"1956. Węgry i Polska, historia równoległa - historia wspólna" - wykład prof. Jerzego Eislera
Prof. dr hab. Jerzy Eisler urodzony w 1952 r. w Warszawie jest dyrektorem Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Warszawie. Od wielu lat pozostaje związany z Pracownią dziejów Polski po 1945 roku w Instytucie Historii Polskiej Akademii Nauk. W Instytucie Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego prowadzi seminarium magisterskie i wykład monograficzny na temat dziejów Polski po II wojnie światowej. W Wyższej Szkole Mazowieckiej w Warszawie prowadzi wykłady z zakresu historii społecznej dwudziestowiecznej Europy oraz uwarunkowań integracji Polski z Unią Europejską. Jest znawcą najnowszych dziejów Francji (ważniejsze publikacje: Od monarchizmu do faszyzmu. Koncepcje polityczno-społeczne prawicy francuskiej 1918-1940, Warszawa 1987; Kolaboracja we Francji 1940-1944, Warszawa 1989; Philippe Pétain, Wrocław 1991) oraz historii politycznej PRL (Marzec 1968. Geneza, przebieg, konsekwencje, Warszawa 1991; Zarys dziejów politycznych Polski 1944-1989, Warszawa 1992; List 34, Warszawa 1993; Grudzień 1970. Geneza, przebieg, konsekwencje, Warszawa 2000, Polski rok 1968, Warszawa 2006).
18.15-19.00
pokaz eksperymentalnych filmów Antala Luxa
Antal Lux urodził się w Budapeszcie w 1935 roku. W 1956 roku wyemigrował do Niemiec, gdzie ukończył wydział malarstwa i grafiki w Akademii Sztuk Pięknych w Stuttgarcie. Uczelnię ukończył w 1965. Podczas studiów - przez 5 lat był stypendystą amerykańskiego programu naukowo-kulturalnego. Od 1970 roku wystawia swoje prace jako niezależny twórca - malarz, grafik w różnych miastach świata. Jego dzieła zdobywają wiele nagród. Od 1980 - paralelnie ze sztukami plastycznymi, Antal Lux realizuje filmy eksperymentalne (video, instalacje, elektro-grafika). Jego wizualne eksperymenty prezentowane są i uznane na całym świecie.
Ważniejsze nagrody:
- 1964 - Prix International Salon de Paris, in Juvisy
- 1988 - Stypendium kulturalne, Bonn.
- 1993 - Nagroda Węgierskiego Stowarzyszenia Artystów Plastyków,
Międzynarodowe Biennale Sztuki w Győr - 1991 - Retina - główna nagroda, Szigetvár
- 1993 - Retina - Nagroda jury, Międzynarodowy Festiwal Film i Video Szigetvár
- 1994 - Nagroda dla krótkometrażowego filmu, Kurzfilmwettbewerb Niedersachsen,
Hannover - 1995 - Nagroda Neuen Berliner Kunstverein, NBK, Berlin
- 1996 - Nagroda na 18. Festiwalu Video, Tokio
- 1996 - Nagroda na ZKM Karlsruhe, Artist in Residenz
- 1996 - Pierwsza nagroda, 5. Bremer Videokunst Förderpreis, Brema
- 1998 - Srebrna nagroda na 20.Tokio Video Festival
- 1960 - Musee d´art Moderne, Paris; 1963 International Salon de Paris, Juvisy
- 1962 - Haus der Kunst
- 1963 - International Salon de Paris, Paryż
- 1964 - Mostra d'Arte, Sondrio
- 1979 - Bankside Gallery, Londyn
- 1984 - Galeria Caminul Artei, Bukareszt
- 1991 - ARCO, Madryt
- 1991 - Mediagalerie "Safe", (instalacja "Safe") Turku
- 1991 - XLV. Biennale, Wenecja
- 1992 - Documenta, Kassel
- 1994 - National Art Gallery, Kuala Lumpur
- 1997 - Katlan-piknik (instalacje monitorów), Budapeszt
- 1997 - Int. Livres-Objets ´97" Győr
- 1997 - Xantus János Múzeum
- 1997 - Olaj/vászon, Műcsarnok Budapeszt
- 1997 - Gowett-Brewster Art-Gallery, New Plymouth
- 1997 - 18. Continuum Theatre, City Art Gallery, Wellington
- 1997 - Goethe Institut, Nowy Jork
- 2001 - Pandamonium, The Lux Cinema, Londyn
- 2001 - VideoArt, Locarno (A.I.V.A.C-Italia) "The glow of silence"
- 2002 - 2004 - XXI-XXII. National and International Biennal Exhibition of Graphic
Art Miskolc - 2002 - Internationale Münchner Filmwochen, Monachium
- 2003 - Kontrast - Filmfest, Bayreuth
- 2003 - Light Symposium, Eger - instalacja "Ragyogj, ragyogj csillagom"
- 2005 - Budapest Galéria, Budapeszt (sign)
- 2005 - József Attila Múzeum, Makó
- 2006 - Strictly Berlin 2000-2006, Galerie der Künste, Berlin
Tolerancja
2002/1:21
Istnienie nieuświadomionych procesów duchowych zostało dokładnie dowiedzione w procesach hipnozy. W symptomach histerii owe procesy wkraczają w sferę świadomości.
Jest się zmuszonym, nawet gotowym, by tolerować inne opinie, nawet wtedy, gdy są one zbudowane na kłamstwie.
Tolerancja rośnie wraz z doświadczeniem; do momentu, gdzie już nie obowiązuje wzmocniona przez wychowanie tolerancja.
