Podczas 7. Tygodnia kina hiszpańskiego zaprezentowane zostaną najciekawsze hiszpańskie filmy fabularne, dokumentalne i krótkometrażowe ostatnich lat. Wybraliśmy tytuły, które pozwalają ocenić bogactwo gatunkowe i tematyczne nowego kina hiszpańskiego. Będzie można zobaczyć historyczne superprodukcje, poruszające kino społeczne, filmy spoglądające w trudną przeszłość kraju, bajkowe fantazje i inteligentne komedie. W Hiszpanii każdego roku pojawiają się nieznani dotychczas filmowcy, których filmy zdobywają najważniejsze trofea na światowych festiwalach. Ich osiągnięcia będzie można porównać z najnowszymi obrazami mistrzów kina hiszpańskiego.

15-22 marca, Muranów, Kinoteka

Zaprezentujemy m.in.:

"AZULOSCUROCASINEGRO" (2006) reż. Daniel Sánchez-Arévalo

Kiedy ojciec Jorge zapadnie na zdrowiu, ten jest zmuszony przejąć rodzinny interes. Przez kilka lat pracuje ciężko, jednocześnie kończąc studia i opiekując się ojcem, choć chwilami ma ochotę porzucić dotychczasowe życie i zająć się tylko sobą. Wtedy poznaje Paulę, kobietę, z którą połączy go szczególna więź. Pod jej wpływem nauczy się, jak zerwać z męczącym go poczuciem winy, ze zwyczajem brania na siebie odpowiedzialności za wszystko i wszystkich, stanie twarzą w twarz z własnymi marzeniami, ignorując oczekiwania innych. Rezultatem takiej nowej życiowej postawy będzie wielka zmiana w życiu Jorge.

"EL METODO" (2005) reż. Marcelo Piñeyro

Kiedy ulicami Madrytu maszerują antyglobalistyczne demonstracje, Argentyńczyk Marcelo Piñeyro chłodnym okiem zagląda pod podszewkę korporacyjnego świata. W swoim filmie "EL METODO" (Metoda, 2005) pokazuje grupę rywalizujących ze sobą kandydatów na pracowników firmy. Poddani serii dehumanizujących testów, wymyślonych przez departament zasobów ludzkich korporacji, walczą, popadając w paranoję podejrzliwości, lęku i zdrady. Piñeyro zaprosił do współpracy doskonałych aktorów, którzy stworzyli wiarygodne portrety najczęściej spotykanych w tym środowisku, ludzkich typów. Młodzi i atrakcyjni Carlos (Eduardo Noriega) i Nieves (Najwa Nimri) są zimni, wykalkulowani i pozbawieni skrupułów. Fernando (Eduard Fernández) i Ana (Adriana Ozores) reprezentują starsze pokolenie, z jednej strony zaniepokojone swoim wiekiem, z drugiej - gotowe odcinać kupony sprawnie prowadzonej kariery. Enrique (Ernesto Alterio) jest typowym lizusem. Reżyser pokazuje, jak strategie “naturalnej" selekcji w rzeczywistości pozbawiają kandydatów ludzkiej godności, nie pozwalają ujawnić i wykorzystać tkwiącego w nich potencjału.

"CAMARÓN" (2005) reż.Jaime Chávarri

"CAMARÓN" to nigdy nie opowiedziana historia wirtuoza muzyki flamenco - Monge Cruz "Camaróna de la Isla". Studium życia i pracy wielkiego innowacyjnego kompozytora i pieśniarza, który zapoczątkował nową erę flamenco, przełamując wiele społecznych i artystycznych barier. Dzięki nowemu sposobowi tworzenia i słuchania flamenco zrobił oszałamiającą karierę.

"HABANA BLUES" (2005) reż. Benito Zambrano

Dwaj młodzi kubańscy muzycy - Ruy i Tito - mają to samo marzenie: osiągnąć sukces i sławę, i jak najszybciej wyjechać z Hawany. Ruy żyje z Caridad i dwojgiem dzieci. Mimo, że nadal się kochają, ten związek zmierza ku końcowi. Tito mieszka razem z babcią. Kiedy muzycy przygotowują swój pierwszy wielki koncert, dowiadują się, że Martha i Lorenzo - para hiszpańskich producentów muzycznych szuka talentów na Kubie. To może być dla nich wielka szansa na odmianę losu, dlatego postanawiają podbić serca Hiszpanów.

