, jako ważny element kultury afrykańskiej, powinna rozbrzmiewać wszędzie tam, gdzie o Afryce mowa. Współcześnie poszukuje się natchnienia w nowych trendach i tu muzyka afrykańska spotyka się z rosnącym uznaniem.

W PROGRAMIE:

Lura (Wyspy Zielonego Przylądka) – młoda artystka urodzona w Lizbonie w 1975 roku. Silnie związana z ojczyzną rodziców śpiewa i tworzy w języku kreolskim. Zanim zajęła się śpiewem była tancerką i aktorką teatralną w Plano Seis. Debiutancki album z tytułowym przebojem Nha Vida wydała w wieku 21 lat w 1996 roku. Łącznie ukazały się trzy albumy artystki i każdy kolejny coraz bardziej czerpie z tradycji kreolskich. Lura przez wielu uważana jest za następczynię Cesarii Evory.

Tam Tam Project (Warszawa) - odmienne osobowości muzyczne widoczne w niezwykłym programie: instrumenty perkusyjne wzbogacone pulsem basu, zaskakującą gitarą elektryczną, dźwiękami oboju i afrykańskim zaśpiewem Mamadou Dioufa. Atrakcję stanowi taniec i strój Izy Mularonek. Nieformalnym “przywódcą” jest ceniony muzyk Piotr “Jackson” Wolski.

Tamtamitutu (Kraków) - muzyczna przestrzeń pozornie zagracona jest dźwiękami-przedmiotami, jednak mimo chaosu zaczyna tupać się nogami, kołysać biodrami. W tym spektaklu liczy się każdy dźwięk i każdy przedmiot. Poza muzyką słuchacz-widz podziwia choreografie tancerzy. Projekt autorski Marcina Urzędowskiego i Moniki Palichleb.

Noce z Afryką - nocny czas spędzony w zaprzyjaźnionym klubie festiwalowym przy muzyce afrykańskiej. Poza DJ'ami (w tym Mamadou Diouf) grajacymi “muzykę świata” dodatkową atrakcją będzie wizualicja najsławniejszej afrykańskiej VJ'ki, VJ Blink.

IV. Dni z Afryką
Prowokując do zapoznania się z kulturą afrykańską mamy niepowtarzalną okazję poruszyć kwestie społeczne, ekonomiczne i międzykulturowe związane z kontynentem afrykańskim.

Kultura i sztuka Afryki
- Spotkania literackie: z Wojciechem Albińskim, autorem książek Antylopa szuka myśliwego, Kalahari oraz Królestwo potrzebuje kata; z André Brink, sławnym południowoafrykańskim pisarzem oraz z Moses Isegawa, autorem wychwalanych przez krytyków Kronik Abisyńskich.
- Dyskusje literackie wokół tematów: „Dlaczego w Polsce najpopularniejsze są książki pisane z perspektywy zewnętrznej: podróżnika do Afryki, obserwatora, Europejczyka (Albiński, Kapuściński, Blixen, Wilbur Smith)?”, „Dlaczego tak trudno wypromować literaturę pisaną przez samych Afrykańczyków?” oraz „Czy można pisać o Afryce bez wpadania w pułapkę eurocentryzmu?”.

Debaty polityczne i społeczne
- na temat technologii i luki technologicznej pod hasłem: Era nowych technologii w Afryce?; z udziałem Marka Shuttlewortha, przedsiębiorcy południowoafrykańskiego i twórcy systemu operacyjnego Buntu;
- na temat roli kobiet w rozwoju gospodarczym Afryki;
- na temat współczesnych potrzeb w zakresie polityki rozwojowej pod hasłem: Czy nasze pieniądze idą w afrykańskie błoto?; z udziałem polskich członków Komitetu ds. Rozwoju przy Parlamencie Europejskim, Józefem Piniorem (SDPL) i Filipem Kaczmarkiem (PO).

www.afrykamera.pl