Świadomość historyczna a edukacja demokratyczna – W jaki sposób niemieckie szkoły uczą o Holokauście?


Większość dzisiejszych uczniów w Niemczech należy do czwartego pokolenia po Holokauście, dlatego też są pierwszą generacją, która praktycznie nie posiada bezpośrednich związków rodzinnych z tym rozdziałem historii swojego kraju. Kontakty z ocalałymi i świadkami tamtych wydarzeń stały się wyjątkowo rzadkie, a upływ czasu doprowadził do znaczącej zmiany w stosunku uczniów do przeszłości.

W trakcie wykładu omówimy kwestie wyzwań stojących przed edukacją na temat Holokaustu w Niemczech i dokonamy przeglądu najważniejszych wartości i paradygmatów kształtujących dydaktyczne podejście do tego zagadnienia. Opierając się na krótkim wprowadzeniu na temat niemieckiego systemu szkolnictwa prelegentka omówi współczesne programy nauczania w tamtejszych szkołach, ich wytyczne i główne cele, a także najważniejsze założenia i kierunki. Koncentrując się na faktycznej sytuacji dydaktycznej w trakcie wykładu wskażemy również możliwe obszary konfliktu i napięć oraz potencjalnych wad obowiązującego modelu nauczania.

Seminarium prowadzone będzie w języku angielskim.
Wstęp wolny.

Żydowski Instytut Historyczny
Tłomackie 3/5