"MALAS TEMPORADAS" (2005) reż. Manuel Martín Cuenca

Współczesna Hiszpania, serce Madrytu, grupa ludzi - przyjaciele, obcy, sąsiedzi - próbuje znaleźć sens w chaosie i różnorodności współczesnego, miejskiego życia. Historia niczym z opowiadań Paula Austera. Zmęczona Ana pracuje w centrum pomocy dla imigrantów, próbując wlać w ich serca odrobinę nadziei, jej nastoletni syn Gonzalo ma zamiar opuścić dom, były kochanek Any - Carlos, kubański imigrant marzy o ucieczce do Miami, były więzień - Mikel (Javier Camara) próbuje uczyć się życia na zewnątrz, choć jego myśli, zamknięte niczym w celi, skupione są wciąż na minionym. Te istniejące tuż obok siebie, tak odmienne osobowości łączy poczucie wyobcowania.

"EL CIELO GIRA" (2004) reż. Mercedes Álvarez

Film Mercedes Alvarez “EL CIELO GIRA" (Niebo obraca się, 2004) to fabularyzowany dokument. Reżyserka wraz z ekipą filmową spędziła rok w wiosce, w której się urodziła, a potem jako dziewczynka wraz z rodzicami z niej wyjechała. Wioska położona jest w rozległym pejzażu Sorii, najbardziej wyludnionego rejonu Hiszpanii i Europy. W kamiennych domach mieszka tu 14 osób, starych wieśniaków, zajmujących się głównie pasterstwem. Opodal stoi niewielki pałac, zbudowany jeszcze za panowania Maurów. Niedaleko archeolodzy odkryli szczątki starożytnego miasta - Numancji, wieśniacy wzruszając na wiosnę ziemię na polach znajdują odłamki rzymskich willi. Reżyserka pokazuje cykliczne zmiany, zachodzące w surowym, naturalnym krajobrazie. Przywołując fakty z przeszłości, opowiada o regionie, wplata życie jego mieszkańców w tryby historii, pokazuje piękno zmiany i upadku. Przebijając się przez warstwy własnej pamięci, szuka pomocy u ostatnich mieszkańców wioski, przysłuchuje się ich rozmowom. Przez ujawnianie kolejnych historii z przeszłości czyni jednostkowe życie fragmentem większej całości, odkrywa przed nami jego sens.

"ZULO" (2005) reż Carlos Martín Ferrera

Miguel - zwyczajny człowiek - pewnego dnia w drodze do pracy zostaje porwany i uwięziony w głębokim, murowanym dole. Niczym bohater Kafkowskiego koszmaru Miguel nie ma pojęcia, dlaczego i kto go tam przetrzymuje. Mijają dni, wypełnione cierpieniem fizycznym i psychicznym, które doprowadzi do duchowej degradacji jeńca. Film “ZULO" jest monologiem zdesperowanego człowieka, metaforą stanu umysłu, targanego niepewnością, lękiem, brakiem nadziei.

"HONOR DE CAVALLERIA" (2006) reż. Albert Serra

Albert Serra w swoim filmie "HONOR DE CAVALLERIA" dołącza do grona twórców (wśród nich znajdziemy Orsona Wellesa czy Terry'ego Gilliama), zainspirowanych “Don Kichotem" Miguela Cervantesa. Tym razem reżyser i zarazem autor scenariusza bierze na warsztat i adaptuje dwa rozdziały książki, skupiając się na przyjaźni, rodzącej się między Don Kichotem (Lluis Carbo) a Sancho Pansą (Lluis Serrat). Przepełnieni wiarą w przeznaczenie, dwaj przyjaciele spędzają czas w nieustannej podróży, rozmawiając o życiu codziennym, sprawach duchowych, miłości i męstwie, dzień i noc szukając przygód.

W ramach cyklu prezentującego klasyczne arcydzieła kina hiszpańskiego pokazany zostanie
"WÓZEK" (EL COCHECITO) w reżyserii Marco Ferreri’ego,
który otrzymał nagrodę FIPRESCI na MFF w Wenecji w roku 1960.

Projekcjom najbliższej edycji Tygodnia kina hiszpańskiego po raz trzeci towarzyszyć będzie
Cine Fórum
- cykl spotkań z wybitnymi znawcami kultury hiszpańskiej.

Organizatorami Tygodnia kina hiszpańskiego są: Ambasada Hiszpanii i Instytut Cervantesa we współpracy z Agencją Promocji Manaña.

www.manana.pl