Brak tolerancji jest absolutny. Każdy człowiek posiada własny próg tolerancji. Każde wyzwanie wypływające z tego będzie dla niego poważnym zakłóceniem. Dążenie do tolerancji w postaci stałego przykazania moralnego również nie jest potrzebne. Jeśli wszystko byłoby do zniesienia, niczego nie można byłoby uznać za wartość.
Ucieczka-Andropov=Budapeszt´56
1983/ 9 min. (2.wersja: 5:14)
Współpraca:
Joseph Somogyi
Zsuzsa Dobai
Tekst: Ernst Jünger
Wspomnienia o węgierskiej Rewolucji 1956.
"Obrazy uciekiniera, kamera podąża za biegnącymi nogami.
Wszystko jest utrzymane w szarej kolorystyce, która wzmaga alienację, towarzyszą temu strzały i odgłosy kroków, rozbrzmiewające nawoływania.
Krótkie autentyczne ujęcia wkomponowane pomiędzy czynią sytuację zagrożenia jeszcze bardziej wyraźną; broń, czołg, obracające się radary. Po trwającej w nieskończoność ucieczce pojawia się mur, który zostaje sforsowany.
Cel i powodzenie ucieczki pozostają nieznane".
(Dieter Daniels, Bonn 1984)
Studium spadania
1992/5:00
In memoriam - Węgry 1956
Spalona ziemia. Opis pewnego życiorysu i rozwoju duchowego zaburzenia: z wielkiej masy pojedynczych wpływów wyróżniają się niektóre z nich. Tak pokazane są doświadczenia, które nawet wtedy, gdy różnią się od siebie detalami, mogą stanowić pomoc w wielu życiowych sytuacjach.
Memorabilien
2002/9:30
Lektor:
Viktor Pavel, Knut Gerwers
Zdjęcia:
Kálmán Czibolya, Antal Lux
Podziękowania:
Sándor Pinczehelyi, József Báló
Ádám Márton
W czasie Rewolucji jako żołnierz w kompani karnej w południowo-zachodnich Węgrzech doświadczyłem piekła. Niebezpieczeństwo może wywołać strach lub przerażenie i w jego następstwie człowiek albo przygotowuje się do czynnej obrony, albo wybiera ucieczkę.
Brak tolerancji jest absolutny. Każdy człowiek posiada własny próg tolerancji. Każde wyzwanie wypływające z tego będzie dla niego poważnym zakłóceniem. Dążenie do tolerancji w postaci stałego przykazania moralnego również nie jest potrzebne. Jeśli wszystko byłoby do zniesienia, nic nie można by było uznać za wartość.
Ślady
Niemcy 2007/3:37
Współpraca:
Enikő Nyilasi
Zsuzsa Dobai
Udo Stember
Muzyka:
Ensemble Interferenz
Tekst:
J. A. Jewtuszenko
Poszukiwanie śladów w Budapeszcie. Dziury po kulach.
Miejsca walk, łącząc bezimienne groby ówczesnych przywódców powstania w kwaterze 301 z wypowiedziami naocznych świadków, tworzą atmosferę, w której można doświadczyć strachu, egzystującego do dzisiaj w umysłach opozycjonistów.
Tłumaczenie - Anna Zielińska
19.30
wernisaż wystawy "Węgierski Październik w plakacie"
Wystawę otworzy: Franciszek STAROWIEYSKI
Autorzy prac:
Árendás József, Balogh István, Bányai István, Baráth Áron, Baráth Dávid, Baráth Ferenc, Justyna Czerniakowska, Krzysztof Ducki, Ewa Engler, Felvidéki András, Eugeniusz Get-Stankiewicz, Mieczysław Górowski, Michał Jandura, Ryszard Kajzer, Roman Kalarus, Kemény György, Keresztes Dóra, Ola Kot, Sebastian Kubica, Piotr Kunce, Lelkes László, Lech Majewski, Orosz István, Pinczehelyi Sándor, Władysław Pluta, Pócs Péter, Łukasz Rayski, Wiesław Rosocha, Vladislav Rostoka, Sárközi Román, Jan Sawka, Schmal Károly, Waldemar Świerzy, Szugyicky István, Tóth Tamás, Varga Gábor Farkas, Mieczysław Wasilewski, Agnieszka Winciorek, Maciej Woźniak.
21.00
koncert zespołu jazzowego
GRENCSÓ BIO KOLLEKTIVA
Grencsó Bio Kollektíva to najoryginalniejszy głos we współczesnej muzyce improwizowanej na Węgrzech. Kolektyw rozumiany jest tu jako zachowanie odrębności w jedności, jaką tworzą. Kwartet ceniony jest przede wszystkim za innowacyjne wykorzystanie tradycyjnych instrumentów. Swobodne poszukiwania są odpowiedzią na ciszę obecną zawsze gdzieś "pomiędzy", "na granicy", "na ziemi niczyjej". Jazz awangardowy, węgierska muzyka ludowa, węgierski bebop.
Sercem zespołu jest sekcja instrumentów dętych, sekcja rytmiczna gra w zmieniającym się składzie.
Najnowszy album "ZumZoo" wydany jesienią 2006 (Deep Music, Moskwa) został nagrany w składzie:
István Grencsó - instrumenty dęte
Hans van Vliet - puzon, trąbka
Róbert Benkő - kontrabas
György Jeszenszky - perkusja
WSTĘP WOLNY!!!
Centrum Artystyczne Fabryka Trzciny
03-759 Warszawa ul. Otwocka 14
tel.: (22) 619 05 13
fax: (22) 619 27 32
www.fabrykatrzciny.pl
Współpraca:
Węgierski Instytut Kultury