Joanna Rajkowska stworzy przy budynku Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN instalację odwołującą się do mistycyzmu żydowskiego. Za pomocą setek kadzideł i dźwięków, przestrzeń wokół muzeum zostanie odnaturalniona, wyrwana z czasu i kontekstu. W projekcie 'Wymuszając cud' grunt dymi, wywołując nieodparte wrażenie, że gdzieś pod spodem ziemia żarzy się powoli. W powietrzu unosi się delikatny zapach kadzideł, dym snuje się po ziemi, od czasu do czasu rozwiewa go wiatr. “Wymuszając cud” nie komentuje, nie analizuje, nie szuka winnych, nie rozwiązuje problemów. Jest to jeden z tych cichych projektów, który po prostu intensywnie z nami, albo w nas jest. I sprawia, że to niewyrażalne, tępe i bolesne, bezsilne coś, co zazwyczaj lokalizujemy w okolicy mostka, staje się wyrażalne nie przez nas, a przez grunt, na którym stoimy. - mówi Artystka.
Joanna Rajkowska
Autorka projektów publicznych, obiektów, filmów, instalacji oraz efemerycznych akcji i sytuacji realizowanych w przestrzeni miejskiej. Studiowała malarstwo ASP w Krakowie w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego, jednocześnie studiując historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Otrzymała Paszport Polityki oraz Nagrodę Wielką Fundacji Kultury Polskiej za całokształt twórczości. Większość projektów Rajkowskiej powstaje, żyje i starzeje się w przestrzeni publicznej, dlatego ich materia to nie tylko materia wszelkich bytów, organicznych i nieorganicznych, wchodzących w ich skład, ale również ich skomplikowane relacje. Projekty artystki opierają się najczęściej na pracy nad specyficznym miejscem, obciążonym historycznie lub ideologicznie, naznaczonym brakiem tożsamości, traumą lub wyparciem. Najbardziej znanym dziełem Joanny Rajkowskiej pozostają Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich – palma, która stała się jednym z symboli Warszawy.
Wydarzenie w ramach projektu 'Dźwięki przedwojennej ulicy Zamenhofa'.
Skwer Willy'ego Brandta