Muzeum Historii Żydów Polskich zaprasza na spotkanie metodyczne, podczas którego odbędzie się dyskusja o tym, jak współcześnie uczyć w szkole historii najnowszej i o tym, jak odbudowywano życie żydowskie po II wojnie światowej. Gośćmi spotkania będą Aleksander Pawlicki i Bella Szwarcman-Czarnota.

Powojenna historia Polski jest ciągle trudna do opowiedzenia i dla wielu nauczycieli stanowi nie lada wyzwanie. To historia pisana cyklicznymi kryzysami, tzw. polskimi miesiącami i okresami pozornej stabilizacji. Chcielibyśmy wspólnie z Państwem porozmawiać o tym, jak uczyć historii drugiej połowy XX wieku, aby zainteresować nią uczniów, pokazać mechanizmy prowadzące do kolejnych przesileń na scenie politycznej i polityka wywierała wpływ na życie na zwykłych obywateli. Zastanowimy się także, które wątki z najnowszej historii Żydów polskich są najistotniejsze dla zrozumienia mechanizmów funkcjonowania PRL.

Goście spotkania:
Bella Szwarcman-Czarnota. Ukończyła filozofię na UW. Pracowała w Redakcji Filozofii PWN i Żydowskim Instytucie Historycznym. Obecnie jest felietonistką i redaktorą dwumiesięcznika 'Midrasz'. Przetłumaczyła ponad 30 książek z języka francuskiego, rosyjskiego i jidysz. Jest autorką 5 książek, z których dwie poświęcone są osobistym związkom z tradycją żydowską i z powojennym życiem żydowskim w Polsce.

Aleksander Pawlicki. Absolwent Instytutu Historii UW, Szkoły Nauk Społecznych PAN oraz Szkoły Trenerów Akademii SET. Wykładowca dydaktyki w Szkole Edukacji UW i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Uczy od roku 1997 po dziś dzień historii, wiedzy o społeczeństwie, filozofii i retoryki. Autor podręczników do historii i WOS oraz licznych scenariuszy lekcji, brał udział w tworzeniu podstawy programowej, modyfikowaniu egzaminów zewnętrznych CKE oraz w reformie nadzoru pedagogicznego.

Wstęp wolny!


Muzeum Historii Zydów Polskich POLIN
ul. Anielewicza 6